"Didactic principle", "teaching autonomy" and "pedagogical matriz" in complex and transdisciplinary tessiture
DOI:
https://doi.org/10.28998/2175-6600.2022v14n36p239-256Keywords:
Teacher Training, Teaching practice, Teaching Autonomy, Pedagogical Matrix, ComplexityAbstract
The central question of this article is to identify how complexity and transdisciplinarity emerge from the weaving between “didactic principle”, “teaching autonomy” and “pedagogical matrix” which, in turn, constitute structuring pillars of pedagogical practice, whose intertwined foundations weave a conceptual educational mesh, from which indicators emerge for a complex and transdisciplinary teacher education. The aim is to collaborate with emerging indicators for a complex and transdisciplinary formative perspective. Of a qualitative nature, it is developed in a complex perspective supported by narrative extracts constructed through meta-interpretation of three researches that give rise to the pillars in focus. The result points out that self-eco-recursion, recursive self-reflection and self-eco-construction are intrinsically dynamic processes considered constitutive indicators for the intended teacher education.
Downloads
References
BACKES, D. S.; ZAMBERLAN, C. ; SIQUEIRA, H. C. H. de; BACKES, M. T. S.; SOUSA, F. G. M. de; LOMBA, M. de L. L. de F. Educação de qualidade na enfermagem: fenômeno complexo e multidimensional. Texto e Contexto Enfermagem, Florianópolis, v. 27, n. 3, p. 1-7, agosto. 2018.
FREIRE, Isabel Pimenta. MACEDO, Sheyla M. Fontenele. A investigação qualitativa em educação – aspectos epistemológicos e éticos. Revista Pesquisa Qualitativa. São Paulo (SP), v.10, n.24, 2022, p. 276-296.
GÓES, Heliza Colaço. Aproximações entre pensamento complexo e processos didáticos: tessitura pelas vozes de professores que ensinam matemática. 2021. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Federal do Paraná, Curitiba, 2021. https://acervodigital.ufpr.br/handle/1884/72774. Acesso em 18/10/2022.
GUÉRIOS, E. Espaços oficiais e intersticiais da formação docente: histórias de um grupo de professores na área de ciências e matemática. 2002. Tese (Doutorado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2002. http://repositorio.unicamp.br/Acervo/Detalhe/245250 . Acesso em 18/10/2022
Guérios. E. Prática pedagógica na perspectiva da complexidade: articulação entre educação matemática e educação para a vida. Revista Polyphonía, v. 32, n. 1, pp. 100-117. https://www.revistas.ufg.br/sv/article/view/67393 . Acesso em 18/02/2022.
LE MOIGNE, J. l. A teoria do sistema geral: teoria da modelização. Lisboa: Instituto Piaget, 1977.
MONTEIRO, K. Centros de Aprendizagem: transdisciplinaridade na Educação Bilíngue. 2017. Dissertação (Mestrado em Educação). Universidade Estadual de Ponta Grossa, Ponta Grossa, 2017.
MORAES, MARIA Cândida; VALENTE, Jossé Armando. Como pesquisar em Educação a partir da complexidade e da transdisciplinaridade. São Paulo: Paulus, (sem ano).
MORIN, E. Ciência com consciência. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 1998.
MORIN, E. Os sete saberes necessários à educação do futuro. São Paulo/DF: Cortez/UNESCO, 2000.
MORIN, E. ; MOIGNE, J. L. A Inteligência da Complexidade. 2. ed. São Paulo: Fundação Peirópolis, 2000.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Debates em Educação
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Neste tipo de licença é permitido Compartilhar (copiar e redistribuir o material em qualquer suporte ou formato) e Adaptar (remixar, transformar, e criar a partir do material). Deverá ser dado o crédito apropriado , prover um link para a licença e indicar se mudanças foram feitas . O conteúdo não pdoerá ser utilizado para fins comerciais .
Atribuição-NãoComercial 4.0 Internacional Creative Commons Attribution 4.0 (CC BY-NC 4.0).