“What now? Where do I go? What do I do?”

teachers’ narrative about restarting in-person classes and didactic strategies used in the literacy process

Authors

DOI:

https://doi.org/10.28998/2175-6600.2024v16n38pe17959

Keywords:

Literacy, Post Emergency Remote Teaching, Didactic Strategies

Abstract

This paper analyzes six teachers’ narratives about restarting in-person classes and didactic strategies used in the literacy process in four schools in Rio Grande do Sul state, in the south of Brazil. The qualitative study employed a focus group and the analysis of content. Results show the literacy teachers’ skills in their teaching activities since they create strategies and pedagogical tools to teach reading and writing.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALFABETIZAÇÃO em rede: uma investigação sobre o ensino remoto da alfabetização na pandemia Covid-19 — Relatório Técnico (Parcial). Revista Brasileira de Alfabetização, n. 13, p. 185-201, dez. 2020. DOI: https://bit.ly/3v8zfy9.

BANDEIRA, Daniela Perri; DEZOTTI, Magda Dezotti; BENFICA, Welessandra Aparecida. Narrativas de professores/as do estado de Minas Gerais sobre a volta ao ensino presencial: memórias de um tempo ‘dentro da bolha’. In: MACEDO, Maria do Socorro Alencar Nunes; BARROS-MENDES, Adelma das Neves Nunes; SANTOS, Adriana Cavalcanti; TASSONI, Elvira Cristina Martins; NOGUEIRA, Gabriela Medeiros; FILHO, Lourival José Martins; RODRIGUES, Silvia de Fátima Pilegi (orgs.). Retratos da alfabetização no pós-pandemia: resultados de uma pesquisa em rede. Curitiba: CRV, 2024, p. 273-286.

BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70, 1977.

BOFF, Daiane Scopel; LIMA, Samantha Dias de. Docência e artesania: a indissociabilidade teoria-prática na formação de professores de Matemática. Revista de Educação Puc-Campinas, São Paulo, v.26, e215181, p. 1-13, 2021. Disponível em: http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S151939932021000100112&lng=pt&nrm=iso. Acesso em: 06 abr. 2024.

BOGDAN, Robert; BIKLEN, Sari. Investigação qualitativa em educação: uma introdução à teoria e aos métodos. Portugal: Porto Editora, 1994. cap. 1 e 2, p. 48-52.

DIAS, Érika.; RAMOS, Mozart Neves. A Educação e os impactos da Covid-19 nas aprendizagens escolares. Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação, Rio de Janeiro, v. 30, n. 117, p. 859-870, out./dez. 2022. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ensaio/a/LTWGK6r8n6LSPPLRjvfL9qs/. Acesso em: 9 set. 2023

FERREIRA, Carmen Regina Gonçalves; MICHEL, Caroline Braga; NOGUEIRA, Gabriela Medeiros. O “novo normal” no cotidiano das escolas: desafios para alfabetização na perspectiva de duas professoras. Revista Linhas. Florianópolis, v. 23, n. 51, p. 112-139, jan./abr. 2022.Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/linhas/article/view/22025. Acesso em: 20 maio 2022.

FERREIRO, Emília; TEBEROSKY, Ana. Psicogênese da língua escrita. Porto Alegre: Artes Médicas, 1985.

GATTI, Bernardete. Grupo focal na pesquisa em ciências sociais e humanas. Brasília: Liber livro, 2005.

LARROSA, Jorge.; Rechia, Karen. P de Professor. São Carlos: Pedro & João Editores, 2018.

MACEDO, Maria do Socorro Alencar Nunes (org.). Retratos da alfabetização na pandemia da COVID-19: resultados de uma pesquisa em rede. São Paulo: Parábola, 2022. Disponível em: https://www.dropbox.com/scl/fi/s1eji0o67rd0shduqpipj/Retratos.pdf?rlkey=64t6lb9fxgknlcqcu8cplsqzc&e=1&dl=0. Acesso em 10 ago.2022.

MACEDO, Maria do Socorro Alencar Nunes; PORTO, Gilceane Caetano (orgs.). Dossiê alfabetização e docência em tempos de pandemia. Cadernos de Educação, n.66, Pelotas, 2022. Disponível em: https://periodicos.ufpel.edu.br/index.php/caduc/article/view/23985/0. Acesso em: 15 jan., 2023.

MACEDO, Maria do Socorro Alencar Nunes; BARROS-MENDES, Adelma das Neves Nunes; SANTOS, Adriana Cavalcanti; TASSONI, Elvira Cristina Martins; NOGUEIRA, Gabriela Medeiros; FILHO, Lourival José Martins; RODRIGUES, Silvia de Fátima Pilegi (orgs.). Retratos da alfabetização no pós-pandemia: resultados de uma pesquisa em rede. Curitiba: CRV, 2024.

MORAES, Amaury César. Sociologia no Ensino Médio: o estranhamento e a desnaturalização dos fenômenos sociais na prática pedagógica. In: MORAES, Amaury César. Coleção Explorando o Ensino – Sociologia: ensino médio. Brasília: Ministério da Educação, Secretaria de Educação Básica, 2010. Disponível em: https://escsunicamp.wordpress.com/author/lavorinimoretti/. Acesso em 3 de abr. 2024.

NOGUEIRA, Gabriela Medeiros; CAMINI, Patrícia; ZASSO, Silvana Maria Bellé; MICHEL, Caroline Braga; LAPUENTE, Janaína Martins; SILVEIRA, Alessandra Amaral; FERREIRA, Carmen Regina Gonçalves; ESPÍNDOLA, Carolina dos Santos. Alfabetização no ensino remoto: mapeamento dos dados do Rio Grande do Sul e a emergência de pedagogias do possível. In: MACEDO, Maria do Socorro Alencar Nunes (org.). Retratos da alfabetização na pandemia da COVID-19: resultados de uma pesquisa em rede. São Paulo: Parábola, 2022. Disponível em: https://www.dropbox.com/s/1yui7iko11h6h4s/Retratos.pdf?dl=0. Acesso em 10 agost.2022.

NOGUEIRA, Gabriela Medeiros; ZASSO, Silvana Maria Bellé; MICHEL, Caroline Braga; BORGES, Barbara Cordeiro; FERREIRA, Carmen Regina Gonçalves; LAPUENTE, Janaína Soares Martins. Alfabetização no período pós-ensino remoto emergencial: um panorama do Rio Grande do Sul. In: MACEDO, Maria do Socorro Alencar Nunes; BARROS-MENDES, Adelma das Neves Nunes; SANTOS, Adriana Cavalcanti; TASSONI, Elvira Cristina Martins; NOGUEIRA, Gabriela Medeiros; FILHO, Lourival José Martins; RODRIGUES, Silvia de Fátima Pilegi (orgs.). Retratos da alfabetização no pós-pandemia: resultados de uma pesquisa em rede. Curitiba: CRV, 2024, p. 133-149.

NÓVOA, António; ALVIM, Yara Cristina. Covid-19 e o fim da educação: 1870-1920-1970-2020. Revista História da Educação, v. 25, p. 01-19, 2021. Disponível em: https://bit.ly/35TjdPR.Acesso em: 26 set. 2021.

OLIVEIRA, Dalila Andrade; PEREIRA JÚNIOR, Edmilson. Trabalho docente em tempos de pandemia: mais um retrato da desigualdade educacional brasileira. Retratos da Escola, v. 14, n. 30, p. 719-734, 2021. Disponível em: https://retratosdaescola.emnuvens.com.br/rde/article/view/1212. Acesso em 9 set.2023.

PERES, Eliane Teresinha. Do que aprendemos ao que combatemos: dez mitos da alfabetização que precisam ser derrubados. Revista Brasileira de Alfabetização, n. 16, p. 164–171, 2022. Disponível em: https://revistaabalf.com.br/index.html/index.php/rabalf/article/view/588.Acesso em: 5 jul. 2024.

PICCOLI, Luciana; CAMINI, Patrícia. Práticas pedagógicas em alfabetização: espaço, tempo e corporeidade. Erechim: Edelbra, 2012.

RIO GRANDE DO SUL. Decreto nº 56.171, de 29 de outubro de 2021. Estabelece as normas aplicáveis às instituições e aos estabelecimentos de ensino situados no território do Estado do Rio Grande do Sul, conforme as medidas de prevenção e de enfrentamento à epidemia causada pelo novo Coronavírus (COVID-19). Porto Alegre, 2021.

ROSSI, Maria Aparecida Lopes; SILVA, Mariana Batista do Nascimento; PERES, Selma Martines. Alfabetização no pós-pandemia: retratos de Goiás. In: MACEDO, Maria do Socorro Alencar Nunes; BARROS-MENDES, Adelma das Neves Nunes; SANTOS, Adriana Cavalcanti; TASSONI, Elvira Cristina Martins; NOGUEIRA, Gabriela Medeiros; FILHO, Lourival José Martins; RODRIGUES, Silvia de Fátima Pilegi (orgs.). Retratos da alfabetização no pós-pandemia: resultados de uma pesquisa em rede. Curitiba: CRV, 2024, p. 167-191.

SANTOS, Maéve Melo dos; SANTOS, Cosme Batista dos. A volta ao ensino presencial na alfabetização: os desafios e as lições aprendidas pelas professoras do semiárido baiano. In: MACEDO, Maria do Socorro Alencar Nunes; BARROS-MENDES, Adelma das Neves Nunes; SANTOS, Adriana Cavalcanti; TASSONI, Elvira Cristina Martins; NOGUEIRA, Gabriela Medeiros; FILHO, Lourival José Martins; RODRIGUES, Silvia de Fátima Pilegi (orgs.). Retratos da alfabetização no pós-pandemia: resultados de uma pesquisa em rede. Curitiba: CRV, 2024, p. 273-286.

SANTOS, Maiara Araújo Ribeiro dos; GODOY, Rosa Maria Mendes de. O ensino remoto emergencial em tempos de covid-19. Revista Educação Pública, Rio de Janeiro, v. 22, nº 11, 29 de março de 2022. Disponível em: https://educacaopublica.cecierj.edu.br/artigos/22/11/o-ensino-remoto-emergencial-em-tempos-de-covid-19. Acesso em 5 fev. 2024.

VELOSO, Geisa Magela; OLIVEIRA, Gisele Cunha; REZENDE, Greyce Kelly de Souza. SANTOS, Luiz Otávio de Souza. Pós-pandemia e alfabetização das crianças no norte de Minas Gerais. In: MACEDO, Maria do Socorro Alencar Nunes; BARROS-MENDES, Adelma das Neves Nunes; SANTOS, Adriana Cavalcanti; TASSONI, Elvira Cristina Martins; NOGUEIRA, Gabriela Medeiros; FILHO, Lourival José Martins; RODRIGUES, Silvia de Fátima Pilegi (orgs.). Retratos da alfabetização no pós-pandemia: resultados de uma pesquisa em rede. Curitiba: CRV, 2024, p. 237-254.

VIGOTSKI, Lev S. A formação social da mente. 4. ed. brasileira. São Paulo: Livraria Martins Fontes, 1996.

Published

2024-11-10

How to Cite

LAPUENTE, Janaína Soares Martins; CERDEIRA, Vitória Caroline; FERNANDES, Aline Leal Bueno. “What now? Where do I go? What do I do?”: teachers’ narrative about restarting in-person classes and didactic strategies used in the literacy process. Debates em Educação, [S. l.], v. 16, n. 38, p. e17959, 2024. DOI: 10.28998/2175-6600.2024v16n38pe17959. Disponível em: https://seer.ufal.br/index.php/debateseducacao/article/view/17959. Acesso em: 24 nov. 2024.

Issue

Section

Dossiê: Alfabetização no pós-pandemia: políticas, discursos e práticas

Similar Articles

<< < 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.