Untieing the “górdio knot” in critical environmental education through the dissipation of the mists of morinian complex thought
DOI:
https://doi.org/10.28998/2175-6600.2021v13nEsp2p555-570Keywords:
Critical environmental education, Morinian complexity, Educational RevolutionsAbstract
In this essay, we will analyze the permanencies and contributions of the four contemporary educational revolutions, pointing to the indispensability of the emergence of a fifth revolution through the perception of Morinian Complexity by Critical Environmental Education. To increase it as an educational project, it is necessary to transpose simplifying and reductionist models of explaining reality, aiming at the emergence of an environmentally sustainable and socially just society. This dialogue can allow progress in the search for elements that favor the intelligibility of the world.
Downloads
References
ANTONIO, J. M.; KATAOKA, A. M.; NEUMANN, P. A complexidade em Edgar Morin e educação ambiental: Da aproximação à integração. XV Encontro Paranaense de Educação Ambiental. Disponível em: http://www.epea2017.ufpr.br/wp-content/uploads/2017/05/408-E1-S1-A-COMPLEXIDADE-EM-EDGAR-MORIN-E-EDUCA%C3%87%C3%83O-AMBIENTAL. Acesso em: 15 de dezembro de 2020.
DEWEY, John. Democracia e educação: introdução à filosofia da educação. 3. ed. Trad. Godofredo Rangel e Anísio Teixeira. São Paulo: Nacional, 1959.
FREIRE, Paulo. Educação e mudança? 21 ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1997.
FREIRE, Paulo. Pedagogia do Oprimido. 28 ed. Rio de Janeiro, Paz e Terra, 1987.
GHIRALDELLI JR., PAULO. A teoria educacional no Ocidente: entre modernidade e pós-modernidade. São Paulo Perspectiva, São Paulo, v. 14, n. 2, p. 32-36, June 2000 . Available from <http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-88392000000200005&lng=en&nrm=iso>. Acesso em: 13 Julho de 2019. https://doi.org/10.1590/S0102-88392000000200005.
HERBART, J. F. Pedagogia Geral. Tradução: Ludwig Scheidl. Lisboa: Fundação Calouste Gulbenkian, 2003.
JACOBI, P. Prefácio. IN: LOUREIRO, C. F. B. et al. (orgs.) Pensamento complexo, dialética e educação ambiental. São Paulo: Cortez, 2006.
LEFF, E. Racionalidade ambiental: a reapropriação social da natureza. Rio de Janeiro:
Civilização Brasileira, 2006.
LEFF, E. Saber ambiental: sustentabilidade, racionalidade, complexidade, poder. 8ª. Ed., Petrópolis, RJ: Vozes, 2011. 494 páginas.
MODESTO, M. A.; NEPOMUCENO, A. L. DE O.; ARAUJO, M. I. O. Gênese da educação ambiental em John Dewey e em Paulo Freire e as perspectivas atuais: O que há de novo? REVISTA TEMPOS E ESPAÇOS EM EDUCAÇÃO (ONLINE), v. 11, p. 363-378, 2018.
MORIN, E. Introdução ao pensamento complexo. Trad. Eliane Lisboa. 5 ed. – Porto Alegre: Sulina, 2015.
RODRIGUES, J. M. M., SILVA, E. V. da Silva. Educação Ambiental e Desenvolvimento Sustentável: Problemática, Tendências e Desafios. 2ªEd. Fortaleza: Edições UFC, 2010.
RODRIGUES. José Cláudio Ramos; NASCIMENTO, Rosemy da Silva. SABER AMBIENTAL, COMPLEXIDADE E EDUCAÇÃO AMBIENTAL. RevBea, São Paulo, V. 11, No 5: 152-165, 2017
SANTOS, A. Complexidade e transdisciplinaridade em educação: cinco princípios para resgatar o elo perdido. Revista Brasileira de Educação, v. 13 n. 37 jan./abr. 2008
SEVERINO, Antônio Joaquim. Fundamentos ético-políticos da Educação no Brasil de hoje. In: LIMA, J. C. F.; NEVES, L. M. W. (Orgs.). SEVERINO, A. J. Fundamentos da Educação Escolar do Brasil Contemporâneo. Rio de Janeiro: Fio Cruz/EPSJV, 2006. p. 289-320.
VIÉGAS, Aline; LOUREIRO, Carlos Frederico. EDUCAÇÃO AMBIENTAL E COMPLEXIDADE NO CONTEXTO ESCOLA. Disponível em: http://33reuniao.anped.org.br/33encontro/app/webroot/files/file/Trabalhos%20em%20PDF/GT22-6072--Int.pdf. Acesso em: 20 de abril de 2020.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Debates em Educação
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Neste tipo de licença é permitido Compartilhar (copiar e redistribuir o material em qualquer suporte ou formato) e Adaptar (remixar, transformar, e criar a partir do material). Deverá ser dado o crédito apropriado , prover um link para a licença e indicar se mudanças foram feitas . O conteúdo não pdoerá ser utilizado para fins comerciais .
Atribuição-NãoComercial 4.0 Internacional Creative Commons Attribution 4.0 (CC BY-NC 4.0).