BNNC and BNC-training

reflections on competencies, skills and pedagogical practices based on the documents that guide brazilian basic education

Authors

  • Elaine Fernanda dos Santos Universidade Federal de Sergipe https://orcid.org/0000-0003-4242-2431
  • Maria do Socorro Ferreira da Silva Universidade Federal de Sergipe
  • Sindiany Suelen Caduda dos Santos Universidade Federal de Sergipe

DOI:

https://doi.org/10.28998/2175-6600.2023v15n37pe15019

Keywords:

Curriculum, Integral education, Human formation

Abstract

The teacher training process was reformulated to meet the requirements imposed by the National Common Curriculum Base (BNCC). This theoretical article aims to discuss how the BNC-training contemplates the development of general and specific skills articulated with the teaching pedagogical practices, ensure the construction of essential learning recommended by BNCC and enable the democratization of teaching and integral education. For this, the theoretical-methodological assumptions of these documents are discussed, which guide the curricula of basic education and teacher training, making articulation with pedagogical practices for integral and human education. Through the discussion, it is possible to reflect on a series of meetings and disagreements between BNCC and BNC-training, with regard to the development of skills, skills, integral education, human training and experiential knowledge. We defend at the end that, to achieve the process of teaching and learning, consider the singularities of students, it is essential to think about human and democratic formation.

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Author Biographies

Elaine Fernanda dos Santos, Universidade Federal de Sergipe

Doutoranda no Programa de Pós-graduação em Ensino da Rede Nordeste de Ensino (RENOEN) da Universidade Federal de Sergipe (UFS). Mestra em Ensino de Ciências e Matemática (PPGECIMA), na linha de pesquisa currículo, didáticas e métodos de ensino das ciências naturais e matemática pela UFS. Licenciada em Ciências Biológicas pela UFS. Pesquisadora vinculada ao Grupo de Estudos e Pesquisas Interdisciplinares em Metodologias Ativas da UFS (GEPIMA/UFS/CNPq).

Maria do Socorro Ferreira da Silva, Universidade Federal de Sergipe

Professora Associada do Departamento de Geografia da UFS e da Pós-Graduação (PROFCIAMB/UFS). Atualmente está em Exercício Provisório na Universidade de Brasília. Líder do Grupo de Estudos e Pesquisas Interdisciplinares em Metodologias Ativas (GEPIMA/CNPq/UFS) e pesquisadora do Grupo de Pesquisa em Geoecologia e Planejamento Territorial (GEOPLAN/CNPq/UFS). 

Sindiany Suelen Caduda dos Santos, Universidade Federal de Sergipe

Bióloga Licenciada. Mestre e Doutora em Desenvolvimento e Meio Ambiente (Área da Capes: Ciências Ambientais) pela Universidade Federal de Sergipe - PRODEMA/UFS. Atualmente é professora Adjunta da Universidade Federal de Sergipe - Campus do Sertão. É Professora Permanente e foi Coordenadora Adjunta do Programa de Pós-graduação em Rede Nacional para Ensino das Ciências Ambientais- Associada UFS - PROFCIAMB/UFS. Líder do Grupo de Estudos e Pesquisas Interdisciplinares em Metodologias Ativas da UFS (GEPIMA/UFS).

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Published

2023-05-10

How to Cite

SANTOS, Elaine Fernanda dos; SILVA, Maria do Socorro Ferreira da; SANTOS, Sindiany Suelen Caduda dos. BNNC and BNC-training: reflections on competencies, skills and pedagogical practices based on the documents that guide brazilian basic education. Debates em Educação, [S. l.], v. 15, n. 37, p. e15019, 2023. DOI: 10.28998/2175-6600.2023v15n37pe15019. Disponível em: https://seer.ufal.br/index.php/debateseducacao/article/view/15019. Acesso em: 25 nov. 2024.

Issue

Section

Dossiê Temático - Formação Docente: Políticas e Práticas sob a perspectiva Human

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