The choice of the pedagogy course in the context of emptying education and the teaching career

between belongings, (im)possibilities and recognitions

Authors

DOI:

https://doi.org/10.28998/2175-6600.2024v16n38pe16156

Keywords:

Teaching Career, Pedagogy, Affection relationships, Belonging

Abstract

Looked for to recognize the relationships established with the university space and the choice of students entering the Pedagogy course. We traversed different paths, among which we highlight as central the affections of recognition and belonging.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Maria Izabel Machado, Universidade Federal de Goiás - UFG

Docente da Faculdade de Educação (FE/UFG), Programa de Pós Graduação em Educação (UFG) Programa de Pós Graduação Interdisciplinar em Direitos Humanos (UFG)

Marta Maria Valeriano, Universidade Federal de Goiás - UFG

 Docente substituta Faculdade de Educação (FE), Universidade Federal de Goiás

References

ANDIFES, Associação Nacional dos Dirigentes do Ensino Superior. V Pesquisa Nacional de Perfil Socioeconômico e Cultural dos (as) Graduandos (as) das IFES – 2018. Fórum Nacional de Pró Reitores - FONAPRACE. Brasília, 2019. Disponível em: https://www.andifes.org.br/wp-content/uploads/2019/05/V-Pesquisa-Nacional-de-Perfil-Socioeconomico-e-Cultural-dos-as-Graduandos-as-das-IFES-2018.pdf . Acesso em: 24 de agosto de 2023.

BOGDAN, Robert e BIKLEN, Sari. Investigação Qualitativa em Educação: Uma Introdução à Teoria e aos Métodos. Porto: Porto Editora, 1994.

BOURDIEU, Pierre. As contradições da herança. In.: BOURDIEU, Pierre. Escritos de educação. Petrópolis: Vozes, 2015.

BOURDIEU, Pierre (coord.). A miséria do mundo. Petrópolis: Vozes, 1997.

BRANDÃO, Denise Freitas e PARDO, Maria Benedita L. O interesse de estudantes de pedagogia pela docência. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 42, n. 2, p. 313-329, abr./jun. 2016.

BRASIL. Pesquisa nacional por amostra de domicílios: PNAD: microdados. Rio de Janeiro: IBGE, 2021.

DABOÍN, Maria M. e RIBEIRO, Marinalva L. O perfil dos estudantes ingressantes no curso de Pedagogia. Nuances: estudos sobre Educação, Presidente Prudente-SP, v. 30, n.1, p.312-.326, Março/Dez., 2019.

GATTI, B. A. e BARRETO, E. S. (Org.). Professores do Brasil: impasses e desafios. Brasília: UNESCO, 2009.

GOMES, Candido Alberto et al. Education during and after the pandemics. Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação, Rio de Janeiro, v.29, n.112, p. 574-594, jul./set. 2021.

MATTEI, Lauro e HEINEN, Vicente L. Impactos da crise da Covid-19 no mercado de trabalho brasileiro. Revista de Economia Política, vol. 40, nº 4, pp. 647-668, out./-dez. 2020.

NOGUEIRA, C. M. M.; PEREIRA, F. G. . O gosto e as condições de sua realização: a escolha por pedagogia entre estudantes com perfil social e escolar mais elevado. Educação em Revista, v. 26, n. 3, p. 15-38, dez. 2010.

SEMESP, Instituto. Mapa do ensino superior no Brasil. São Paulo: SEMESP, 2020.

VIANNA, Claudia P. A feminização do magistério na educação básica e os desafios para a prática e a identidade coletiva docente. In: YANNOULAS, Silvia C. (Org.). Trabalhadoras: análise da feminização das profissões e ocupações. Brasília, DF: Abaré, 2013. p. 159-180

WEBER, Max. Economia e Sociedade: fundamentos da sociologia compreensiva. Volume 1. Brasília: Editora Universidade de Brasília, 2015.

YANNOULAS, Silvia C. Feminização ou Feminilização? Apontamentos em torno de uma categoria. Temporalis, Brasilia (DF), ano 11, n.22, p.271-292, jul./dez. 2011.

Published

2024-06-26

How to Cite

BELLIDO, Luciana Ponce; MACHADO, Maria Izabel; VALERIANO, Marta Maria. The choice of the pedagogy course in the context of emptying education and the teaching career: between belongings, (im)possibilities and recognitions. Debates em Educação, [S. l.], v. 16, n. 38, p. e16156, 2024. DOI: 10.28998/2175-6600.2024v16n38pe16156. Disponível em: https://seer.ufal.br/index.php/debateseducacao/article/view/16156. Acesso em: 12 aug. 2024.

Issue

Section

Artigos

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.