Literacy in Rio Branco when returning to face-to-face learnig in post-Covid-19 pandemic context

challenges and ways of coping in teacher’s perspective

Authors

DOI:

https://doi.org/10.28998/2175-6600.2024v16n38pe17974

Keywords:

Challenges of Literacy, Post-Pandemic Literacy, Coping Strategies

Abstract

This study aims to analyze the challenges faced by teachers in Rio Branco-Acre during the post-pandemic literacy process and the possible solutions suggested by these professionals to address these challenges. The research included data analysis collected in the second phase of the AlfaRede Group's study through a Focus Group and a questionnaire with quantitative data. The results showed that, upon returning to in-person classes, teachers experienced anxiety and fear, particularly related to student literacy. The main challenges highlighted were the educational disruptions and discontinuities, as well as the diversity in students' literacy levels. Regarding coping strategies, the potential of productive groupings was emphasized. Teachers expressed the need for greater integration, dialogue, incentives, continuous research, and teacher training to improve the quality of education in this post-pandemic scenario.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BAKHTIN, M.VOLOSHINOV, V. N. Marxismo e filosofia da linguagem: problemas fundamentais do método sociológico da linguagem. São Paulo: Hucitec, 2006.

BRASIL. Lei n. 13.979, de 6 de fevereiro de 2020. Dispõe sobre as medidas para enfrentamento da emergência de saúde pública de importância internacional decorrente do coronavírus responsável pelo surto de 2019. Diário Oficial da República Federativa do Brasil, Brasília, DF, 7 fev. 2020.

CARVALHO, M. Alfabetizar e letrar: um diálogo entre a teoria e a prática. 3. ed. Petrópolis: Vozes, 2005. 142 p.

FERREIRO, E.; TEBEROSKY, A. Psicogênese da Língua Escrita. Porto Alegre: Artes Médicas, 1986.

COLELLO, S. de M. G.. Alfabetização: o quê, por quê e como. – 1. ed. - São Paulo: Summus. 2021.

MACEDO, M. S. A. N. (org.). Retratos da alfabetização na pandemia da COVID-19: resultados de uma pesquisa em rede. São Paulo: Parábola, p. 48-68, 2022.

MINAYO, M. C. S.; DESLANDES, S. F . Pesquisa social: teoria, método e criatividade. 25. ed. rev. atual. Petrópolis: Vozes, 2007. 108p.

MORTATTI, M. R. L. O discurso fundador de Smolka: alfabetização e produção de conhecimento como processos discursivos. In: GOULART, C.; GONTIJO, C. M. M.; FERREIRA, N. S. A. (org.). A alfabetização como processo discursivo – 30 anos de ‘A criança na fase inicial da escrita’. São Paulo: Cortez, 2017, p. 179-202.

NÓVOA, A.; ALVIM, Y. Os Professores Depois da Pandemia. Educação & Sociedade, Campinas, v. 42, n. 1, p. 1-16, fev./abr. 2021.

SMOLKA, A. L. B. A Alfabetização como processo discursivo. Tese (Doutorado em Educação). Faculdade de Educação, Universidade Estadual de Campinas. Campinas, São Paulo, 1987.

SMOLKA, A. L. B. A criança na fase inicial da escrita: a alfabetização como processo discursivo. 1. Ed. São Paulo: Cortez, 1988.

Smolka, A. L. B.. Da alfabetização como processo discursivo: os espaços de elaboração nas relações de ensino. In: Cecília M.A. Goulart; Claúdia Mendes Gontijo; Norma Sandra de Almeida Ferreira. (Org.). A Alfabetização como processo discursivo: 30 anos de A criança na fase inicial da escrita. 1ed.São Paulo: Cortez, 2017, v. 1, p. 23-46.

SOARES, M. Letramento e alfabetização: as muitas facetas. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, n. 25, p. 5-17, 2004.

VYGOTSKY, L. S., Luria, A. R., Leontiev, A. N. Linguagem, desenvolvimento e aprendizagem. São Paulo: Ícone: Editora da Universidade de São Paulo, 1988.

Published

2024-11-10

How to Cite

RAMOS, Letícia Cleilen Lisboa; SANTOS, Tatiane Castro dos; LUCIO , Elizabeth Orofino. Literacy in Rio Branco when returning to face-to-face learnig in post-Covid-19 pandemic context: challenges and ways of coping in teacher’s perspective. Debates em Educação, [S. l.], v. 16, n. 38, p. e17974, 2024. DOI: 10.28998/2175-6600.2024v16n38pe17974. Disponível em: https://seer.ufal.br/index.php/debateseducacao/article/view/17974. Acesso em: 24 nov. 2024.

Issue

Section

Dossiê: Alfabetização no pós-pandemia: políticas, discursos e práticas

Most read articles by the same author(s)

Similar Articles

<< < 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.