Education for care in the nursing course

what the institutional documents say

Authors

DOI:

https://doi.org/10.28998/2175-6600.2021v13n32p323-347

Keywords:

Nursing care, Curriculum, Nursing Education, Internship

Abstract

The objective is to characterize the education for Nursing care, carried out in the Internship, of the Nursing course at the State University of Ceará - UECE, from 1979 to 2018. This is a qualitative investigation, with a historical approach, of a documental type, turning to Pedagogical Projects and Nursing curricular matrices. The internship is constantly changing. In the last curriculum, it started to offer Internship as a proposal. It is necessary to recognize the dynamics of the curriculum, which meets the demands of the profession, as well as the pedagogical perspectives of training. Therefore, the development of this type of research constitutes a relevant strategy to better understand the aspects that permeate the Nursing Education.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Elane da Silva Barbosa, UNIVERSIDADE ESTADUAL DO CEARÁ - UECE

Doutora e Mestra em Educação, respectivamente, pela Universidade do Estado do Rio Grande do Norte - UERN e pela Universidade Estadual do Ceará - UECE. Bacharelada e Licenciada em Enfermagem pela UERN. Membro do Grupo de Pesquisa Educação, História e Saúde Coletiva (GPEHSC) da UECE.

Silvia Maria Nóbrega-Therrien, UNIVERSIDADE ESTADUAL DO CEARÁ - UECE

Doutora em Sociologia da Educação, pela Universidade de Salamanca. Enfermeira e Mestra em Educação pela Universidade Federal do Ceará - UFC. Atualmente é professor Assistente N da UECE, atuando no Programa de Pós-Graduação em Educação e no Curso de graduação em Medicina. Líder do Grupo de Pesquisa Educação, História e Saúde Coletiva (GPEHSC). Membro da Câmara de Ciências Humanas, Linguagem e Artes da FUNCAP - Fundação Cearense de Apoio ao Desenvolvimento Científico e Tecnológico do Ceará. Bolsista de Produtividade em Pesquisa do CNPq - Nível 2.

References

BENITO, Gladys Amélia Velez; TRISTÃO, Kamila Medani; PAULA, Ana Claúdia Schuab Faria de; SANTOS, Mariana Andrade dos; ATAÍDE, Lorena Jácome; LIMA, Rita de Cássia Duarte. Desenvolvimento de competências gerais durante o estágio supervisionado. Rev. Bras. Enferm., Brasília, v. 65, n. 01, p. 172-178, jan-fev, 2012. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/reben/v65n1/25.pdf Acesso em: 08 jul. 2018.

BRASIL. Lei nº 6.494, de 7 de dezembro de 1977. Dispõe sobre os estágios de estudantes de estabelecimento de ensino superior e ensino profissionalizante do 2º Grau e Supletivo e dá outras providências. Diário Oficial da União. Brasília, 1977. Disponível em: http://www.fssestagio.uerj.br/legislacao/lei6494.pdf Acesso em: 20 jun. 2018.

BRASIL. Decreto nº 87.497, de 18 de agosto de 1982. Regulamenta a Lei nº 6.494, de 07 de dezembro de 1977, que dispõe sobre o estágio de estudantes de estabelecimentos de ensino superior e de 2º grau regular e supletivo, nos limites que especifica e dá outras providências. Diário Oficial da União. Brasília, 1982. Disponível em: https://www2.camara.leg.br/legin/fed/decret/1980-1987/decreto-87497-18-agosto-1982-437538-norma-pe.html Acesso em: 20 jan. 2017.

BRASIL. Ministério da Educação e do Desporto. Portaria n. 1721, de 15 de dezembro de 1994. Dispõe sobre xcurrículo mínimo e duração do Curso de Enfermagem. Diário Oficial da União. Brasília, 1994. Seção 1, p. 19.801. Disponível em: http://www.portaldaenfermagem.com.br/legislacao- read.asp?id=305 Acesso em: 21 abril 2018.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Superior. Diretrizes Curriculares Nacionais do Curso de Graduação em Enfermagem. Resolução do Conselho Nacional de Educação/Conselho Estadual de Saúde, nº 3, de 7 de novembro de 2001. Ministério da Educação. Brasília, 2001. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/cne/arquivos/pdf/Enf.pdf Acesso em: 20 maio 2018.

COLLIÈRE, Marie Fraçoise. Promover la vida. Cidade do México: McGraw-Hill, 2001.

COLOMBO, Irineu Mário; BALLÃO, Carmen Mazepa. Histórico e aplicação da legislação de estágio no Brasil. Educar em Revista, Curitiba, n. 53, p. 171-186, jul./set., 2014. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/er/n53/11.pdf Acesso em: 12 jul. 2018.

CONDE, Erica Pires. O pedagógico na evolução histórica legal do estágio supervisionado. Revista Espaço do Currículo, João Pessoa, v. 09, n. 02, p. 359 – 368, maio-agos., 2016. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/ojs2/index.php/rec/article/view/rec.v9i2.25666/16100 Acesso em: 20 maio. 2019.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 2005.

FREITAS, Maria Teresa de Assunção. A abordagem sociohistórica como orientadora da pesquisa qualitativa. Cadernos de Pesquisa, São Luís, v. 01, n. 116, p. 21-39, julho, 2002. Disponível em: http:// www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0100- 15742002000200002 Acesso em: 30 nov. 2016.

GARCIA, Simone Domingues; VANNUCHI, Marli Terezinha Oliveira; GARANHANI, Maria Lúcia; SORDI, Mara Regina Lemes de. Internato de enfermagem: o significado para os internos de uma universidade pública. Revista de Enfermagem da UERJ, Rio de Janeiro, v. 22, n. 02, p. 212- 218, 2014. Disponível em: http://www.e- publicacoes.uerj.br/index.php/enfermagemuerj/article/view/13601/10407/ Acesso em: 15 out. 2015.

GEOVANINI, Telma; MOREIRA, Almerinda; SCHOELLER, Soraia Dornelles; MACHADO, William César Alves. História da Enfermagem: versões e interpretações. 4 ed. Rio de Janeiro: Thiemer Revinter Publicações, 2019.

GONZÁLEZ, José Siles. Teoria e método nos estudos históricos em enfermagem – o Modelo Estrutural Dialético dos Cuidados (MEDC). In: OGUISSO, TAKA; FREITAS, Genival Fernandes de; GONZÁLEZ, José Siles. (Orgs.). Enfermagem: história, cultura dos cuidados e métodos. Rio de Janeiro: Águia Dourada, 2016.

IGNOTTI, Beatriz Silva; VANNUCHI, Marli Terezinha Oliveira; GARCIA, Simone Rodrigues; SIMÕES, Thayane Roberto, Estruturação do Internato de Enfermagem na Percepção dos Internos. Revista Brasileira de Educação Médica, Brasília, v. 38, n. 04, p. 444-450, 2014. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/rbem/v38n4/05.pdf Acesso em: 04 jul. 2018.

LUDKE, M.; ANDRÉ, M. E. D. A. Pesquisa em Educação: abordagens qualitativas.

ed. São Paulo: EPU, 2013.

MARRAN, Ana Lúcia; LIMA, Paulo Gomes; BAGNATO, Maria Helena Salgado. As políticas educacionais e o estágio curricular supervisionado no curso de graduação em enfermagem. Trabalho, Educação, Saúde, Rio de Janeiro, v. 13 n. 1, p. 89-108, jan./abr., 2015. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/tes/v13n1/1981-7746-tes-1981-7746-sip00025.pdf Acesso em: 08 jul. 2018.

MATTOS, Ruben Araújo de. Os sentidos da integralidade: algumas reflexões acerca de valores que merecem ser defendidos. In: PINHEIRO, Roseni; MATTOS, Ruben Araújo de. A. Os sentidos da integralidade na atenção e no cuidado à saúde. Rio de Janeiro: CEPESC, IMS/UERJ, ABRASCO, 2009. p. 43-67.

MENDES, Emanoela Terezinha Bessa. A formação da enfermeira cearense e a Escola de Enfermagem São Vicente de Paulo (1943-1977). 2013. 306 f. Dissertação (Mestrado Acadêmico em Educação) – Centro de Educação, Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Estadual do Ceará, 2013.

MINAYO, Maria Cecília de Souza. Análise qualitativa: teoria, passos e fidedignidade. Ciência & Saúde Coletiva, Rio de Janeiro, v. 17, n. 03, p. 621-626, 2012. Disponível em:

http://www.scielo.br/pdf/csc/v17n3/v17n3a07.pdf Acesso em: 11 fev. 2018.

NÓBREGA-THERRIEN, Silvia Maria; ALMEIDA, Maria Irismar; SILVA, Marcelo Gurgel Carlos da. Ensino de Enfermagem no Ceará de 1942-1956: a memória que projeta o futuro. Revista Brasileira de Enfermagem, Brasília, v. 61, n. 01, p. 125-130, 2008a. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?pid=S0034-71672008000100021&script=sci_arttext / Acesso em: 21 maio 2015.

NÓBREGA-THERRIEN, Silvia Maria; ALMEIDA, Maria Irismar; SILVA, Marcelo Gurgel Carlos da. Enfermagem no Ceará: fatos, reflexões e propostas para a preservação da história e memória da profissão. Revista Brasileira de Enfermagem, Brasília, v. 61, n. 02, p. 258-261, 2008b. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?pid=S0034-71672008000200019&script=sci_arttext/ Acesso em: 21 maio 2015.

OLIVEIRA, Maria Amélia de Campos; VERÍSSIMO, M. de Lá Ó Ramalho; PUSCHEL, Vilanice de Araújo; RIESCO, Maria Luiza Gonzalez. Desafios da formação em enfermagem no Brasil: proposta curricular da EEUSP para o bacharelado em enfermagem. Revista da Escola de Enfermagem da USP, São Paulo, v. 41, n. especial, p. 820-825, 2007. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0080- 62342007000500014/ Acesso em: 15 out. 2015.

PADILHA, Maria Itayra Coelho de Souza; BORENSTEIN, Miriam Süsskind. O método de pesquisa histórica na enfermagem. Texto Contexto Enfermagem, Florianópolis, v.14, n. 04, p. 575-584, 2005. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/tce/v14n4/a15v14n4.pdf Acesso: 15 jun. 2016.

PADILHA, Maria Itayra Coelho de Souza; MANCIA, Joel Rolim. Florence Nightingale e as irmãs de caridade: revisitando a história. Revista Brasileira de Enfermagem, Brasília, v. 58, n. 06, p. 723-726, nov.-dez., 2005. Disponível em: http:// www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0034-71672005000600018

Acesso: 15 set. 2016.

MARIA, Vania Oliveira Santos; SILVA, Maria Vírginia Godoy da; BERARDINELLI, Lina Márcia Migues. Preceptoria: elo da integração docente assistencial – suporte para o internato de Enfermagem. Revista Brasileira de Enfermagem, Brasília, v. 44, n. 01, p. 49-54, 1991. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?pid=S0034- 71671991000100009&script=sci_arttext/ Acesso em: 15 dez. 2015.

SILVA, Tomaz Tadeu da. Documentos de identidade: uma introdução às teorias de currículo. 2. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2005.

UNIVERSIDADE ESTADUAL DO CEARÁ - UECE. Justificativa do Curso de Enfermagem. Fortaleza: UECE, 1985.

UNIVERSIDADE ESTADUAL DO CEARÁ - UECE. Centro de Ciências da Saúde/Universidade Estadual do Ceará. Projeto Político Pedagógico do Curso de Graduação em Enfermagem. Fortaleza: UECE, 1997.

VEIGA, Ilma Passos Alencastro. Projeto político-pedagógico da escola: uma construção coletiva. In: VEIGA, Ilma Passos Alencastro (Org.). Projeto político-pedagógico da escola: uma construção possível. 14. ed. Campinas: Papirus, 2002.

VIEIRA, Alcivan Nunes; SILVEIRA, Lia Carneiro. O cuidado e a clínica na formação do enfermeiro: saberes, práticas e modos de subjetivação. Revista da Escola de Enfermagem Anna Nery, Rio de Janeiro, v. 15, n. 04, p.776-783, 2011. Disponível em: http:// www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1414-81452011000400017/ Acesso em: 15 dez. 2016.

ZABALZA, Miguel Antoni. O estágio e as práticas em contextos profissionais na formação universitária. São Paulo: Cortez, 2014.

Published

2021-08-31

How to Cite

BARBOSA, Elane da Silva; NÓBREGA-THERRIEN, Silvia Maria. Education for care in the nursing course: what the institutional documents say. Debates em Educação, [S. l.], v. 13, n. 32, p. 323–347, 2021. DOI: 10.28998/2175-6600.2021v13n32p323-347. Disponível em: https://seer.ufal.br/index.php/debateseducacao/article/view/10945. Acesso em: 24 nov. 2024.

Issue

Section

Artigos

Most read articles by the same author(s)

Similar Articles

<< < 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.