Teaching internship
a powerful space-time for teacher education in Higher Health Education
DOI:
https://doi.org/10.28998/2175-6600.2023v15n37p1-22.e14226Keywords:
Faculty, Education, Graduate, University EducationAbstract
The aim was to understand how teaching internship (TI) contributions to the education of higher education teachers in higher education in health can be enhanced. A qualitative study was carried out, through a dialogic meeting, with eight former students of a Postgraduate Program. The analysis was carried out by comparison with Paulo Freire's theoretical framework. The TI emerged as a powerful space-time of teaching-learning, dialogue, and recognition of incompleteness. Contributions can be potentiated by a culture that values postgraduate teaching education.
Downloads
References
ALVES, L. R. et al. Reflexões sobre a formação de professores de pós-graduação. Escola Anna Nery, v. 23, n. 3, p. 1-7, 2019.
ALVES, S. M.; TEO, C. R. P. A. O ativo das metodologias ativas: contribuições da Teoria Histórico-Cultural para os processos de ensinar e aprender na educação superior. Educação em Revista, v. 36, e229610, 2020.
AMORIM, T. R. S.; PESSOA, M. C. B.; ALBERTO, M. F. P. Aprendendo a ser docente: relato de experiência em estágio de docência. Gerais: Revista Interinstitucional de Psicologia, v. 13, n. 3, p. e15241, 2020.
BRASIL. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. 4.ed. 2020a. Disponível em: https://www2.senado.leg.br/bdsf/handle/id/572694. Acesso em: 18 set. 2022.
BRASIL. Ofício circular n. 028/99/PR/CAPES. Brasília: Ministério da Educação, 1 set. 1999.
BRASIL. Plano Nacional de Pós-Graduação – PNPG 2011-2020 (Vols. 1-2). 2010a. Disponível em: https://www.gov.br/capes/pt-br/acesso-ainformacao/institucional/plano-nacional-de-pos-graduacao. Acesso em: 22 set. 2022.
BRASIL. Portaria n. 76, de 14 de abril de 2010. Aprova o novo regulamento do Programa de Demanda Social. 2010b. Disponível em: http://www.capes.gov.br/images/stories/download/legislacao/Portaria_076_RegulamentoDS.pdf. Acesso em: 22 set. 2022.
FREIRE, P; Conscientização. São Paulo: Cortez, 2016a.
FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 2016b.
FREIRE, P. Pedagogia do oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2016c.
LIMA, M. S. L.; PIMENTA, S. G. Estágio e Docência. São Paulo: Cortez, 2018.
MELO, G. F.; CAMPOS, V. T. B. Pedagogia universitária: por uma política institucional de desenvolvimento docente. Cadernos de Pesquisa, v. 49, n. 173, p. 44-63, 2019.
RODRIGUES, M. E. C. et al. A pós-graduação como lócus de formação para a docência: uma experiência com metodologias ativas de ensino-aprendizagem na área da saúde. Barbarói, n. 56, p. 104-123, 2020.
SOUZA, G. A. P. O estágio docência na pós-graduação: relatos de uma professora do magistério superior. Scientia Naturalis, v. 1, n. 5, p. 140-147, 2019.
TEO, CR. R. P. A. Estágio de docência e formação de professores na área da saúde: uma revisão integrativa da literatura. Research, Society and Development, v. 10, n. 11, p. e577101119836, 2021.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Debates em Educação
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc-nd/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Neste tipo de licença é permitido Compartilhar (copiar e redistribuir o material em qualquer suporte ou formato) e Adaptar (remixar, transformar, e criar a partir do material). Deverá ser dado o crédito apropriado , prover um link para a licença e indicar se mudanças foram feitas . O conteúdo não pdoerá ser utilizado para fins comerciais .
Atribuição-NãoComercial 4.0 Internacional Creative Commons Attribution 4.0 (CC BY-NC 4.0).