Exploring pathways of interculturality research
DOI:
https://doi.org/10.28998/2175-6600.2023v15n37pe15926Keywords:
Education, Curriculum of Piauí, InterculturalityAbstract
This article is a part of the thesis “Teaching Science in the Curriculum of Piauí (2020): colonial legacies and possible decolonial gaps (critical intercultural)”. The main purpose of this thesis is to understand the colonial legacies and potential decolonial gaps present in the curricular proposal of Elementary School (final years) for science teaching in Piauí (2020). In this excerpt, we will present part of the literature review conducted based on academic works (dissertations and theses) published in the Bank of Theses and Dissertations of Capes over a period of 10 years (2012 to 2021. Our examination of research focused on Interculturality revealed a total of 289 works, with 205 being dissertations and 84 being theses. In this way, starting from the works selected in the initial screening, we conducted a more extensive analysis by reading the titles and, in most cases, the abstracts to filter out the works that best aligned with our research theme. Finally, our analysis consisted of 14 dissertations and 07 theses, which were chosen for a more detailed examination. Through this process, we found a lack of studies exploring the relationship between interculturality and the Curriculum of Piauí.
Downloads
References
AMORIM, VALDECIR DE ANDRADE. Currículo de Geografia do Ensino Fundamental do Município do Rio de Janeiro: reflexos sobre o lugar e a interculturalidade nas escolas do Complexo da Maré. Mestrado em EDUCAÇÃO Instituição de Ensino: UNIVERSIDADE CATOLICA DE PETROPOLIS, Petrópolis, 2014. 135 f.
CANDAU, V. M. F. Pedagogia Decolonial e Educação Antirracista e Intercultural no Brasil. Educação em Revista, Belo Horizonte, v.26, n.01, p.15-40, abr. 2010a.
DIAS, PATRICIA. EDUCAÇÃO INTERCULTURAL E COLONIALIDADE: UMA ANÁLISE DO CURRÍCULO DA ALDEIA-ESCOLA ZARUP WEJ DA TERRA INDÍGENA ZORÓ. Mestrado em EDUCAÇÃO Instituição de Ensino: UNIVERSIDADE FEDERAL DE MATO GROSSO, Cuiabá, 2017. 189 f.
DUSSEL, E. “Europa, modernidad y eurocentrismo”, em LANDER, Edgardo (coord.). La colonialidad del saber: eurocentrismo y ciencias sociales, perspectivas latino-americanas. Buenos Aires: Clacso, 2000.
DUSSEL, Enrique. Transmodernidade e interculturalidade: interpretação a partir da filosofia da libertação. Sociedade e Estado, v. 31, p. 51-73, 2016.
FANON, F. Os condenados da terra. Juiz de Fora: Editora UFJF, 2010.
QUIJANO, A. “Colonialidad del poder y clasificación social”. Journal of world-systems research, v. 11, n. 2, p. 342-386, 2000.
QUIJANO, A. Colonialidade do poder, eurocentrismo e América Latina. In: LANDER, Edgardo (Org.). A colonialidade do saber: eurocentrismo e ciências sociais. Perspectivas latino-americanas. Buenos Aires: CLACSO, 2005.
REDUA, LAIS DE SOUZA. INTERCULTURALIDADE CRÍTICA NA FORMAÇÃO INICIAL DE PROFESSORES DE CIÊNCIAS: SABERES SOBRE A BIODIVERSIDADE LOCAL. Mestrado em Educação Instituição de Ensino: UNIVERSIDADE FEDERAL DO TRIÂNGULO MINEIRO, Uberaba, 2019. 98 f.
RODRIGUES, WANDA ISABEL SENATORE VARGAS. A ESCOLA URBANA E A INCLUSÃO DE ALUNOS INDÍGENAS: Os desafios do Currículo em Busca de um Diálogo Intercultural. Mestrado em EDUCAÇÃO Instituição de Ensino: UNIVERSIDADE FEDERAL DE RONDÔNIA, Porto Velho, 2015. 113 f.
SALLES, FABIANO LANGE. A tessitura curricular em uma comunidade de aprendizagem docente multicultural: o caso da disciplina Educação Física. Doutorado em EDUCAÇÃO Instituição de Ensino: UNIVERSIDADE FEDERAL DO RIO DE JANEIRO, Rio de Janeiro, 2019. 256 f.
SILVA, ANDREA NATALIA DA. CURRÍCULO E PRÁTICAS MONO/MULTI/INTERCULTURAIS E A PRODUÇÃO DE IDENTIDADES E DIFERENÇAS NA ESCOLA ESTADUAL DO CAMPO NOVA ITAMARATI. Doutorado em EDUCAÇÃO Instituição de Ensino: UNIVERSIDADE CATÓLICA DOM BOSCO, Campo Grande, 2014. 265 f.
SOARES, JOSE LOPES. EDUCAÇÃO ESCOLAR INDÍGENA: UMA ANÁLISE DO DOCUMENTO CURRICULAR DE RORAIMA- DCR. Mestrado em EDUCAÇÃO Instituição de Ensino: UNIVERSIDADE ESTADUAL DE RORAIMA, Boa Vista, 2020.100 f.
SUYEYASSU, SUEIDY PITHON. Currículo e Interculturalidade: imigrantes no ambiente multicultural em uma escola na cidade de São Paulo. Doutorado em EDUCAÇÃO (CURRÍCULO) Instituição de Ensino: PONTIFÍCIA UNIVERSIDADE CATÓLICA DE SÃO PAULO, São Paulo, 2019. 203 f.
WALSH, Catherine. Interculturalidade crítica e pedagogia decolonial: in-surgir, re-existir e re-viver. In. CANDAU, Vera Maria (Org.). Educação intercultural na América Latina, 2009, p. 12-43.
WALSH, Catherine. Interculturalidade e decolonialidade do poder: um pensamento e posicionamento "outro" a partir da diferença colonial. Revista Eletrônica da Faculdade de Direito de Pelotas, v. 5, n. 1, 2019.
WALSH, Catherine. La Interculturalidad en la Educación. Perú: Ministério de Educación, 2005. 74 p.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Debates em Educação
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Neste tipo de licença é permitido Compartilhar (copiar e redistribuir o material em qualquer suporte ou formato) e Adaptar (remixar, transformar, e criar a partir do material). Deverá ser dado o crédito apropriado , prover um link para a licença e indicar se mudanças foram feitas . O conteúdo não pdoerá ser utilizado para fins comerciais .
Atribuição-NãoComercial 4.0 Internacional Creative Commons Attribution 4.0 (CC BY-NC 4.0).