Entrepreneurs and brazilian education
the case of the Espírito Santo em Ação Movement
DOI:
https://doi.org/10.28998/2175-6600.2023v15n37pe15555Keywords:
Entrepreneur, Educational policies, Espírito Santo Entrepreneurial Movement in Action, HegemonyAbstract
This article aims to identify the activity milestones of the Espírito Santo Entrepreneurial Movement in Action (Meesa), in the face of the educational policy of Espírito Santo. To this end, document analysis and Gramscian theorization are used. Throughout its existence, it moves from a mere mediator of partnerships in the educational field to the role of formulating, executing and implementing educational programs and policies. More than a local specificity, this change signals a movement of business groups, nationally and internationally, in the field of public education to inflict consensus based on neoliberal principles.
Downloads
References
ADRIÃO, Theresa. A privatização da educação básica no Brasil: considerações sobre a incidência de corporações na gestão da educação pública. In: ARAÚJO, L.; PINTO, J. M. de R. (org.). Público X privado em tempos e crise. São Paulo/SP: Fundação Lauro Campos; Fineduca, 2017a. p. 16-37.
ADRIÃO, Theresa. A privatização dos processos pedagógicos: grupos editoriais e os negócios na educação básica. In: MARINGONI, G. (org.). O negócio da educação. São Paulo/SP: Olho d’Água; Fepesp, 2017b. p. 129-144.
ALCÂNTARA, Alzira Batalha; MATOS, Luciane Martins de Oliveira; COSTA, Roseli Maritan de Aboim. Programa Escola Viva no Estado do Espírito Santo: reflexões acerca da gestão educacional. Roteiro, v. 45, p. 1-20, 2020. Disponível em: https://portalperiodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/23378. Acesso em: 21 nov. 2021.
BEHRING, Elaine Rossetti; BOSCHETTI, Ivanete. Política social: fundamentos e história. São Paulo: Cortez, 2006.
CASTRO, Maria Rosana de Oliveira. Uma experiência do Programa Ensino Médio Inovador em Ananindeua/PA. 2017. 223 f. Tese (Doutorado em Educação) - Universidade Federal do Pará, Belém, 2017.
DORNELLAS, Liege Coutinho Goulart. O projeto educativo da Fundação Vale: uma investigação sobre o Programa Escola que Vale. 2011. 97 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal de Juiz de Fora, Juiz de Fora, 2011.
ESPÍRITO SANTO EM AÇÃO. Conheça o ES em Ação. Disponível em: https://es-acao.org.br/conheca-o-es-em-acao/. Acesso em: 20 jul. 2022.
ESPÍRITO SANTO EM AÇÃO. Código de Ética. 2020. Disponível em: https://es-acao.org.br/wp-content/uploads/2020/07/Codigo-de-E%CC%81tica-Espi%CC%81rito-Santo-em-Ac%CC%A7a%CC%83o.pdf. Acesso em: 12 abr. 2023.
ESPÍRITO SANTO EM AÇÃO. Diagnósticos da educação: municípios do Espírito Santo. 2021. Disponível em: https://es-acao.org.br/2021/04/20/diagnostico-da-educacao-municipios-do-espirito-santo/. Acesso em: 10 maio 2022.
ESPÍRITO SANTO EM AÇÃO. Linha do tempo integral. 2022. Disponível em: https://es-acao.org.br/wp-content/uploads/2022/12/LINHA-DO-TEMPO-TEMPO-INTEGRAL.pdf. Acesso em: 12 abr. 2023.
EVANGELISTA, Olinda. Apontamentos para o trabalho com documentos de política educacional. In: ARAÚJO, Ronaldo Marcos de Lima; RODRIGUES, Doriedson S. (org.). A pesquisa em trabalho, educação e políticas educacionais. Campinas: Alínea Editora, 2012. p. 51-72.
FREITAS, Luiz Carlos de Freitas. A reforma empresarial da educação: nova direita, velhas ideias. São Paulo: Expressão Popular, 2018.
GASPAR, Ronan Salomão. As figurações na política estadual de educação em tempo integral. 2016. 180 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal do Espírito Santo, Vitória, 2016.
GONÇALVES, Alyne dos Santos; SILVA, Marta Zorzal; PALASSI, Márcia Prezotti. Associativismo e representação institucional: o Movimento Empresarial Espírito Santo em Ação. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE SOCIOLOGIA, 14., 2009, Rio de Janeiro. Anais [...]. Rio de Janeiro, 2009.
GONÇALVES, Alyne dos Santos; SILVA, Marta Zorzal; PALASSI, Márcia Prezotti. Sociedade civil e representação política: o caso da ONG Espírito Santo em Ação. In: SEMINÁRIO INTERNACIONAL MOVIMENTOS SOCIAIS, 3., 2010, Florianópolis. Anais [...]. Florianópolis, 2010.
GONÇALVES, Alyne dos Santos; SILVA, Marta Zorzal. As Elites empresariais e o Estado: intermediação de interesses, discursos e estratégias de poder numa fração do Estado brasileiro: o caso do Movimento Empresarial Espírito Santo em Ação. In: SEMINÁRIO NACIONAL DA PÓS-GRADUAÇÃO EM CIÊNCIAS SOCIAIS, 1., 2011, Vitória, Anais [...]. Vitória, 2011.
GONÇALVES, Alyne dos Santos; PATEZ, Mariana Luz; SILVA, Marta Zorzal. Movimento Empresarial Espírito Santo em Ação: trajetória, redes e poder sob a perspectiva do discurso do sujeito coletivo. Revista Sinais, n. 10, 2011. Disponível em: https://www.periodicos.ufes.br/sinais/article/view/2825/2292. Acesso em: 24 nov. 2021.
GRAMSCI, Antonio. Cadernos do cárcere. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2022. v. 1.
GRAMSCI, Antonio. Cadernos do cárcere. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2004. v. 2.
GRAMSCI, Antonio. Cadernos do cárcere. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2022. v. 3.
HARVEY, David. A produção capitalista do espaço. São Paulo: Annablume, 2005.
HARVEY, David. O neoliberalismo: história e implicações. São Paulo: Loyola, 2014
LIMA, Marcelo; SPERANDIO, Renan dos Santos; COSTA, Débora Freitas. Interesses do empresariado em torno do Projeto Escola Viva. e-Mosaicos, v. 9, n. 21, p. 120-133, 2020. Disponível em: https://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/e-mosaicos/article/view/46287/34432. Acesso em: 20 nov. 2021.
LIMA, Marcelo; PETERLE, Tatiana Gomes dos Santos; ALMEIDA, Jaqueline Ferreira de. O público e o privado nas políticas de educação profissional do Espírito Santo. Educação em Perspectiva, v. 7, n. 2, 2016. Disponível em: https://periodicos.ufv.br/educacaoemperspectiva/article/view/6848. Acesso em: 20 nov. 2021.
LIMA, Marcelo; PETERLE, Tatiana Gomes dos Santos. Mercantilização da educação: do gerencialismo ao empresariamento da oferta escolar. Educação (UFSM), v. 46, n. 1, p. 20-1-22, 2021. Disponível em: https://periodicos.ufsm.br/reveducacao/article/view/37100/html. Acesso em: 21 nov. 2021.
MALINI, Eduardo. O consenso como ponto de partida? Uma análise do papel desempenhado pelos atores participantes na elaboração do Plano de Desenvolvimento da Educação. 2009. 183 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Federal de Juiz de Fora, Juiz de Fora, 2009.
MARTINS, Marcos Francisco; GROPPO, Luís Antônio. Sociedade civil e educação: fundamentos e tramas. Campinas, SP: Autores Associados, 2010.
MARTINS, Erika Moreira. Todos pela educação? Como os empresários estão determinando a política educacional brasileira. Rio de Janeiro: Lamparina, 2016.
MARTINS, Erika Moreira. Empresariamento da educação básica na América Latina: redes empresariais prol educação. 2019. Tese (Doutorado em Educação) - Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2019.
MATOS, Luciane Martins de Oliveira; ALCÂNTARA, Alzira Batalha; COSTA, Roseli Maritan de Aboim. A parceria público-privada no bojo da reforma neoliberal do estado e da crise estrutural do capitalismo: o caso Espírito Santo. In: DORNELLAS, Liege Coutinho Goulart; MATOS, Luciane Martins de Oliveira; NASCIMENTO, Rosenery Pimentel (org.). Políticas educacionais e a privatização: concepções, ações e tendências na educação pública. Guarujá: Editora Científica Digital, 2021.
MATTOS, Hebe; BASSONE, Tânia; MAMIGONION, Beatriz G. (org.). Historiadores pela democracia: o golpe de 2016 e a força do passado. São Paulo: Alameda, 2016.
MOSCON, Eduardo Augusto; MOURA, Deborah Gomes; QUADROS, Denise Pinheiro; REBLIN, Juliana da Vitória. A educação pública nos municípios do Espírito Santo e a presença do setor privado: um estudo preliminar. In: ALMEIDA, Flávio Aparecido de. (org.). Políticas públicas educação e diversidade uma compreensão científica do real. Guarujá: Editora Científica Digital, 2021. p. 69-82.
NEVES, Lúcia Maria Wanderley (org.). A nova pedagogia da hegemonia: estratégias do capital para educar o consenso. São Paulo: Xamã, 2005.
NEVES, Lúcia Maria Wanderley (org.). A direita para o social e a esquerda para o capital: intelectuais da nova pedagogia da hegemonia no Brasil. São Paulo: Xamã, 2010.
OLIVEIRA, Ueber José de; LIRIO, Marcos Marcelo. O Projeto Escola Viva: a política de educação neoliberal de Paulo Hartung no Espírito Santo (2003-2016). Revista de Pesquisa Histórica, Recife, n. 35, p. 273-295, 2017. Disponível em: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7186264. Acesso em: 24 nov. 2021.
PETERLE, Tatiana Gomes dos Santos; LIMA, Marcelo; ALVARENGA, Jefferson Ferreira. O gerencialismo e a educação no Espírito Santo. Revista HISTEDBR On-line, v. 20, p. 1-22, 2020. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/histedbr/article/view/8654820. Acesso em: 20 nov. 2021.
PETERLE, Tatiana Gomes dos Santos; LIMA, Marcelo. O gerencialismo e as políticas educacionais no Espírito Santo. 2017. In: COLÓQUIO NACIONAL E INTERNACIONAL - EDUCAÇÃO PROFISSIONAL, 6., 2017, Natal. Anais [...]. Natal, 2017. Disponível em: https://ead.ifrn.edu.br/coloquio/anais/2017_old/trabalhos/eixo1/E1A36.pdf. Acesso em: 20 nov. 2021.
RAINHA, Jamila. Articulação de interesses entre setor privado e poder público: o movimento empresarial Espírito Santo em Ação e o governo do Estado do Espírito Santo. 2012. 161 f. Dissertação (Mestrado em Ciências Sociais) – Programa de Pós-Graduação em Ciências Sociais, Universidade Federal do Espírito Santo, Vitória, 2012.
SILVA JUNIOR, João dos Reis. Apresentação. In: Dossiê “Consequências do bolsonarismo sobre os direitos humanos, a educação superior e a produção científica no Brasil”. Revista Eletrônica de Educação, v.14, p. 1-4, jan./dez. 2020.
SOUZA, Camila Azevedo. Educação básica em disputa: o jogo dos empresários no mercado mundial do conhecimento no século XXI. 2019. 383 f. Tese (Doutorado em Educação). Universidade Federal Fluminense, Niterói, 2019.
SOUZA, Cristiane Lopes de; ARAÚJO, Ronaldo Marcos de Lima. Fundação Victor Civita e a rede de entidades públicas e privadas na educação. Revista Educação em Questão. v. 59. n. 59, p. 1-27, 2021. Disponível em: https://periodicos.ufrn.br/educacaoemquestao/article/view/23300. Acesso em: 21 nov. 2021.
TODOS PELA EDUCAÇÃO. Educação que dá certo: o caso do Espírito Santo. 2022. Disponível em: https://todospelaeducacao.org.br/noticias/educacao-que-da-certo-o-caso-do-espirito-santo/. Acesso em: 10 maio 2022.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Debates em Educação
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Neste tipo de licença é permitido Compartilhar (copiar e redistribuir o material em qualquer suporte ou formato) e Adaptar (remixar, transformar, e criar a partir do material). Deverá ser dado o crédito apropriado , prover um link para a licença e indicar se mudanças foram feitas . O conteúdo não pdoerá ser utilizado para fins comerciais .
Atribuição-NãoComercial 4.0 Internacional Creative Commons Attribution 4.0 (CC BY-NC 4.0).