Scientific writing in inquiry based science education
analysis of textual production in elementary school
DOI:
https://doi.org/10.28998/2175-6600.2022v14n35p434-456Keywords:
science teaching, research teaching, science literacyAbstract
This article analyzes the production of texts by students of the 5th year of a public school in the south of Bahia, after solving an investigative problem. The productions were analyzed based on: types of texts that are written in investigative classes, and the existence of aspects that characterize scientific writing. The data reveal that: some students already started writing causal relationships for the studied phenomenon; and students construct the text using some characteristic elements of scientific language. It is concluded that the proposition of investigative activities and textual production in Science classes can bring students even closer to the relationship between literacy and scientific literacy, promoting the relationship with elements of scientific culture.
Downloads
References
ALMEIDA, K. S. Ensino Por Investigação: identificando elementos de escrita científica na produção textual de alunos do ensino fundamental. (Dissertação de Mestrado). Programa de pós-graduação em educação em ciências da Universidade Estadual de Santa Cruz, Ilhéus, 2015.
BARRAS. Robert. Os cientistas precisam escrever – Guia de redação para cientistas, engenheiros e estudantes. São Paulo: EDUSP, 1979.
BOGDAN, R.; BIKLEN,S. Características da investigação qualitativa. In: Investigação qualitativa em educação: uma introdução à teoria e aos métodos (pp. 47-51). Porto: Porto Editora, 1994.
BRANDI, A. T.; GURGEL, C. M. Alfabetização científica e o processo de ler e escrever em séries iniciais: emergências de um estudo de investigação-ação. Ciência & Educação, v. 8, n. 1, p. 113-125, 2002.
BRASIL. Base Nacional Comum Curricular (BNCC). Educação é a Base. Brasília, MEC/CONSED/UNDIME, 2017.
AUTOR 2, 2016.
AUTOR 2, XXXXX, XXXXXX, 2020 .
CARVALHO, A.M.P. O ensino de Ciências e a proposição de sequências de ensino investigativas. In: CARVALHO, A. M. P. (org.). Ensino de Ciências por investigação: condições para implementação em sala de aula. São Paulo: Cengage Learning, 2013, cap. I.
CARVALHO, A. M. P. Fundamentos Teóricos e Metodológicos do Ensino por Investigação. Revista Brasileira De Pesquisa Em Educação Em Ciências, 18(3), 765-794, 2018. https://doi.org/10.28976/1984-2686rbpec2018183765
CARVALHO, A. M. P., OLIVEIRA, C., SASSERON, L. H. SEDANO, L. & BATISTONI, M. Ciências 3º ano. Coleção Investigar e Aprender. São Paulo: Sarandi. 2 ed., 2015.
DENG, Y.; KELLY, G. J.; DENG, Y. The influences of integrating reading, peer evaluation, and discussion on undergraduate students’ scientific writing, International Journal of Science Education, v. 41, n. 10, p. 1408-1433, 2019. Doi: 10.1080/09500693.2019.1610811
FANG, ZHIHUI. (2004). Scientific Literacy: A Systemic Functional Linguistics Perspective. Science Education, 89, 335-347. Doi: 10.1002/sce.20050
GIL-PÉREZ, D.; MACEDO, B.; VILCHES, A.; MARTÍNEZ TORREGROSA, J. ; SIFREDO, C. Y.; VALDÉS, P. ¿Cómo promover el interés por la cultura científica? Una propuesta didáctica fundamentada para la educación científica de jóvenes de 15 a 18 años. OREALC/UNESCO. Santiago, Chile, 2005.
GIRALDI, P. M. Leitura e escrita no ensino de ciências: espaços para produção de autoria. (Tese de Doutorado). Programa de pós-graduação em educação científica e tecnológica da Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2010.
GIRÃO, L. N., SIQUEIRA, A., & LIMA, I. P. A prática de leitura no ensino de química por meio de oficinas pedagógicas. IN: XVI ENDIPE - Encontro Nacional de Didática e Práticas de Ensino, Campinas, Anais [...]. São Paulo: Campinas, 2012, p.3231.
GLEN, N. J., & DOTGER, S. Writing like a scientist: exploring elementary teachers’ understandings and practices of writing in science. Journal of Science Teacher Education, v. 24, p. 957-976, 2013. Doi: 10.1007/s10972-013-9348-x
GLYNN, S. M., & MUTH, D. Reading and Writing to Learn Science: Achieving Scientific Literacy. Journal of research in science teaching, v. 31, n.9. p. 1057-1073, 1994.
HUERTA, M.; GARZA, T. Writing in Science: Why, How, and for Whom? A Systematic Literature Review of 20 Years of Intervention Research (1996–2016). Educational Psychology Review. N. 31, p. 533-570, 2019.
KRASILCHIK, M. & MARANDINO, M. Ensino de Ciências e Cidadania. 2. ed. São Paulo: Editora Moderna, 2007.
JUNIOR, W. E. F. Estratégias de leitura e educação química: que relações? Química Nova Na Escola. v. 32, n. 4, p. 220-226, 2010.
MASSI, L.; MAZZEU, F. J. C.; CARNIO, M. P. A Problematização e a Instrumentalização na Formação do Pedagogo para o Ensino de Ciências da Natureza. Debates em Educação, v. 12, n. 27, Maio/Ago, 2020. Doi: http://dx.doi.org/10.28998/2175-6600.2020v12n27p22-37
National Research Council. A Framework for K-12 Science Education: Practices, Crosscutting Concepts, and Core Ideas. Washington, DC: The National Academies Press, 2012. https://doi.org/10.17226/13165.
NIGRO, R. G. Textos e leitura na educação em Ciências: contribuições para a alfabetização científica em seu sentido mais fundamental. (Tese de Doutorado). Faculdade de Educação da Universidade de São Paulo, São Paulo, 2007.
NORRIS, S.P. e PHILLIPS, L. M. How Literacy in Its Fundamental Sense is Central to Scientific Literacy, Science Education, v.87, n.2, p. 224-240, 2003
OLIVEIRA, C. M. A.; CARVALHO, A. M. P. Escrevendo em aulas de ciências. Ciência & Educação, v. 11, n.3, p. 347-366, 2005.
ROSA, C. W; ROSA, A, B. O ensino de ciências (Física) no Brasil: da história às novas orientações educacionais. Revista Iberoamericana de Educación. n. 58, v. 2. 2012.
SASSERON, L. H. Alfabetização científica, ensino por investigação e argumentação: relações entre ciências da natureza e escola. Ensaio: pesquisa em educação em ciências, Belo Horizonte, v. 17. n. esp., p. 49-67, nov. 2015.
SASSERON, L. H.; Carvalho, A.M. P. Alfabetização científica uma revisão bibliográfica. Investigações em Ensino de Ciências, v. 16, n.1, p.59-77, 2011
AUTOR 3, 2010.
AUTOR 3, XXX, XXX, 2019
SOARES, M. Alfabetização e letramento: caderno do professor. Belo Horizonte: Ceale/FaE/UFMG, 2005.
SOUZA, S. C.; ALMEIDA, M. J. P. M. Escrita no Ensino de Ciências: autores do Ensino Fundamental. Ciência & Educação, v. 11, n. 3, p. 367-382, 2005
SCARPA, D. L., & TRIVELATO, S. L. F. Características linguísticas e argumentativas de artigos científicos que participaram da construção do paradigma do DNA como portador das informações hereditárias. In: IX Encontro Nacional de Pesquisa em Educação e Ciências, São Paulo, Anais [...], 2013. Águas de Lindóia, SP. P. 813
TEIXEIRA, F. M. Alfabetização científica: questões para reflexão. Ciência e Educação, v.19, n.4, p. 795-809, Bauru, 2013.
TEIXEIRA, P. M.; MEGID NETO, J. Uma proposta de tipologia para pesquisa de natureza interventiva. Bauru: Ciência e Educação, v. 23, n. 4, p. 1055-1076, 2017.
YORE, L. D., HAND, B. M., & PRAIN, V. Scientists as Writers. Wiley Periodicals: Science Education. v. 86, n. 5, p. 672-692, 2002. Doi: https://doi.org/10.1002/sce.10042
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Debates em Educação
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Neste tipo de licença é permitido Compartilhar (copiar e redistribuir o material em qualquer suporte ou formato) e Adaptar (remixar, transformar, e criar a partir do material). Deverá ser dado o crédito apropriado , prover um link para a licença e indicar se mudanças foram feitas . O conteúdo não pdoerá ser utilizado para fins comerciais .
Atribuição-NãoComercial 4.0 Internacional Creative Commons Attribution 4.0 (CC BY-NC 4.0).