Pedagogical work as a nuclear aspect of initial formation in physical education

referrals from an action research

Authors

DOI:

https://doi.org/10.28998/2175-6600.2021v13nEsp2p571-597

Keywords:

Initial Teaching Training, Pedagogical political project, Curricular structuring

Abstract

In order to reflect on the challenges of teaching practice in Physical Education (PE) to propose possibilities for Initial Teaching Training (ITT), a theoretical elaboration was developed based on data produced in action research, carried out with two PE teachers working in elementary school. The results indicate that there can be enormous training potential when the teacher’s pedagogical work assumes a core position in ITT of PE teachers. It allows a glimpse of possibilities for greater awareness of teaching, the complexity of the educational act and its “surroundings”, which opens up new possibilities for academics to be trained and graduated with greater emancipatory potential, developing a kind of “navigation intelligence”.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Ivan Carlos Bagnara, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul - IFRS - Campus Erechim.

Doutor em Educação nas Ciências. Professor do Ensino Báscio, Técnico e Tecnológico do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul - IFRS - campus Erechim. Área: Educação Física.

Paulo Evaldo Fensterseifer, Universidade Regional do Noroeste do Estado do Rio Grande do Sul - Unijuí.

Doutor em Educação. Professor do Programa de Pós-Graduação - Mestrado e Doutorado - em Educação nas Ciências da Universidade Regional do Noroeste do Estado do Rio Grande do Sul - Unijuí.

Sidinei Pithan da Silva, Universidade Regional do Noroeste do Estado do Rio Grande do Sul - Unijuí.

Doutor em Educação. Professor do Programa de Pós-Graduação - Mestrado e Doutorado - em Educação nas Ciências da Universidade Regional do Noroeste do Estado do Rio Grande do Sul - Unijuí.

References

BAGNARA, I. C. A interlocução pedagógica na Educação Física escolar: horizontes para pensar a Formação Inicial. 2017. 309 f. Tese (Doutorado em Educação nas Ciências) – Universidade Regional do Noroeste do Estado do Rio Grande do Sul, Ijuí, 2017.

BAGNARA, I. C.; FENSTERSEIFER, P. E. Formação inicial em educação física: tematizando um contexto com múltiplos desafios. In: SALÃO DO CONHECIMENTO; JORNADA DE PESQUISA, 20., 2017, Ijuí. Anais eletrônicos [...]. Ijuí, RS: Unijuí, 2017.

BAGNARA, I. C.; FENSTERSEIFER, P. E. Educação física escolar: política, currículo e didática. Ijuí: Editora Unijuí, 2019.

BARDIN, L. Análise de conteúdo. Edição revista e ampliada. São Paulo: Edições 70, 2011.

BRACHT, V. et al. Pesquisa em ação: educação física na escola. 3. ed. Ijuí: Editora Unijuí, 2014.

BRAYNER, F. H. A. Educação e republicanismo: experimentos arendtianos para uma educação melhor. Brasília: Liber Livro, 2008. 144 p.

CAPARROZ, E. F.; BRACHT, V. O tempo e o lugar de uma didática da EF. Revista Brasileira de Ciências do Esporte. Campinas, SP, v. 28, n. 2, p. 21-37, jan. 2007. Disponível em: http://rbce.cbce.org.br/index.php/RBCE/article/viewFile/53/61. Acesso em: 12 dez. 2019.

CARNOY, M. A vantagem acadêmica de Cuba: por que seus alunos vão melhor na escola. São Paulo: Ediouro, 2009.

CONCEIÇÃO, V. J. S.; MOLINA NETO, V. Formação e prática educativa do professor na Educação Física: o início da docência sob olhar da pedagogia crítica. In: CONCEIÇÃO, V. J. S.; FRASSON, J. S. Textos e contextos sobre o trabalho do professor de educação física no início da docência. Porto Alegre: Sulina, 2016. p. 23-44.

FENSTERSEIFER, P. E. Formação em educação física: para sair da menoridade. In: KRUG, H. N.; PEREIRA, F. M.; AFONSO, M. R. (org.). Educação física: formação e prática pedagógica. Pelotas: UFPel, 2009. p. 103-119.

FENSTERSEIFER, P. E. Função da escola pública. In: SANTIAGO, A. R. F.; FEIL, I. T. S.; ALLEBRANDT, L. I. (org.). O curso de pedagogia da Unijuí – 55 anos. Ijuí: Editora Unijuí, 2013. p. 123-147.

FENSTERSEIFER, P. E.; GONZÁLEZ, F. J. La educación física como disciplina curricular en una escuela republicana: notas para pensar la formación del profesorado. Ágora para la Educación Física y el Deporte, n. 13, v. 3, p. 299-320, sept./dec. 2011. Disponível em: https://www5.uva.es/agora/revista/13_3/agora13_3d_fensterseifer_et_al. Acesso em: 25 jul. 2019.

FERNANDEZ, C. PCK – conhecimento pedagógico do conteúdo: perspectivas e possibilidades para a formação de professores. In: ENCONTRO Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências, 8., 2011. Campinas. Atas [...]. Campinas, SP, 2011. Disponível em: http://www.nutes.ufrj.br/abrapec/viiienpec/resumos/R0370-1.pdf. Acesso em: 19 jul. 2019.

GARCÍA, C. M. O professor iniciante, a prática pedagógica e o sentido da experiência. Revista Brasileira de Pesquisa Sobre Formação Docente, Belo Horizonte, v. 3, n. 3, p. 11-49, ago./dez. 2010. Disponível em: https://revformacaodocente.com.br. Acesso em: 20 abr. 2019.

GONZÁLEZ, F. J. Projeto curricular e educação física: o esporte como conteúdo escolar. In: REZER, Ricardo (org.). O fenômeno esportivo: ensaios crítico-reflexivos. Chapecó: Argos, 2006. p. 69-109.

GONZÁLEZ, F. J.; FENSTERSEIFER, P. E. Desconstrucción, construcción y reconstrucción de la Educación Física: desafíos para la formación inicial. Revista de Didáticas Específicas, n. 1, p. 191-203, 2009. Disponível em: http://www.didacticasespecificas.com. Acesso em: 25 jul. 2019.

GONZÁLEZ, F. J.; FRAGA, A. B. Afazeres da educação física na escola: planejar, ensinar, partilhar. Erechim: Edelbra, 2012.

IMBERNÓN, F. Formação docente e profissional: formar-se para a mudança e a incerteza. 6. ed. São Paulo, SP: Cortez, 2006.

ISSE, S. F. O estágio supervisionado na formação de professores de educação física: saberes e práticas dos estudantes-estagiários. 2016. 234 f. Tese (Doutorado em Ciência do Movimento Humano) – Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Escola de Educação Física, Fisioterapia e Dança, Porto Alegre, 2016.

MARCELO, C.; MAYOR, C.; MURILLO; P. Monográfico: profesorado principiante e inserción profesional a la docencia. Revista de Curriculum y Formación del Profesorado, v. 13, n. 1, 2009. p. 1-5. Disponível em: https://recyt.fecyt.es/index.php/profesorado/article/view/41877. Acesso em: 17 jul. 2019.

MARCON, D. Construção do conhecimento pedagógico do conteúdo dos futuros professores de educação física. 2011. 574 f. Tese (Doutorado em Ciências do Desporto) – Universidade do Porto, Faculdade de Desporto, Porto, 2011.

MOLINA, R. M. K. Projeto político-pedagógico. In: GONZÁLEZ; GONZÁLEZ, F. J.; FENSTERSEIFER, P. E. Dicionário crítico de educação física. 3. ed. Ijuí: Editora Unijuí, 2014. p. 545-547.

MOLINA, R. M. K.; MOLINA NETO, V. Pesquisar com narrativas docentes. In: MOLINA NETO, V.; TRIVIÑOS, A. N. S. (org.). A pesquisa qualitativa na educação física: alternativas metodológicas. 3. ed. Porto Alegre: Sulina, 2010. p. 165-176.

NÓVOA, A. Para una formación de profesores construída dentro de la profesión. Revista de Educación, 350, p. 203-218, set./dez. 2009. Disponível em: http://www.revistaeducacion.mec.es/re350/re350_09.pdf. Acesso em: 16 jul. 2019.

OLIVEIRA, G. T. A.; SCHNETZLER, R. P. Marcos e marcas da formação e do desenvolvimento docente em Educação Física. Comunicações, Piracicaba, v. 23, n. 3, p. 91-112, set./dez. 2016. Disponível em: www.metodista.br/revistas/revistas-unimep/index.php/comunicacoes/article/view/2710. Acesso em: 25 jul. 2019.

SANTOMÉ, J. T. Currículo escolar e justiça social: o cavalo de Troia da educação. Porto Alegre: Penso, 2013.

SHULMAN, L. S. Knowledge and teaching: foundations of the new reform. Harvard Educational Review, Cambridge, v. 57, n. 1, p. 1-27, 1987.

SHULMAN, L. S. Conocimiento y enseñanza: fundamentos de la nueva reforma. Profesorado. Revista de Currículum y Formación de Profesorado, Granada, v. 9, n. 2, p. 1-30, 2005. Disponível em: https://www.ugr.es/~recfpro/rev92ART1.pdf. Acesso em: 17 ago. 2019.

SILVA, S. P. Conhecimento escolar e ensino de história no cenário da globalização: o professor como pesquisador. Curitiba: Editora CRV, 2018.

SILVA, T. T. Apresentação. In: GOODSON, I. F. Currículo: teoria e história. 8. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2008.

SOUTO, N. Q. O. Diálogos entre a relação com o saber do professor, sua formação e o trabalho pedagógico. 2013. 221 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade de Brasília, Faculdade de Educação, Brasília, 2013.

TARDIF, M. Saberes docentes e formação profissional. 16. ed. Petrópolis: Vozes, 2014.

THIOLLENT, M. Metodologia da pesquisa-ação. 18. ed. São Paulo: Cortez, 2011.

VEIGA, I. A. Projeto político-pedagógico da escola: uma construção coletiva. In: VEIGA, I. A. (org.). Projeto político-pedagógico da escola: uma construção possível. 23. ed. Campinas, SP: Papirus, 2007.

Published

2021-11-30

How to Cite

BAGNARA, Ivan Carlos; FENSTERSEIFER, Paulo Evaldo; SILVA, Sidinei Pithan da. Pedagogical work as a nuclear aspect of initial formation in physical education: referrals from an action research. Debates em Educação, [S. l.], v. 13, n. Esp2, p. 571–597, 2021. DOI: 10.28998/2175-6600.2021v13nEsp2p571-597. Disponível em: https://seer.ufal.br/index.php/debateseducacao/article/view/10953. Acesso em: 24 nov. 2024.

Most read articles by the same author(s)

Similar Articles

<< < 66 67 68 69 70 71 72 73 74 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.