Freire and Gramsci's contributions to think EJA in the pandemic

Authors

DOI:

https://doi.org/10.28998/2175-6600.2021v13nEspp175-199

Keywords:

Youth and Adult Education, Pandemic, Paulo Freire, Antonio Gramsci

Abstract

The article shares reflections from students of Youth and Adult Education (EJA) in Goiás, in the context of the COVID-19 Pandemic, based on the assumptions of Antonio Gramsci and Paulo Freire about the subject who learns and the role of education. Based on the voices of the students, in dialogue with Gramscian and Freirean conceptions, it is discussed how historically produced knowledge is accessed under the special regime of non-presence classes (Reanp) adopted in Goiás. The challenges and limitations identified in the study reinforce the need to ensure that EJA students have access to knowledge, in a transformative, conscientious and liberating perspective, in line with a "disinterested" school that is not submitted to the interests of the capital.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Maria Margarida Machado, Universidade Federal de Goiás

Licenciada em História, Mestre e Doutora em Educação. Professora Titular da Faculdade de Educação da Universidade Federal de Goiás.

Renato Ribeiro, Secretaria de Estado da Educação de Goiás

Doutorando no Programa de Pós-graduação em Educação em Ciências e Matemática (UFG-2018); Mestrado Interdisciplinar em Educação, Linguagem e Tecnologias (UEG-2014); Especialização em Tecnologias aplicadas ao ensino de Biologia (UFG-2011); Graduação em Ciências Biológicas - Licenciatura (UEG-2005)

References

BRASIL. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Censo da Educação Básica 2020: notas estatísticas. Brasília, DF: INEP, 2021.

BRASIL. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional nº 9394 de 20 de dezembro de 1996. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/Leis/L9394.htm Acesso em 22/03/2021.

CETIC. Centro Regional de Estudos para o Desenvolvimento da Sociedade da Informação. TIC Domicílios: Pesquisa sobre o uso das tecnologias da informação e da comunicação no Brasil, 2019.

FREIRE, Paulo. Educação como Prática de Liberdade. 1ª ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra. 1967.

FREIRE, Paulo. Ação cultural para a liberdade – e outros escritos. 5ª ed. Rio de Janeiro, Paz e Terra. 1981.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do Oprimido. 17ª ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra. 1987.

FREIRE, Paulo. A importância do ato de ler: em três artigos que se completam. 23ª ed. São Paulo: Autores Associados: Cortez, 1989.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da Autonomia: saberes necessários à prática educativa. 1ª ed. São Paulo: Paz e Terra (Coleção Leitura), 1996.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da Indignação: cartas pedagógicas e outros escritos. 1ª ed. São Paulo: Editora Unesp, 2000.

FREIRE, Paulo; SHOR, Ira. Medo e Ousadia: o cotidiano do professor. 3ª ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987.

FRESU, Gianni. Antonio Gramsci, o Homem Filosófico: uma biografia intelectual. Tradução Rita Matos Coitinho. 1ª ed. São Paulo: Boitempo, 2020.

GOIÁS. Conselho Estadual de Educação. Resolução 02/2020, de 17 de março de 2020. Dispõe sobre o regime especial de aulas não presenciais no Sistema

Educativo do Estado de Goiás, como medida preventiva à disseminação

do COVID-19. Goiânia: CEE/CP, 2020a. Disponível em: https://cee.go.gov.br/resolucao-022020-sobre-o-regime-especial-de-aulas-nao-presenciais/ Acesso: 26/03/2021.

GOIÁS. Conselho Estadual de Educação. Resolução 18/2020, de 06 de novembro de 2020. Autoriza as instituições do Sistema Educativo do Estado de Goiás a adotarem o regime especial de aulas não presenciais e dá outras providências. Goiânia: CEE/CP, 2020b. Disponível em: https://cee.go.gov.br/resolucao-ceecp-n-18-de-2020-autoriza-reanp-para-o-ano-letivo-de-2021-durante-medidas-de-isolamento-social/

GRAMSCI, Antonio. Cadernos do cárcere. Volume 1. Edição e Tradução de Carlos Nelson Coutinho; Co-edição de Luiz Sérgio Henriques e Marco Aurélio Nogueira. Rio de Janeiro: Editora Civilização Brasileira, 1999.

GRAMSCI, Antonio. Cadernos do cárcere. Volume 2. Edição e Tradução de Carlos Nelson Coutinho; Coedição de Luiz Sérgio Henriques e Marco Aurélio Nogueira. Rio de Janeiro: Editora Civilização Brasileira, 2000.

GRAMSCI, Antonio. Escritos Políticos. Volume 1. Organização e tradução de Carlos Nelson Coutinho. Rio de Janeiro: Editora Civilização Brasileira, 2004.

VENTURA, Jaqueline Pereira. Educação ao longo da vida e organismos internacionais: apontamentos para problematizar a função qualificadora da Educação de Jovens e Adultos. Revista Brasileira de Educação de Jovens e Adultos, v.1, n.1, p.29-44, 2013.

Published

2021-09-29

How to Cite

MACHADO, Maria Margarida; RIBEIRO, Renato. Freire and Gramsci’s contributions to think EJA in the pandemic. Debates em Educação, [S. l.], v. 13, n. Esp, p. 175–199, 2021. DOI: 10.28998/2175-6600.2021v13nEspp175-199. Disponível em: https://seer.ufal.br/index.php/debateseducacao/article/view/12054. Acesso em: 21 nov. 2024.

Issue

Section

Paulo Freire, cidadão do mundo: 100 anos de contribuições, diálogos, histórias e memórias.

Similar Articles

<< < 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.