Playfulness and Sensitive Didactics

contributions of postgraduate research to Early Childhood Education and its connections with Basic Education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.28998/2175-6600.2024v16n38pe18420

Keywords:

Playfulness, Sensitive Didactics, Early Childhood Education, Integral Development, Pedagogical Practices

Abstract

Research conducted in postgraduate studies highlights the need for an education that values playfulness as a central element. This article investigates playfulness as an essential component of Sensitive Didactics. Through the perspective of qualitative, bibliographic research, the study reviewed academic sources available in the SciELO, Scopus, and CAPES Journal Portal databases, using criteria that prioritized relevance, theoretical foundation, and classical or contemporary contributions to the topic. The investigation is based on works by authors such as Luckesi, Brougère, and D'Ávila, emphasizing that playfulness transcends play as mere entertainment, presenting itself as an educational practice that integrates sensitivity, creativity, and interaction in the teaching-learning process. In this sense, the study sought to answer the following pertinent research question: based on the examined literature, how does playfulness foster the holistic development of individuals in their cognitive, socio-emotional, and motor aspects? The analysis reveals that playful practices promote critical and collaborative learning while also addressing challenges such as the lack of continuous teacher training and insufficient school infrastructure. The results indicate that, in addition to mediating learning, playfulness establishes significant bridges between Early Childhood Education and Basic Education, integrating cultural and technological aspects. It is concluded that the implementation of playful public practices requires robust policies, continuous teacher training, and school environments that encourage creativity and experimentation. Playfulness is advocated as a pillar for inclusive and democratic educational processes, capable of transforming learning into a meaningful, creative, and humanized experience.

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Author Biographies

Núria Lorenzo Ramírez, Universidade de Barcelona

Dra. Núria Lorenzo Ramírez é Professora Titular no Departamento de Didática e Organização Educativa da Faculdade de Educação da Universidade de Barcelona desde 2001. Possui doutorado em Ciências da Educação (1997), licenciatura em Pedagogia (1990) e diploma em Biblioteconomia e Documentação (1994). Atuou como Investigadora Principal e Coordenadora do Grupo GIAD entre 2014 e 2021 e é membro do Grupo de Pesquisa GREDI. Sua trajetória profissional se destaca pela dedicação ao ensino, pesquisa e ação comunitária, especialmente em temas relacionados à educação básica, com foco nas discussões decoloniais, educação inclusiva e formação docente. Também é reconhecida por seu trabalho em contextos internacionais, como sua atuação recente no Brasil, onde leciona em cursos de doutorado.

Marcos Fernandes-Sobrinho, Instituto Federal Goiano

Professor Titular do Instituto Federal Goiano, advogado, consultor, com sólida formação em Física (UFU), Direito (UEG) e Administração (FAAB). É pós-doutor em Direito Público (Universidad de Las Palmas, Espanha) e doutor em Educação em Ciências e Matemática (UnB), pós-graduado em Direito Processual Civil e em Compliance, tendo vasta experiência em pesquisa e ensino. Atua como docente e coordenador em programas de pós-graduação (PPGEnEB/IFGoiano e PPGGO/UFCAT), onde atualmente exerce a função de coordenador do Programa de Pós-Graduação em Ensino para a Educação Básica (PPGEnEB/IFGoiano) - PORTARIA N. 1518 DE 25 DE ABRIL DE 2023; e de Coordenador da Linha de Pesquisa I: Inovação, Desenvolvimento e Tecnologia, do PPGGO/UFCAT - PORTARIA N. 23 DE 10 DE MAIO DE 2024. É membro de conselhos editoriais em editoras e em periódicos científicos nacionais e internacionais de alto impacto. É autor de diversas publicações como: artigos, capítulos de livros, livros, registros de software e patente. No Ministério da Educação (MEC/Inep), recentemente, participou da equipe de especialistas e desenvolveu estudos analíticos junto ao Programa Nacional do Livro Didático (PNLD). Sua expertise abrange áreas como Direito, Física, Ensino, Educação, Gestão, Desenvolvimento Tecnológico, Inovação, Compliance e Inteligência Artificial. Com perfil inovador e interdisciplinar, dedica-se a pesquisas em temas como Inteligência Artificial, Direito Público, Direito Administrativo, Ensino Jurídico, Ensino de Ciências e Controle na Administração Pública. Enfim, trata-se de adepto ao pluralismo teórico-conceitual, da amplitude e diversidade metodológica na pesquisa e em estudos, sem perder de vista aspectos da interdisciplinaridade.

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Published

2024-12-12

How to Cite

FERNANDES, Paula Silva Resende; RAMÍREZ, Núria Lorenzo; FERNANDES-SOBRINHO, Marcos. Playfulness and Sensitive Didactics: contributions of postgraduate research to Early Childhood Education and its connections with Basic Education. Debates em Educação, [S. l.], v. 16, n. 38, p. e18420, 2024. DOI: 10.28998/2175-6600.2024v16n38pe18420. Disponível em: https://seer.ufal.br/index.php/debateseducacao/article/view/18420. Acesso em: 18 dec. 2024.

Issue

Section

Dossiê: A pesquisa na pós-graduação e suas interfaces com a educação básica

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