Evaluating practices of the reading process in the final cycles of youth and adult education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.28998/2175-6600.2021v13nEspp358-379

Keywords:

Reading, Learning assessment, Evaluative practices, Reading practices, Youth and Adult Education

Abstract

The present study aims to analyze the concept of evaluation that supports the evaluation practices, performed by Portuguese language teachers, in the field of reading, in the final cycles of Youth and Adult Education, as well as to identify the main difficulties of the evaluation process of learning of the reading practices experienced by the students. The research is based on the qualitative methodological approach. For the generation and data collection, participant observation and semi-structured interview were used as instruments. Participated as collaborators, a teacher and a teacher who work in the Education of Youth and Adults in the municipalities of Cabedelo-PB and João Pessoa-PB, respectively. The most significant difficulties identified by professionals in the evaluation process are the interpretation and reading comprehension of students, resulting from the absence of instruments and evaluation criteria capable of enabling the effective monitoring of learning in this domain.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Joseval dos Reis Miranda, Universidade Federal da Paraíba-UFPB/Centro de Educação-CE/Departamento de Metodologia da Educação-DME.

Doutor em Educação. Professor da Universidade Federal da Paraíba, Centro de Educação, Departamento de Metodologia da Educação. Professor do Programa de Mestrado Profissional em Letras - PROFLETRAS/UFPB, na unidade Mamanguape, Campus IV- Litoral Norte e Professor do Programa de Pós-Graduação em Educação-PPGE, Campus I, João Pessoa-PB.

João Batista Condado de Matos, Universidade Federal da Paraíba-UFPB.

Mestre em Letras pelo Programa Profletras (UFPB). Professor das redes municipais de Cabedelo-PB e João Pessoa-PB.

References

BARRIGA, Ángel Díaz. Uma polêmica em relação ao exame. In: ESTEBAN, Maria Teresa (Org.). Avaliação: uma prática em busca de novos sentidos. 5.ed. Rio de Janeiro: DP&A, 2003, p. 51-82.

BRASIL. Congresso Nacional. Lei nº 9.394/96. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Brasília, DF: Diário Oficial 23 dezes 1996.

BRASIL. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros curriculares nacionais: Língua Portuguesa. Brasília: MEC/SEF, 1998.

CABRAL, Leonor Sciliar. Processos psicolinguísticos de leitura e a criança. Letras de Hoje. 19(1): 7-20, 1986.

FREIRE, Paulo. A importância do ato de ler. SP: Cortez, 1992.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da esperança. 13ª ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2006.

GOODMAN, Kenneth S. O processo de leitura: considerações a respeito das línguas e o desenvolvimento. In: FERREIRO, Emília; PALÁCIO, Margarita Gomes (Org.). Os processos da leitura e escrita. Porto Alegre: Artes Médicas, 1990.

JOLIBERT, Josette (Coord.). Formando crianças leitoras. Trad. B. C. Magne. Porto Alegre: Artes Médicas, 1994.

KLEIMAN, Ângela. Leitura: ensino e pesquisa. 3. ed. Campinas: Pontes Editora, 2008.

KLEIMAN, Ângela. Oficina de leitura: teoria e prática. 9. ed. Campinas-SP: Pontes, 2002.

KOCH, Ingedore Villaça. & ELIAS, Vanda Maria. Ler e compreender: os sentidos do texto, São Paulo, Contexto, 2006.

LEFFA, Vilson. Fatores da compreensão na leitura. Cadernos do IL. Porto Alegre, UFRGS, n. 15, p. 143-159, 1996.

LEFFA, Vilson. Perspectiva no estudo da leitura: texto, leitor e interação social. In: LEFFA, Vilson; PEREIRA, Aracy E. O Ensino de leitura e produção textual. Pelotas: Educat, 1999.

LUCKESI, Cipriano Carlos. Avaliação da aprendizagem escolar: estudos e proposições. 22. ed. 4ª reimpressão. São Paulo: Cortez, 2015.

MARTINS, Maria Helena. O que é leitura. 7 ed. São Paulo: Brasiliense, 1986.

MIRANDA, Joseval dos Reis. A Avaliação das Aprendizagens na Educação de Jovens e Adultos por meio do Portfólio. 2011. Tese de Doutorado. Universidade de Brasília.

PERRENOUD, Philippe. Avaliação: da excelência à regulação das aprendizagens, entre duas lógicas. Porto Alegre: Artmed, 1999.

SANTOS, Wlademir. Avaliação do aproveitamento. Alguns conceitos para a prática em sala de aula. Revista de Estudos Universitários. Sorocaba (SP). V. 22, no. 1, p. 09 -22, jun 1996.

SILVA, Ezequiel Theodoro. Concepções de leitura e suas consequências no ensino. Revista Perspectiva. Florianópolis, v. 17, n. 31, p. 11-19, jan./jun., 1999.

SOLÉ, Isabel. Estratégias de Leitura. Porto Alegre: Artmed, 1998.

Published

2021-09-29

How to Cite

MIRANDA, Joseval dos Reis; MATOS, João Batista Condado de. Evaluating practices of the reading process in the final cycles of youth and adult education. Debates em Educação, [S. l.], v. 13, n. Esp, p. 358–379, 2021. DOI: 10.28998/2175-6600.2021v13nEspp358-379. Disponível em: https://seer.ufal.br/index.php/debateseducacao/article/view/12064. Acesso em: 4 dec. 2024.

Issue

Section

Dossiê: Formação de Professores e Práticas Pedagógicas: estratégias, inclusão e superações

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.