Digital information and communication technologies at school

silence and evidence in post-pandemic

Authors

DOI:

https://doi.org/10.28998/2175-6600.2024v16n38pe18014

Keywords:

School, Digital Technology, Teaching practice

Abstract

This article aims to understand which pedagogical strategies are being adopted by literacy teachers in facing difficulties related to access and use of Digital Information and Communication Technologies (DIT) in the post-pandemic context in Alagoas. Methodologically, it is a quantitative-qualitative research (Sampieri; Collado; Lucio, 2013), developed by the AlfaRede collective, which articulated data from a survey with the material collected in the discursive focus group event (Gatti, 2005). Content analysis was used, according to the assumptions of Bardin (2011). The corpus of analysis, delimited in this text, consists of representative statements from a focus group carried out in Alagoas. The results indicate that, despite the silencing of education networks, the challenges faced regarding the school's lack of access to an internet network, the precarious availability of technological resources, in the post-pandemic context, literacy teachers demonstrated, in a certain way, related knowledge to the usability of digital resources and expressed attempts to propose activities using technologies. The investigation also highlights attempts to produce materials, which implies the mobilization of knowledge related to digital literacy from literacy teachers.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Érica Raiane de Santana Galvão, Universidade Federal de Alagoas

Doutoranda em Ensino pelo Programa de Pós-Graduação da Rede Nordeste de Ensino (RENOEN/UFAL). Mestra em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal de Alagoas (PPGE/UFAL).

Adriana Cavalcanti dos Santos, Universidade Federal de Alagoas

Doutora em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal de Alagoas (PPGE/UFAL). Professora adjunta na Universidade Federal de Alagoas. E-mail: adricavalcanty@hotmail.com.

Jânio Nunes dos Santos, Universidade Federal de Alagoas

Doutor em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade
Federal de Alagoas (PPGE/UFAL). É professor adjunto na UFAL, atuando nas disciplinas pedagógicas da Faculdade de Letras. Atua como professor colaborador no Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal do Acre (PPGE/UFAC).

References

ALARCÃO, I. Professores reflexivos em uma escola reflexiva. 8ª ed. - São Paulo: Cortez, 2011.

ALFABETIZAÇÃO em rede: uma investigação sobre o ensino remoto da alfabetização na pandemia Covid-19 – Relatório Técnico (Parcial). Revista Brasileira de Alfabetização, n. 13, p. 185-201, dez. 2020.

ALVES, L. et al. Tecnologias digitais nos espaços escolares: um diálogo emergente. In: FERRAZ, O. (org.). Educação, (multi)letramentos e tecnologias: tecendo redes de conhecimento sobre letramentos, cultura digital, ensino e aprendizagem na cibercultura. Salvador: EDUFBA, 2019.

ANECLETO, U. C.; OLIVEIRA, M. C. N. Tecnologias digitais, pedagogia dos multiletramentos e formação de professor: caminhos da pesquisa colaborativa. In: FERRAZ, O. (org.). Educação, (multi)letramentos e tecnologias: tecendo redes de conhecimento sobre letramentos, cultura digital, ensino e aprendizagem na cibercultura. Salvador: EDUFBA, 2019.

BALL, S. J. Diretrizes Políticas Globais e Relações Políticas Locais em Educação. Currículo sem Fronteiras, v. 1, n. 2, 2001, p. 99-116.

BARDIN, L. Análise de Conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2011.

BRASIL. Lei nº 13.005, de 25 de junho de 2014. Aprova o Plano Nacional de Educação e dá outras providências. Brasília, DF, 2014.

BRASIL. Lei nº 14.180, de 1º de julho de 2021. Institui a Política de Inovação Educação Conectada. Brasília, DF, 2021.

BRASIL. Base Nacional Comum Curricular (versão final). 2017. Disponível em:chrome-extension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/https://www.gov.br/mec/pt-br/escola-em-tempo-integral/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal.pdf. Acesso em: 06 ago. 2024.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Alfabetização. PNA: Política Nacional de Alfabetização. Brasília: MEC, SEALF, 2019.

FRANCO, M. A. R. S. Pedagogia e prática docente. São Paulo: Cortez, 2012.

FREITAS, M. T. Letramento digital e formação de professores. Educação em Revista, v. 26, n. 3, p. 335-352, dez. 2010.

GATTI, B. A. Grupo focal na pesquisa em ciências sociais e humanas. Brasília: Líber Livro Editora, 2005.

GROSSI, M. G. R. et al. A exclusão digital: o reflexo da desigualdade social no Brasil. Nuances, v. 24, n. 2, maio/ago., 2013, p. 68-85.

HETKOWSKI. T. M.; MENEZES, C. N. Práticas de multiletramentos e tecnologias digitais: múltiplas aprendizagens potencializadas pelas tecnologias digitais. In: FERRAZ, O. (org.). Educação, (multi)letramentos e tecnologias: tecendo redes de conhecimento sobre letramentos, cultura digital, ensino e aprendizagem na cibercultura. Salvador: EDUFBA, 2019.

KALANTZIS, M.; COPE, B.; PINHEIRO, P. Letramentos. Tradução: Petrilson Pinheiro. Campinas: Editora da Unicamp, 2020.

NONATO, E. R. S.; SALES, M. V. S. Educação e os caminhos da escrita na cultura digital. In: FERRAZ, O. (org.). Educação, (multi)letramentos e tecnologias: tecendo redes de conhecimento sobre letramentos, cultura digital, ensino e aprendizagem na cibercultura. Salvador: EDUFBA, 2019.

NÓVOA, A.; ALVIM, Y. C. Os professores depois da pandemia. Educ. Soc., v. 42, 2021, p. 1-16.

REZENDE, M. V. O conceito de letramento digital e suas implicações pedagógicas. Texto livre: linguagem e tecnologia, v. 9, n. 1, 2016, p. 94-107.

RIBEIRO, A. E. Tecnologia digital e ensino: breve histórico e seis elementos para a ação. Linguagem & Ensino, Pelotas, v. 19, n. 2, p. 91-111, jul./dez. 2016.

RIBEIRO, A. E. Letramento digital e ensino remoto: reflexões sobre práticas. [s.l., s.n], 2020a. 1 vídeo (1h 24min 11seg). Publicado pelo canal do Gellite Ufal. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=XgaTuaZH8O0.

RIBEIRO, A. E. Educação e tecnologias digitais: ciclos de precariedade diante da pandemia. [s.l., s.n], 2020b. 1 vídeo (1h 33min 25seg). Publicado pelo canal da Associação Brasileira de Linguística. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=_-lfTZT7oFI.

SAMPIERI, R. H.; COLLADO, C. F.; LÚCIO, M. del P. B. Metodologia de Pesquisa. Trad. Daisy Vaz de Moraes. 5. ed. Porto Alegre: Penso, 2013.

SOARES, M. Novas práticas de leitura e escrita: letramento na cibercultura. Educ. Soc., Campinas, vol. 23, n. 81, 2002, p. 143-160.

SOARES, M. B. Alfabetização e letramento: na cultura do papel e na cultura das telas. [s.l., s.n.], 2021a. 1 vídeo (2h 27min 58seg). Publicado pelo canal Gellite UFAL. Disponível em: https://youtu.be/okVYiJPNqe8. Acesso em: 06 ago. 2024.

SOARES, M. B. Alfaletrar: toda criança pode aprender a ler e a escrever. 1. ed. 2ª reimpressão. São Paulo: Contexto, 2021b.

SORJ, B.; GUEDES, L. E. Exclusão digital: problemas conceituais, evidências empíricas e políticas públicas. Novos Estudos, n. 72, jul., 2005, p. 101-117.

VELOSO, G. M. et al. Ensino Remoto Emergencial em Minas Gerais: novas configurações na relação família-escola? In: MACEDO, Maria do Socorro Alencar Nunes (org.). Retratos da Alfabetização na pandemia da Covid-19: resultados de uma pesquisa em rede. São Paulo: Parábola, 2022, recurso digital, p. 48-68.

VOLÓCHINOV, V. A palavra na vida e a palavra na poesia: ensaios, artigos, resenhas e poemas. São Paulo: Editora 34, 2019.

Published

2024-11-10

How to Cite

GALVÃO, Érica Raiane de Santana; SANTOS, Adriana Cavalcanti dos; SANTOS, Jânio Nunes dos. Digital information and communication technologies at school: silence and evidence in post-pandemic. Debates em Educação, [S. l.], v. 16, n. 38, p. e18014, 2024. DOI: 10.28998/2175-6600.2024v16n38pe18014. Disponível em: https://seer.ufal.br/index.php/debateseducacao/article/view/18014. Acesso em: 23 nov. 2024.

Issue

Section

Dossiê: Alfabetização no pós-pandemia: políticas, discursos e práticas

Most read articles by the same author(s)

Similar Articles

<< < 28 29 30 31 32 33 34 35 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.