Physical Education in comprehensive training and transdisciplinary of the human being
DOI:
https://doi.org/10.28998/2175-6600.2022v14n36p90-107Keywords:
Physical Education, Complexity, Integrate, TranscisciplinarityAbstract
The objective of this article is to dialogue with Physical Education that integrates body, mind and soul, in a transdisciplinary methodology of educating that does not fragment the human body. We base this conversation on the theory of complexity and on authors who fight for critical thinking in educational processes and in physical education classes, the main ones being: Alves, M.D. (2015); Darido and Oliveira (2008); Medina (1987).; Morin (2000); Sadi (2010); Suanno, J.H.S (2014,2015); Suanno, M.V. (2013). In the field research we followed the paths of phenomenology with the intention of interviewing four professors; through letters, they wrote freely about their profession and teaching methods, with guiding questions for them to reflect on their role as a teacher in educating the body and mind. We conclude that the integration of physical education with the subjectivity of practicing some physical exercise and, in the midst of so many social impositions, is also a transdisciplinary strategy that accesses the BEING of each person, as a moment of educational practice and of knowing and loving each other.
Downloads
References
ALVES, Maria Dolores Fortes - Reflexões sobre aprendizagem: de Piaget a Maturana – 2015.
BETTI, Mauro; ZULIANI, Luiz Roberto - Educação física escolar: uma proposta de diretrizes pedagógicas – 2002.
DARIDO, Suraya Critina; OLIVEIRA, Amauri Aparecido Bássoli - Procedimentos metodológicos para o programa segundo tempo. - 2008.
MEDINA, João Paulo Subirá, Educação Fisica cuida do corpo... e “mente” – campinas – 7ª edição. 1987.
MORIN, Edgar - Os sete saberes necessários à educação do futuro – 2. ed. – UNESCO, 2000.
SADI, Renato Sampaio. Pedagogia do esporte: descobrindo novos caminhos – 2010.
SANT’ANA, Jhonnatas Vilas Boas; SUANNO, João Henrique; SABOTA. Barbra - Educação 3.0, complexidade e transdisciplinaridade: um estudo teórico para além das tecnologias – 2017.
SUANNO, João Henrique - EMOÇÃO, COGNIÇÃO E CORPOREIDADE: os sete saberes necessários à educação do futuro na sala de aula do presente1 – 2015.
SUANNO, João Henrique.- Escola criativa: o ser, suas aprendizagens, suas relações humanas e o desenvolvimento de valores. 2014.
SUANNO, Marilza Vanessa - Outra finalidade para a Educação: emerge uma didática complexa e transdisciplinar. – 2013.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Debates em Educação
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Neste tipo de licença é permitido Compartilhar (copiar e redistribuir o material em qualquer suporte ou formato) e Adaptar (remixar, transformar, e criar a partir do material). Deverá ser dado o crédito apropriado , prover um link para a licença e indicar se mudanças foram feitas . O conteúdo não pdoerá ser utilizado para fins comerciais .
Atribuição-NãoComercial 4.0 Internacional Creative Commons Attribution 4.0 (CC BY-NC 4.0).