The Deaf Education Research Group, Libras and Inclusion (ESLIN)

constitution, production and dissemination of knowledge

Authors

Keywords:

Research group, Education of the deaf, Libras, Inclusion, Interdisciplinarity

Abstract

The Research Group on Deaf Education, Libras and Inclusion (ESLIN), based at the Federal University of Acre (UFAC), was created in 2017 with the purpose of opening spaces for discussions around topics related to deaf education, in a broad perspective, and generating productions in the theoretical and practical spheres involving teachers, undergraduate and graduate students,  and technical translators and interpreters of Libras. In this article, we describe the process of formation of the ESLIN Group and quantify the productions generated by this group from two perspectives: theoretical productions and productions applied to teaching. Finally, we show the actions designed and implemented by the group to disseminate the results of the studies. The article, which is configured as a case study (Yin, 2010), adopts a qualitative and quantitative approach and, as for the objectives, is descriptive. The data are extracted from the following sources: CNPq Research Groups Directory, UFAC Libras Degree Course Page and Lattes Platform.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Alexandre Melo de Sousa, Universidade Federal de Alegoas

Doutorado em Linguística (UFC), com pós-doutoramento em Linguística Aplicada/Libras (UFSC) e em Educação de Surdos (UNICAMP). Professor Titular da Universidade Federal de Alagoas. Professor permanente do Programa de Pós-Graduação em Linguística e Literatura (PPGLL/UFAL), Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGE/UFAC). Pesquisador Produtividade CNPq (PQ-2).

Rosane Garcia, Universidade Federal do Acre

Doutora em Linguística pela Universidade Católica de Pelotas. Professora Associada da Universidade Federal do Acre. Professora permanente do Mestrado Profissional em Letras (Profletras) na mesma instituição.

João Carlos Paiva Xavier, Universidade Federal do Acre

Mestrando em Linguística no Programa de Pós-Graduação em Linguística e Literatura (PPGLL) da Universidade Federal de Alagoas (UFAL). Graduado em Licenciatura em Letras Libras pela Universidade Federal do Acre (UFAC).

References

CNPQ. Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico (1993). Diretório de grupos de pesquisa no Brasil, 2024. Disponível em: http://lattes.cnpq.br/web/dgp/home Acesso em: 22 jul. 2024.

MAXIMINO, V.; LIBERMAN, F. Grupos e terapia ocupacional: formação, pesquisa e ações. São Paulo: Summus, 2015.

MÜLLER, N. M. Interdisciplinaridade: descrição sobre um grupo de pesquisa na universidade. Dissertação. 80 f. (Mestrado em Agronegócio e Desenvolvimento), 2018. Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho, Tupã, SP, 2018.

SANTANA, G. A. Grupos de pesquisa em ciências agrárias: desdobramentos do tamanho à luz dos rendimentos de escala. Tese. 189 f. (Doutorado em Ciência da Informação) – Universidade Federal de Pernambuco, Recife, PE, 2021.

SILVA, M. C.; CASIMIRO, A. H. T.; DUARTE, E. N. Caracterização dos grupos de pesquisa em inteligência organizacional competitiva. Biblionline, João Pessoa, v. 12, n. 1, p. 14-25, 2016.

SOUSA, A. M.; GARCIA, R.; SANTOS, T. C. (orgs.) Perspectivas para o ensino de línguas 1. Rio Branco: EDUFAC, 2017. Disponível em: http://www2.ufac.br/editora/livros/perspectivas-para-o-ensino-de-linguas.pdf Acesso em: 30 jul. 2024.

SOUSA, A. M.; GARCIA, R.; SANTOS, T. C. (orgs.) Perspectivas para o ensino de línguas 3. São Carlos, SP: Pedro & João Editores, 2019. Disponível em: https://pedroejoaoeditores.com.br/wp-content/uploads/2022/01/ebook_perspectivas_volume3final-1.pdf Acesso em: 30 jul. 2024.

SOUSA, A. M.; GARCIA, R.; SANTOS, T. C. (orgs.) Perspectivas para o ensino de línguas 4. Rio Branco: EDUFAC, 2020a. Disponível em: http://www2.ufac.br/editora/livros/PerspectivasparaoEnsinodeLnguasVolume4.pdf Acesso: 30 jul. 2024.

SOUSA, A. M.; GARCIA, R.; SANTOS, T. C. (orgs.) Perspectivas para o ensino de línguas 5. Rio Branco: EDUFAC, 2020b. Disponível em: http://www2.ufac.br/editora/livros/copy_of_PerspectivasparaoEnsinodeLnguasVolume5.pdf Acesso em: 30 jul. 2024.

SOUSA, A. M.; GARCIA, R.; SANTOS, T. C. (orgs.) Perspectivas para o ensino de línguas 6. Rio Branco: EDUFAC, 2022. Disponível em: http://www2.ufac.br/editora/livros/PerspectivasEnsino.pdf Acesso em: 30 jul. 2024.

SOUSA, A. M.; GARCIA, R.; SANTOS, T. C. (orgs.) Perspectivas para o ensino de línguas 7. Rio Branco: EDUFAC, 2023. Disponível em: http://www2.ufac.br/editora/livros/PerspectivasLinguas7.pdf Acesso em 30 jul. 2024.

SOUSA, A. M.; QUADROS, R. M. O WebSoftware Toponímia em Libras: pesquisa e ensino In: SOUSA, A. M.; GARCIA, R.; SANTOS, T. C. (orgs.) Perspectivas para o ensino de línguas 3. São Carlos, SP: Pedro & João Editores, 2019, p. 11-33. Disponível em: https://pedroejoaoeditores.com.br/wp-content/uploads/2022/01/ebook_perspectivas_volume3final-1.pdf Acesso em: 30 jul. 2024.

Published

2024-12-14

How to Cite

SOUSA, Alexandre Melo de; GARCIA, Rosane; XAVIER, João Carlos Paiva. The Deaf Education Research Group, Libras and Inclusion (ESLIN): constitution, production and dissemination of knowledge. Revista Leitura, [S. l.], n. 83, p. 94–106, 2024. Disponível em: https://seer.ufal.br/index.php/revistaleitura/article/view/17986. Acesso em: 19 dec. 2024.

Issue

Section

Grupos de pesquisa em línguas no Brasil: reflexões teórico-metodológicas em cont

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.