Complexity and transdisciplinarity

a way for initial training in pedagogy

Authors

  • Daniele Saheb Pedroso Pontifícia Universidade Católica do Paraná (PUCPR)
  • Cléo Mann
  • Michelle Jordão Machado União Marista do Brasil (UMBRASIL)

DOI:

https://doi.org/10.28998/2175-6600.2022v14n36p219-238

Keywords:

Complexity, Transdisciplinarity, Teacher Training, Pedagogy

Abstract

The present study consists of giving opportunities to contributions for the initial training of teachers in the Pedagogy major, under the scope of complexity and transdisciplinarity. In the aim of identifying whether the conceptions and principles of a complex and transdisciplinary thought are present in the initial training of teachers in pedagogy, we conducted a qualitative research, with the participation of four training teachers that teach the Pedagogy major in a Private Higher Education Institution, located in Curitiba-PR, and graduating students from the eighth semester. In this study, we explained the main contributions that indicated the construction of a complex fabric of teacher knowledge and human dimension, built based on emotional bond, creativity, different languages, research and technology.

Downloads

Download data is not yet available.

References

AMADO, Luiz Cervo. Metodologia científica. São Paulo: Pearson Prentice Hall, 2007.

BEHRENS, Marilda Aparecida (org.). O Paradigma Emergente e a prática pedagógica. 5. ed. Petrópolis, 2013.

BRASIL. Resolução CNE/CP n. 2, de 20 de dezembro de 2019. Define as Diretrizes Curriculares Nacionais para a Formação Inicial de Professores para a Educação Básica e Base Nacional Comum para a Formação Inicial de Professores da Educação Básica (BNC-Formação). Brasília: CNE, 2019.

CSIKSZENTMIHALYI, Mihaly. Flow: A psicologia do alto desempenho e da felicidade. Rio de Janeiro: Objetiva, 2020.

GATTI, Bernardete A. Formação de professores no Brasil: características e problemas. Educação e Sociedade, Campinas, v. 31, n. 113, p. 1355-1379, out./dez. 2010.

GOTTI, Alessandra; DAHER, Helio. Como garantir a recomposição das aprendizagens na retomada presencial das aulas. Nova Escola, jan. 2022. Disponível em: https://novaescola.org.br/conteudo/20841/como-garantir-a-recomposicao-das-aprendizagens-na-retomada-presencial-das-aulas. Acesso em: 10 out. 2022.

INSTITUTO NACIONAL DE ESTUDOS PESQUISAS EDUCACIONAIS ANÍSIO TEIXEIRA (INEP). Censo Básico. 2022. Disponível em: https://censobasico.inep.gov.br/censo basico/. Acesso em: 10 out. 2022.

MATURANA, Humberto; VARELA, Francisco. A árvore do conhecimento: as bases biológicas da compreensão humana. São Paulo: Palas Atenas, 1995.

MINAYO, Maria Cecília de Souza (org.). O desafio do conhecimento: pesquisa qualitativa em saúde. São Paulo: Hucitec, 2014.

MORAES, Maria Cândida. Transdisciplinaridade, criatividade e educação. Campinas: Papirus, 2015.

MORIN, Edgar. A aventura de O Método e Para uma racionalidade aberta. São Paulo: Edições SESC, 2020.

MORIN, Edgar. Ensinar a Viver: manifesto para mudar a educação. 4. ed. Porto Alegre: Sulina, 2015.

MORIN, Edgar; DÍAZ, Carlos Jesus Delgado. Reinventar a Educação: Abrir caminhos para a Metamorfose da Humanidade. São Paulo: Pala Athena, 2016.

NICOLESCU, Barasab. O manifesto da transdisciplinaridade. São Paulo: Triom, 1999.

PETRAGLIA, I. Pensamento complexo e educação. São Paulo: Livraria da Física, 2013.

TARDIF, Maurice. Saberes docentes e formação profissional. 17. ed. Petrópolis: Vozes, 2014.

TARDIF, Maurice. Saberes profissionais dos professores e conhecimentos universitários: elementos para uma epistemologia da prática profissional dos professores e suas consequências em relação à formação para o magistério. Revista Brasileira de Educação, n. 13, p. 5-24, 2000.

Published

2022-12-23

How to Cite

SAHEB PEDROSO, Daniele; MANN, Cléo; JORDÃO MACHADO, Michelle. Complexity and transdisciplinarity: a way for initial training in pedagogy. Debates em Educação, [S. l.], v. 14, n. 36, p. 219–238, 2022. DOI: 10.28998/2175-6600.2022v14n36p219-238. Disponível em: https://seer.ufal.br/index.php/debateseducacao/article/view/14231. Acesso em: 24 nov. 2024.

Issue

Section

Dossiê: Complexidade, Tessituras Educacionais e Poética Transdisciplinar

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.