The curvature of the rod in multiple dimensions
DOI:
https://doi.org/10.28998/2175-6600.2024v16n38pe17535Keywords:
Stick curvature, School and democracy, Counter-hegemonic pedagogyAbstract
The 40th anniversary of the launch of the book School and democracy was at the center of the debates of the XVI Journey of the Study and Research Group "History, society and education in Brazil – HISTEDBR", held in João Pessoa/PB, in 2023. This text expresses the author's position, in the panel entitled Beyond the curvature of the rod: philosophical and political foundations of historical-critical pedagogy. Understanding marginality (later called exclusion) and how educational theories considered it – or rather, disregarded it – sedimenting the dual education of class society, is fundamental to the understanding of the intrinsic relations between society and education, society and politics, politics and education. The purpose of the text, derived from bibliographic research and experience as a teacher of the history of education, is to contribute to the continuity of efforts to bend the rod, in the struggle to overcome injustices and social inequalities.
Downloads
References
ARAÚJO, M. N.; GONÇALVES, R. M. P. Escola e democracia: uma ode à educação. Rev. Bras. Hist. Educ., v. 22 p. 1-8, 2022. [Seção] Resenhas. Resenha da obra de: SAVIANI, D. Escola e Democracia. Campinas: Autores Associados, 2018. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbhe/a/G6JSZR9fnKjqSzyspNykHcw/?format=pdf&lang=pt Acesso em: 20 mai 2023.
LIMA, J. F. L. de. Escola, formação humana e a contribuição pedagógica de Dermeval Saviani no cenário contemporâneo. Revista Roteiro, v. 44, n. 2, 2019.
LOMBARDI, J. C. Educação e ensino em Marx e Engels. In: Germinal: marxismo e educação em debate, [S. l.], v. 2, n. 2, p. 20–42, 2010. DOI: 10.9771/gmed.v2i2.9581. Disponível em: https://periodicos.ufba.br/index.php/revistagerminal/article/view/9581 Acesso em: 20 mai 2023.
LOMBARDI, J. C.; COLARES, A. Fundamentos da Pedagogia Histórico-Crítica. In: LOMBARDI, J. C.; COLARES, M. L. I. S.; ORSO, P. J. (Org.). Pedagogia histórico-crítica e prática pedagógica transformadora. Uberlândia: Navegando Publicações, 2021.
LOMBARDI, J. C.; COLARES, A. Escola pública, projeto civilizatório burguês versus práxis emancipadora. In: Revista USP, [S. l.], n. 127, p. 11–26, 2020. DOI: 10.11606/issn.2316-9036.i127p11-26. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/revusp/article/view/180014. Acesso em: 20 mai. 2023.
LOPES, S. A.; DOMINGUES, V. M. Alienação, conhecimentos e educação contra-hegemônica (Alienation, knowledge and counter-hegemonic education). In: Crítica Educativa, [S. l.], v. 4, n. 1, p. 58–72, 2018. DOI: 10.22476/revcted.v4i1.282. Disponível em: https://www.criticaeducativa.ufscar.br/index.php/criticaeducativa/article/view/282 Acesso em: 28 mar. 2023.
MARX, K. ENGELS, F. O manifesto comunista. 6 ed. Tradução Maria Lúcia Como. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1998.
ORSO, P. J. Os desafios de uma educação revolucionária. In: ORSO, P. J. MALANCHEN, J. CASTANHA, A. P. (Org.) Pedagogia histórico-crítica, educação e revolução: 100 anos da revolução russa. Campinas: Armazém do Ipê, 2017.
SAVIANI, D. Aula 3: Fundamentos Filosóficos e Históricos da Pedagogia Histórico-Crítica. YouTube, 2020. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=I2HHf8kUCLE Acesso em 20 mar 2022.
SAVIANI, D. Escola e democracia. 34 ed. Campinas: Autores Associados, 2001.
SAVIANI, D. Pedagogia Histórico-Crítica: primeiras aproximações. 8 ed. Campinas: Autores Associados, 2003.
SAVIANI, D. História das Ideias Pedagógicas no Brasil. Campinas: Autores Associados, 2007.
SAVIANI, D. Escola e democracia. Edição comemorativa. Campinas: Autores Associados, 2008.
SAVIANI, D. Modo de produção e a pedagogia histórico-crítica. In: Germinal: Marxismo e Educação em Debate, Londrina, v. 1, n. 1, p. 110-116, jun. 2009.
SAVIANI, D. Pedagogia histórico-crítica: primeiras aproximações. 11 ed. rev. Campinas, SP: Autores Associados, 2011.
SAVIANI, D. O lunar de Sepé: paixão, dilemas e perspectivas na educação. Campinas: Autores Associados, 2014.
SAVIANI, D. A pedagogia histórico-crítica, as lutas de classes e a educação escolar. In: SAVIANI, D. DUARTE, N. Conhecimento escolar e luta de classes. A pedagogia histórico-crítica contra a barbárie. Campinas: Autores Associados, 2021.
TEDESCO, J. C. Elementos para um diagnóstico del sistema educativo tradicional em América Latina. In: UNESCO/CEPAL/PNUD. El cambio educativo: situación y condiciones. Informes Finales 2. Ano 1981.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Debates em Educação
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Neste tipo de licença é permitido Compartilhar (copiar e redistribuir o material em qualquer suporte ou formato) e Adaptar (remixar, transformar, e criar a partir do material). Deverá ser dado o crédito apropriado , prover um link para a licença e indicar se mudanças foram feitas . O conteúdo não pdoerá ser utilizado para fins comerciais .
Atribuição-NãoComercial 4.0 Internacional Creative Commons Attribution 4.0 (CC BY-NC 4.0).