Formative actions in a Mathematics teaching practice subject
DOI:
https://doi.org/10.28998/2175-6600.2024v16n38pe15949Keywords:
Mathematics Education, Preservice Mathematics Teacher Education, Mathematics Teaching Practice, Formative actions, Teacher Professional DevelopmentAbstract
This paper shares an experience in a Mathematics Teaching Practice subject and aims to highlight the elements within the formative context of this subject that contributed to pre-service teachers’ professional development. The experience was developed with undergraduate students from a Mathematics Teaching degree program in the north of Paraná, a Brazilian state and we identified that, in this contexto, actions such as writing reflectively about classes, studying and planning lessons based on textbooks, discussions among peers and the professor, foreseeing students’ possible questions and solutions, class simulations, reflections on one’s own practice, critical observation of simulated classes, among other, are componentes that can improve future teachers’ professional development and help Mathematics teacher trainers to propose collaborative practice that merges theoretical and practical knowledge, aiming at overcoming the present limitations in Mathematics Teaching degree programs in Brazil.
Downloads
References
ALLEVATO, N. S. G.; ONUCHIC, L. R. Ensinando Matemática na sala de aula através da Resolução de Problemas. Boletim GEPEM, Rio de Janeiro, ano 33, n. 55, p. 1-19, jul./dez. 2009.
ATRAVÉS. In: MICHAELIS dicionário brasileiro da Língua Portuguesa. São Paulo: Editora Melhoramentos, 2020. Disponível em: < https://michaelis.uol.com.br/moderno-portugues/busca/portugues-brasileiro/atrav%C3%A9s/> Acesso em: 09 jul. 2020.
BARROSO, J. M. Conexões com a Matemática. 1 ed. São Paulo: Moderna, 2010.
BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Orientações Curriculares para o Ensino Médio: Ciências da Natureza, Matemática e suas Tecnologias. Brasília: MEC/SEB, 2006. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/book_volume_02_internet.pdf>. Acesso em: 20 jan. 2020.
CARRILLO, J.; CLIMENT, N.; MONTES, M.; CONTRERAS, L. C.; FLORES-MEDRANO, E.; ESCUDERO-ÁVILA, D.; VASCO, D.; ROJAS, N.; FLORES, P.; AGUILAR-GONZÁLEZ, Á.; RIBEIRO, M.; MUÑOZ-CATALÁN, M. C. The mathematics teacher’s specialised knowledge (MTSK) model. Research in Mathematics Education, v. 20, n. 3, p. 236-253, 2018.
CYRINO, M. C. C. T. Prospective mathematics teacher’s professional identity. In M. E. Strutchens, R. Huang, D. Potari, & L. Losano (Org.), ICME-13 Monographs, v. 1, p. 269-285. Springer International Publishing, 2018.
DANTE, L. R. Matemática: contexto e aplicações. Volume 2. 5 ed. São Paulo: Ática Didáticos, 2011.
FEEDBACK. In: MICHAELIS dicionário brasileiro da Língua Portuguesa. São Paulo: Editora Melhoramentos, 2023. Disponível em: https://michaelis.uol.com.br/moderno-portugues/busca/portugues-brasileiro/feedback%20/ Acesso em 05 ago. 2023.
IEZZI, G.; DOLCE, O.; DEGENSZAJN, D.; PÉRIGO, R. Matemática. Volume único. São Paulo: Atual editora, 2002.
IEZZI, G.; DOLCE, O.; DEGENSZAJN, D.; PÉRIGO, R.; ALMEIDA, N. Matemática: Ciência e aplicações. Vol. 2. 6 ed. São Paulo: Atual editora, 2010.
JESUS, M. A. C. de; SANTOS, N. B. dos; ARAÚJO, R. S. Formação inicial de professores de Matemática no Brasil no século XXI: políticas e estatísticas. Bolema: Boletim De Educação Matemática, v. 37, n. 75, p. 133–147, 2023. https://doi.org/10.1590/1980-4415v37n75a07
LEITE, E. A. P. Formação inicial e base de conhecimento para o ensino de matemática na perspectiva de professores iniciantes da educação básica. 2016. 269 f. Tese (Doutorado) - Universidade Federal de São Carlos, Programa de Pós-Graduação em Educação, São Carlos, 2016.
LEITE, E. A. P.; PASSOS, C. L. B. Considerações sobre lacunas decorrentes da formação oportunizada no curso de Licenciatura em Matemática no Brasil. Revista de Educação Pública, Cuiabá, MT, v. 29, p. 1-23, jan./dez. 2020.
MAGALHÃES, F. L. T. Memórias de Práticas: a disciplina “Prática de Ensino” na formação do professor de matemática. Dissertação (Mestrado Profissional em Educação Matemática). Universidade Federal de Juiz de Fora, Juiz de Fora, MG, 2013.
OLIVEIRA, H. M.; CYRINO, M. C. C. T. A formação inicial de professores de Matemática em Portugal e no Brasil: narrativas de vulnerabilidade e agência. Interacções, v. 7, p. 104-130, 2011. https://doi.org/10.25755/int.461
ONUCHIC, L. R.; ALLEVATO, N. S. Pesquisa em Resolução de Problemas: caminhos, avanços e novas perspectivas. Bolema: Boletim de Educação Matemática, v. 25, n. 41, p. 73-98, dez. 2011.
PARANÁ. Secretaria do Estado da Educação. Diretrizes Curriculares da Educação Básica: Matemática. Curitiba: SEED, 2008.
PASSOS, C. L. B.; NACARATO, A. M.; FIORENTINI, D.; MISKULIN, R. G. S.; GRANDO, R. C.; GAMA, R. P.; MEGID, M. A. B. A.; FREITAS, M. T. M.; MELO, M. V. Desenvolvimento profissional do professor que ensina Matemática: Uma meta-análise de estudos brasileiros. Quadrante, Lisboa, v. XV, n. 1 e 2, p. 193-219, 2006.
PONTE, J. P. Formação do professor de Matemática: perspectivas atuais. In: PONTE, J. P. (org.). Práticas profissionais dos Professores de Matemática. 1 ed. Lisboa: Instituto de Educação da Universidade de Lisboa, 2014. p. 343-360.
RIBEIRO, J. Matemática: ciência, linguagem e tecnologia. Volume único. 1. ed. São Paulo: Scipione, 2007.
RODRIGUES, A. L. Conhecimento especializado do professor de Matemática mobilizado em uma disciplina de Prática de Ensino. Dissertação (Mestrado em Ensino de Ciências e Educação Matemática) - Universidade Estadual de Londrina, Centro de Ciências Exatas, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências e Educação Matemática, 2020.
RODRIGUES, A. L.; TEIXEIRA, B. R. Conhecimento especializado do professor de Matemática revelado na escrita reflexiva de futuros professores decorrente de simulações de aulas. Revista de Ensino de Ciências e Matemática, [S. l.], v. 12, n. 3, p. 1–26, 2021. DOI: 10.26843/rencima.v12n3a02. Disponível em: https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/article/view/2820. Acesso em: 27 jul. 2023.
RODRIGUES, A. L.; TEIXEIRA, B. R. Conhecimento revelado na escrita reflexiva de futuros professores de matemática decorrente de planejamentos de aulas em uma disciplina de prática de ensino. Revista Paranaense De Educação Matemática, v. 11, n. 26, p.149–171, 2022. Disponível em https://periodicos.unespar.edu.br/index.php/rpem/article/view/5133.
SBEM - Sociedade Brasileira de Educação Matemática. A formação do professor de matemática no curso de licenciatura: reflexões produzidas pela comissão paritária SBEM/SBM. Boletim SBEM, Brasília, Sociedade Brasileira de Educação Matemática, n. 21, p. 1-42, fev. 2013.
SBEM – SOCIEDADE BRASILEIRA DE EDUCAÇÃO MATEMÁTICA. Subsídios para a discussão de propostas para os cursos de Licenciatura em Matemática: uma contribuição da Sociedade Brasileira de Educação Matemática. 2003. Disponível em: <https://www.academia.edu/4256113/SUBS%C3%8DDIOS_PARA_A_DISCUSS%C3%83O_DE_PROPOSTAS_PARA_OS_CURSOS_DE_LICENCIATURA>. Acesso em: 16 abr. 2020.
SMOLE, K. C. S; DINIZ, M. I. S. V. Matemática: Ensino Médio. Volume 2. São Paulo: Editora Saraiva, 2010.
SUPERFINE, A. C. Planning for Mathematics Instruction: A Model of Experienced Teachers’ Planning Processes in the Context of a Reform Mathematics Curriculum. The Mathematics educator, v. 18, n. 2, p. 11-22, 2008.
THROUGH. In. HOUAISS, A., VILLAR, M. S. Dicionário Houaiss da Língua Portuguesa. Rio de Janeiro: Objetiva, 2009.
VALENTE, W. R. A Prática de Ensino de Matemática e o impacto de um novo campo de pesquisas: a Educação Matemática. Alexandria: Revista de Educação em Ciência e Tecnologia, Florianópolis, SC, v. 7, n.2, p. 179-196, nov. 2014.
VITALINO, G. da S. O.; TEIXEIRA, B. R.; SANTOS, E. R. dos. Articulação entre teoria e prática: um inventário de ações na formação inicial de professores de Matemática. Revista Baiana De Educação Matemática, v. 4, n. 01, 2023. https://doi.org/10.47207/rbem.v4i01.16014
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Debates em Educação
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Neste tipo de licença é permitido Compartilhar (copiar e redistribuir o material em qualquer suporte ou formato) e Adaptar (remixar, transformar, e criar a partir do material). Deverá ser dado o crédito apropriado , prover um link para a licença e indicar se mudanças foram feitas . O conteúdo não pdoerá ser utilizado para fins comerciais .
Atribuição-NãoComercial 4.0 Internacional Creative Commons Attribution 4.0 (CC BY-NC 4.0).