Religion, context, sacred and belonging

Xukuru-Kariri indigenous people

Authors

  • Marcondes Silva da Rocha Universidade de Pernambuco (UPE)
  • José Bezerra Universidade Federal de Alagoas (UFAL)

DOI:

https://doi.org/10.28998/2175-6600.2024v16n38pe15876

Keywords:

Identity, Indians, Religion

Abstract

The main objective of this work is to investigate religion as maintenance and re-signification of the identity of the people of Mata da Cafurna of the Xukuru-Kariri ethnic group, located in the municipality of Palmeira dos Índios, Alagoas. This proposal will be implemented through ethnographic research, focusing on the rites and meanings of the said religion. Thus, it will be possible to show that the identity of a people is not marked by a single aspect that makes it different from other groups, but by a set of practices, customs and rites experienced among the members of the group.

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Author Biographies

Marcondes Silva da Rocha, Universidade de Pernambuco (UPE)

Mestrando do Programa de Pós-Graduação em Culturas Africanas, da Diáspora, e dos Povos Indígenas pela Universidade de Pernambuco-UPE. Pós-Graduado em nível de especialização em Metodologia do Ensino de Geografia e História pela Faculdade Única de Ipatinga. Graduado em Licenciatura plena em História pela Universidade Estadual de Alagoas – UNEAL. Atua como professor indígena de história da terceira Gerência Regional da Secretaria de Educação de Alagoas (SEDUC/AL).

José Bezerra, Universidade Federal de Alagoas (UFAL)

Doutor e mestre em Educação, pelo Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGE) da Universidade Federal de Alagoas (UFAL). Atualmente, é professor colaborador do curso de Letras da Universidade Estadual de Alagoas (UNEAL), em Palmeira dos Índios.

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Published

2024-01-30

How to Cite

ROCHA, Marcondes Silva da; BEZERRA, José. Religion, context, sacred and belonging: Xukuru-Kariri indigenous people. Debates em Educação, [S. l.], v. 16, n. 38, p. e15876, 2024. DOI: 10.28998/2175-6600.2024v16n38pe15876. Disponível em: https://seer.ufal.br/index.php/debateseducacao/article/view/15876. Acesso em: 3 dec. 2024.

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