Indicators of scientific literacy of students concluding high school in southern Brazil

Authors

DOI:

https://doi.org/10.28998/2175-6600.2021v13nEsp2p778-794

Keywords:

Literacy, Science education, Likert scale

Abstract

The study’s objective was to recognize the Scientific Literacy of the final year high school students from four schools in southern Brazil. 167 students participated in the research. The instrument used consisted of 110 questions adapted to the Likert scale and made available electronically. The responses obtained were analyzed using the Statistical Package for the Social Sciences. The research indicated that students perform poorly in Scientific Literacy in "nature science" and "nature of technology" areas. From the methodology used, it was found that only 42 (25%) are scientifically literate. The results expose the need for investments in teacher education so that changes can occur in the pedagogical and didactic practices of Biology teachers, in order to develop the Scientific Literacy of students more effectively.

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Author Biographies

Guilherme Hammarstrom Dobler, Universidade Regional do Noroeste do Estado do Rio Grande do Sul

Possui graduação em Medicina Veterinária pela Universidade Regional do Noroeste do Estado do Rio Grande do Sul (2018), graduação em Ciências Biológicas pela Universidade Regional do Noroeste do Estado do Rio Grande do Sul (2016), graduação em Biological Sciences - Arizona State University (2015) e mestrado em Educação nas Ciências pela Universidade Regional do Noroeste do Estado do Rio Grande do Sul (2019). Atualmente é médico veterinário da Prefeitura Municipal de Osório. Tem experiência na área de histologia animal, formação de professores, inovação, educação especial e educação nas ciências.

Maria Cristina Pansera de Araújo, Universidade Regional do Noroeste do Estado do Rio Grande do Sul

Possui graduação em Licenciatura em Ciências Biológicas pela Universidade do Vale do Rio dos Sinos (1978), mestrado em Genética e Biologia Molecular pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (1981) e doutorado em Genética e Biologia Molecular pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (1997). Atualmente é professor titular da Universidade Regional do Noroeste do Estado do Rio Grande do Sul e professora do Programa de Pós-Graduação em Educação nas Ciências da Universidade Regional do Noroeste do Estado do Rio Grande do Sul. Sócia fundadora da Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEBIO). Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Métodos e Técnicas de Ensino, atuando principalmente nos seguintes temas: educação, currículo, ensino de ciências e de biologia, educação ambiental e em saúde e biodiversidade.

Vidica Bianchi, Universidade Regional do Noroeste do Estado do Rio Grande do Sul

Possui graduação em Licenciatura Plena Em Ciências Hab Biologia pela Universidade Regional do Noroeste do Estado do Rio Grande do Sul (1985), mestrado em Educação Nas Ciências pela Universidade Regional do Noroeste do Estado do Rio Grande do Sul (1998) e doutorado em Ecologia pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (2005). Atualmente é professor efetivo adjunto nível 1, doutor da Universidade Regional do Noroeste do Estado do Rio Grande do Sul, do Programa de Pós-graduação em Educação nas Ciências e do Programa de Mestrado em Sistemas Ambientais e Sustentabilidade(UNIJUÍ). Pesquisadora em Controle Biológico, nos temas: biodiversidade, interações ecológicas, educação ambiental, formação de professores e estudos de currículo. Tutora do Programa de Educação Tutorial - PET BIO, desde setembro de 2018. Orientadora Voluntário do Subprojeto multidisciplinar (Biologia; Letras e Inglês; Matemática) do programa Residencia Pedagógica (2018-2019).

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Published

2021-11-30

How to Cite

HAMMARSTROM DOBLER, Guilherme; PANSERA DE ARAÚJO, Maria Cristina; BIANCHI, Vidica. Indicators of scientific literacy of students concluding high school in southern Brazil. Debates em Educação, [S. l.], v. 13, n. Esp2, p. 778–794, 2021. DOI: 10.28998/2175-6600.2021v13nEsp2p778-794. Disponível em: https://seer.ufal.br/index.php/debateseducacao/article/view/11225. Acesso em: 21 nov. 2024.

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