Teachers’ participation in High School reform

Authors

DOI:

https://doi.org/10.28998/2175-6600.2024v16n38pe16478

Keywords:

Secondary education reform, Teaching work, Participation, Teachers

Abstract

The aim is to make it clear that the secondary thinking made by teachers in relation to problems, weaknesses and strategies aimed at putting into operation a new secondary education, arises from the fact that the imposed reform forms part of a neoconservative agenda for public education. As a methodological path, there was a debate with authors who discuss the reform of secondary education in conjunction with others who focused on the debate on the consequences of managerialist policies for teaching work. It was concluded that the extensive workload that teachers have makes it difficult for them to participate in the debate on issues relating to school dynamics and the “ideal” curriculum for secondary education. It is understood that if there is an interest in promoting educational reforms with a view to putting high-quality secondary education into operation, policies must be established that ensure adequate working conditions for teachers and a salary policy that enhances the teaching career. But not only that, it is demanded that teachers be assured the possibility of exclusive dedication, which can provide greater chances of teachers' participation in defining what a secondary education should be that meets the interests of young people and also stimulates the work of teacher.

Downloads

Download data is not yet available.

References

APPLE, Michael. Produzindo diferença: neoliberalismo, neoconservadorismo e a política de reforma educacional. Linhas Críticas, Brasília, DF, n.46, p. 606-644, set./dez. 2015. Disponível em: https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/4684. Acesso em: 23 mai. 2023

ROCHA, Nathália Fernandes Egito Rocha; PEREIRA, Maria Zuleide da Costa. Base Nacional Comum Curricular: os discursos sobre a docência. Revista Retratos da Escola, Brasília, v. 13, n. 25, p. 203-217, jan./mai. 2019. Disponível em: https://retratosdaescola.emnuvens.com.br/rde/article/view/964/pdf_1. Acesso em: 11 jan. 2023

ANDRADE, Maria Carolina de; MOTTA, Vânia Cardoso da. Não pense em crise, trabalhe”: o empresariamento da educação de novo tipo e a crise orgânica do capitalismo. Revista Trabalho Necessário, v. 21, n. 44, p.1-21, jan./abr. 2023. Disponível em: https://periodicos.uff.br/trabalhonecessario/article/view/57573. Acesso em: 19 abr. 2023

APPLE, Michael. “Endireitar” a educação: as escolas e a nova aliança conservadora. Currículo sem Fronteiras, v.2, n.1, p.55-78, jan./jun. 2002a. Disponível em: http://www.curriculosemfronteiras.org/vol2iss1articles/appleconf.pdf. Acesso em: 22 mai. 2023

APPLE, Michael. Interromper a direita: realizar trabalho educativo crítico numa época conservadora. Currículo sem Fronteiras, v.2, n.1, p.80-98, jan./jun. 2002b. Disponível em: http://www.curriculosemfronteiras.org/vol2iss1articles/appleconf.pdf. Acesso em: 22 mai. 2023

ARROYO, Miguel G. O direito à educação e a nova segregação social e racial-tempos insatisfatórios? Educação em Revista, v. 31, n. 3, p. 15-47, jul./set. 2015. Disponível em: SciELO - Brasil - O DIREITO À EDUCAÇÃO E A NOVA SEGREGAÇÃO SOCIAL E RACIAL - TEMPOS INSATISFATÓRIOS? O DIREITO À EDUCAÇÃO E A NOVA SEGREGAÇÃO SOCIAL E RACIAL - TEMPOS INSATISFATÓRIOS?. Acesso em: 16 ago. 2022

CARRANO, Paulo. O ensino médio na transição da juventude para a vida adulta. In: FERREIRA, Cristina Araripe et al. (Org.). Juventude e iniciação científica: políticas públicas para o ensino médio. Rio de Janeiro: EPSJV, UFRJ, 2010. p. 143-168. Disponível em: http://www.epsjv.fiocruz.br/sites/default/files/l167.pdf. Acesso em: 24 fev. 2023

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996.

FREITAS, Luiz Carlos de. Os Reformadores Empresariais da Educação: da desmoralização do magistério à destruição do sistema público de educação. Educação & Sociedade, Campinas, v. 33, n. 119, p. 379-404, abr./jun. 2012. Disponível em: https://www.scielo.br/j/es/a/PMP4Lw4BRRX4k8q9W7xKxVy/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 04 mai. 2022.

FREITAS, Luiz Carlos de. Os reformadores Empresariais da Educação e a Disputa pelo Controle do Processo Pedagógico na Escola. Educação & Sociedade, Campinas, v. 35, n. 129, p. 1085-1114, out/dez. 2014. Disponível em: https://www.scielo.br/j/es/a/xm7bSyCfyKm64zWGNbdy4Gx/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 04 mai. 2022.

FREITAS, LUIZ Carlos. Políticas de responsabilização: entre a falta de evidência e a ética. 2013. Cadernos de Pesquisa, v. 43, n.148, p. 348-365, jan./abr. 2013. Disponível em: https://publicacoes.fcc.org.br/cp/article/view/266/279. Acesso em: 25 abr. 2023

FRIGOTTO, Gaudêncio; CIAVATTA, Maria. A formação do cidadão produtivo: a cultura de mercado no ensino médio. Brasília: Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira, 2006.

FUKUYAMA, Francis. O fim da História e o último homem. Rio de Janeiro: Rocco, 1992.

GENTILI, Pablo. Mentiras que parecen verdades: argumentos neoliberales sobre la crisis educativa. In: Congreso internacional de educación: educación, crisis y utopias. Buenos Aires, 1996b. p. 1-18. Disponível em: http://pedagogiaunrpsi.blogspot.com/2018/10/mentiras-que-parecen-verdades-pablo.html. Acesso: 07 jul. 2022.

GENTILI, Pablo. Neoliberalismo e educação: manual do usuário In: GENTILI, Pablo; SILVA, Tomaz Tadeu da. (Org.) Escola S.A: quem ganha e quem perde no mercado educacional do neoliberalismo. Brasília: CNTE, 1996a. p. 9-49

GONÇALVES, Suzane da Rocha Vieira. Interesses mercadológicos e o “novo” ensino médio. Retratos da Escola, Brasília, v. 11, n. 20, p. 131-145, jan./jun. 2017.Disponível em: https://retratosdaescola.emnuvens.com.br/rde/article/view/753. Acesso: 31 ago. 2022.

KRAWCZYK, Nora O ensino médio no Brasil. São Paulo: Ação Educativa, 2009. – (Em questão, 6). Disponível em: http://bibliotecadigital.abong.org.br/bitstream/handle/11465/1140/1763.pdf?sequence=1&isAllowed=y. Acesso: 01 set. 2022.

LIBÂNEO, José Carlos. O dualismo perverso da escola pública brasileira: escola do conhecimento para os ricos, escola do acolhimento social para os pobres. Educação e pesquisa, São Paulo, v. 38, p. 13-28, 2012. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ep/a/YkhJTPw545x8jwpGFsXT3Ct/abstract/?lang=pt. Acesso em: 17 ago. 2022

OLIVEIRA, Ramon de. Empresariado industrial e educação brasileira. São Paulo: Cortez, 2005.

PERONI, Vera; CAETANO, Maria Raque; LIMA; Paula de. *Reformas educacionais de hoje: as implicações para a democracia. Revista Retratos da Escola, Brasília, v. 11, n. 21, p. 415-432, jul./dez. 2017. Disponível em: https://retratosdaescola.emnuvens.com.br/rde/article/view/793. Acesso em: 10 jan. 2023

SHIROMA, Eneida Oto. Política de profissionalização: aprimoramento ou desintelectualização do professor? Intermeio: revista do Mestrado em Educação, Campo Grande, MS, v. 9, n. 17, p. 64-83, 2003. Disponível em: https://www.seer.ufms.br/index.php/intm/article/view/2605/1877. Acesso em: 17 mai. 2023

SHIROMA, Eneida Oto; EVANGELISTA, Olinda. Formação humana ou produção de resultados? trabalho docente na encruzilhada. Revista Contemporânea de Educação, v. 10, n. 20, p. 314-341, jul./dez. 2015. Disponível em: https://revistas.ufrj.br/index.php/rce/article/view/2730/2297. Acesso em: 16 mai. 2023

SILVA, Damaris Daiane Dias da; MARTINS, Marcos Francisco. A participação docente na Nova Reforma do Ensino Médio: um estudo sobre Pilar do Sul/SP. Revista HISTEDBR On-line, v. 20, p. 1-23, 2020. Disponível em: A participação docente na nova reforma do ensino médio | Revista HISTEDBR On-line (unicamp.br). Acesso em: 30 ago. 2022.

SILVA, Jamerson Antonio de Almeida da; SILVA, Katharine Ninive Pinto. O Programa de Educação Integral no Ensino Médio Regular em Pernambuco e suas utilizações. SÉRIE-ESTUDOS, Campo Grande, v. 24, p. 185-201, mai./ago. 2019. Disponível em: https://serieucdb.emnuvens.com.br/serie-estudos/article/view/1135/pdf. Acesso em: 24 fev. 2023.

SILVEIRA, Éder da Silva; RAMOS, Nara Vieira; VIANNA, Rafael de Brito Vianna. O “novo” ensino médio: apontamentos sobre a retórica da reforma, juventudes e o reforço da dualidade estrutural. Revista Pedagógica, Chapecó, v. 20, n. 43, p. 101-118, jan./abr. 2018. Disponível em: https://bell.unochapeco.edu.br/revistas/index.php/pedagogica/article/view/3992. Acesso em: 29 mar. 2023.

TARDIF, Maurice. A profissionalização do ensino passados trinta anos: dois passos para a frente, três para trás. Educação & Sociedade, vol.34, n.123, p. 551-571, abr./jul. 2013. Disponível em: https://www.scielo.br/j/es/a/LtdrgZFyGFFwJjqSf4vM6vs/?lang=pt&format=pdf. Acesso em: 22 jul. 2022.

YOUNG, Michael. Para que servem as escolas? Educação & sociedade, Campinas, v. 28, n. 101, p. 1287-1302, set./dez. 2007. Disponível em: https://www.scielo.br/j/es/a/GshnGtmcY9NPBfsPR5HbfjG/?lang=pt&format=pdf. Acesso em: 05 jul. 2022.

Published

2024-10-04

How to Cite

OLIVEIRA, Ramon de. Teachers’ participation in High School reform. Debates em Educação, [S. l.], v. 16, n. 38, p. e16478, 2024. DOI: 10.28998/2175-6600.2024v16n38pe16478. Disponível em: https://seer.ufal.br/index.php/debateseducacao/article/view/16478. Acesso em: 6 oct. 2024.

Issue

Section

Artigos

Similar Articles

<< < 36 37 38 39 40 41 42 43 44 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.