Ways of learning and teaching during the pandemic period

between challenges and learning

Authors

DOI:

https://doi.org/10.28998/2175-6600.2024v16n38pe18010

Keywords:

Pandemic, Eucation, Rurality, Challenges, Learning

Abstract

The aim is to discuss the teaching strategies developed by teachers and made available to students in schools in rural communities, in the context of learning to teach in times of pandemic in rural communities, in the municipality of Alagoinhas, B.A. The data collected is part of the 2020/2021 period with teachers who taught classes in rural communities, remotely.  Data collection was carried out through interviews with a focus group made up of seven public education professionals from the municipality. As a theoretical basis for construction, we used: Isabel Solé (1998), Fernando Calderón and Manuel Castells (2021), Pereira (2008/2021), Santos (2010) and Freire (2002), among others. When analyzing the data, it is observed that the teachers collaborating in the research always demonstrated their effort and willpower in learning to teach with the new challenges imposed by the pandemic, involved with the entire situation and concern for the children and the learning process.

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Author Biographies

Aurea da Silva Pereira, UNEB

Possui graduação em Letras Vernáculas pela Universidade do Estado da Bahia (1996), Especialista em Linguística Aplicada ao Ensino de Língua Portuguesa pela Universidade Estadual de Feira de Santana (1998), possui Mestrado em Educação e Contemporaneidade pela Universidade do Estado da Bahia (2008) e Doutorado em Educação e Contemporaneidade pela Universidade do Estado da Bahia (2014). Atualmente é professora Titular da Universidade do Estado da Bahia, no Departamento de Linguística, Literatura e Artes, Campus II. Atua como professora do Colegiado de Letras, Língua Portuguesa e Literaturas da Língua Portuguesa e professora permanente do Programa de Pós-graduação em Crítica Cultural, na Linha 2: Letramentos, Identidades e Formação de Educadores. Tem experiência na área Educação, Letramentos e Formação docente com ênfase nos seguintes temas: letramentos em comunidades rurais; narrativas e memórias (auto)biográficas; alfabetização e letramentos nas escolas; memórias e envelhecimento. Líder do grupo de pesquisa GPLIN- Grupo de Pesquisa Letramentos, identidades e narrativas. https://lattes.cnpq.br/6924681447108127 / https://orcid.org/0000-0001-8980-1709

Leila Beatriz Almeida Santos , Universidade do Estado da Bahia (UNEB)

Estudante do Curso de Letras, Língua Portuguesa e Literaturas da Língua Portuguesa – Colegiado de Letras, Língua Portuguesa – Departamento de Linguística, Literatura e Artes -UNEB. Foi bolsista de Iniciação Científica FAPESB (2020/2021) e bolsista CNPq/CAPES (2021/2022).

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Published

2024-11-10

How to Cite

PEREIRA, Aurea da Silva; SANTOS , Leila Beatriz Almeida. Ways of learning and teaching during the pandemic period: between challenges and learning. Debates em Educação, [S. l.], v. 16, n. 38, p. e18010, 2024. DOI: 10.28998/2175-6600.2024v16n38pe18010. Disponível em: https://seer.ufal.br/index.php/debateseducacao/article/view/18010. Acesso em: 13 nov. 2024.

Issue

Section

Dossiê: Alfabetização no pós-pandemia: políticas, discursos e práticas

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