Ao ler, cuide-se: uma metodologia experimental de letramento biblioterapêutico para as aulas de português e literatura do ensino básico

Authors

  • Hilma Ribeiro Universidade do Estado do Rio de Janeiro
  • Welington Oliveira Universidade do Estado do Rio de Janeiro - UERJ

DOI:

https://doi.org/10.28998/2317-9945.202584.4-24

Keywords:

Leitura e terapia, Biblioterapia, Metodologia experimental, Letramento biblioterapêutico, Literatura

Abstract

This study proposes an experimental approach to teaching portuguese and literature, integrating bibliotherapy concepts. We explore the therapeutic capacity of literature, discuss the proposals and importance of using bibliotherapy in the classroom, and address contemporary issues faced by students and how they can be addressed through bibliotherapeutic literacy. In addition, we analyze the potential practical applications of this method for dealing with emotional and cognitive challenges faced by students. Through the exploration of literary works, we aim to promote not only the development of language skills, but also personal growth and the resolution of internal conflicts. By integrating bibliotherapy into the curriculum, we seek to broaden the possibilities for connecting academic content with students' everyday lives, thus strengthening their relationship with reading and writing.

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Author Biographies

Hilma Ribeiro, Universidade do Estado do Rio de Janeiro

Doutora em Letras pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro (Uerj). Professora associada da Uerj. Coordenadora de iniciação científica (Faperj e CNPq) e coordenadora de projetos de extensão vinculados à Uerj.

Welington Oliveira, Universidade do Estado do Rio de Janeiro - UERJ

Graduando em Letras na Faculdade de Formação de Professores da Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ/FFP). Bolsista de Iniciação Científica. 

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Published

2025-03-30

How to Cite

RIBEIRO, Hilma; OLIVEIRA, Welington. Ao ler, cuide-se: uma metodologia experimental de letramento biblioterapêutico para as aulas de português e literatura do ensino básico. Revista Leitura, [S. l.], v. 1, n. 84, p. 4–24, 2025. DOI: 10.28998/2317-9945.202584.4-24. Disponível em: https://seer.ufal.br/index.php/revistaleitura/article/view/17699. Acesso em: 23 apr. 2025.

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