The indispensables of our times

Paulo Freire

Authors

DOI:

https://doi.org/10.28998/2175-6600.2021v13nEspp16-38

Keywords:

Paulo Freire, Right to education, Freirean Principles, Research-teaching-extension, Youth and Adult Education

Abstract

The trajectory in Youth and Adult Education, intertwined with teachings in popular education in life and academic and professional trajectory of the authors, has shown how much Paulo Freire is still present, as in Brecht's beautiful poem, as essential to think the field of popular classes education. Influenced by Freire's reflections from his extensive and persistent work, and by direct experiences during these concomitant and remarkable times, they imbued their daily actions with principles that constitute more than relevant accents in defense of the right to education for all, to human dignity and to social recognition due to all people. Utilizing (like Certeau, 1992) their own meanings for what can be considered essential in research-teaching-extension, the authors cover Freirean principles that support research practices and the exercise of democracy in the education of professionals in the field of Youth and Adult Education, renewing Paulo Freire to posterity just like the educator would like it: reinventing him.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Jane Paiva, Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)

Professora do Programa de Pós-Graduação em Educação (ProPed) e da Faculdade de Educação da Universidade do Estado do Rio de Janeiro. Procientista UERJ/Faperj, Cientista do Nosso Estado (Faperj) e Produtividade CNPq. Pós-doc (bolsa Estágio Sênior Capes) no Centro de Investigación y de Estudios Avanzados del IPN (CINVESTAV/ Ciudad del México). Doutorado em Educação pela Universidade Federal Fluminense (2005) e Mestrado em Educação pela Universidade Federal Fluminense (1995). Licenciada em Didática da Biologia e da Higiene Escolar - Pedagogia (1973); e Licenciada e Bacharel em Ciências Biológicas (1976). Pesquisadora com experiência na área de educação, com ênfase em Educação de Jovens e Adultos, atuando principalmente nos seguintes temas de pesquisa: educação de jovens e adultos: memória e preservação de acervos; políticas públicas de alfabetização e de educação de jovens e adultos; de educação continuada e aprendizagem ao longo da vida; educação em prisões; leitura e escrita; educação profissional na EJA; formação de pedagogos e de professores para o campo da Educação de Jovens e Adultos e formação continuada.

Fatima Lobato Fernandes, Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)

Graduação em Comunicação Social (1984), Especialização em Alfabetização das Classes Populares (1995), Mestrado e Doutorado (2006) em Educação no Programa de Pós-graduação em Educação da Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ). Professora adjunta e pesquisadora da Faculdade de Educação da UERJ, atuando no campo da EJA no Círculo de Estudos de Educação de Jovens e Adultos (CEJA), especialmente nos temas de gestão educacional, alfabetização, leitura e escrita, formação inicial e continuada de professores da EJA, educação de jovens e adultos, questões raciais, política educacional, movimentos sociais, memória e história da EJA e direito à educação.

References

ALVES, Nilda. Tecer conhecimento em rede. In: ALVES, Nilda, GARCIA, Regina Leite (orgs.). O sentido da escola. Rio de Janeiro: DP&A, 2002. p. 111-120. (Coleção O sentido da escola).

BRASIL. Conselho Nacional de Educação. Parecer CNE/CEB n. 11/2000. Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação de Jovens e Adultos. Brasília: D.O.U., 19 jul. 2000.

BRASIL. Conselho Nacional de Educação. Parecer CNE/CP n. 2/2015. Diretrizes Curriculares Nacionais para a Formação Inicial e Continuada dos Profissionais do Magistério da Educação Básica. Brasília: D.O.U., 25 jun. 2015.

BRECHT, Bertold. Site https://www.pensador.com/frase/MTQ1Mjkw/ .

CASTORIADIS, Cornelius. As encruzilhadas do labirinto I. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987.

CERTEAU, Michel de. A invenção do cotidiano. Artes de fazer. Petrópolis, Rio de Janeiro: Vozes, 1994.

DELEUZE, Gilles, GUATTARI, Félix. Rhizome. Paris: Editions Minuit, 1976.

FREIRE, Ana Maria Araújo. Pedagogia do compromisso: América Latina e Educação Popular (org.). Rio de Janeiro, São Paulo: Paz e Terra, 2018.

FREIRE, Paulo. Educação e mudança. 12. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1979a.

FREIRE, Paulo. Conscientização: teoria e prática da libertação — uma introdução ao

pensamento de Paulo Freire. São Paulo: Cortez & Moraes, 1979b.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987.

FREIRE, Paulo. Cartas à Cristina. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1994.

FREIRE, Paulo. Professora sim, tia não. Cartas a quem ousa ensinar. São Paulo: Editora Olho d’Água,1995.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da esperança: um reencontro com a pedagogia do oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1999.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da indignação: cartas pedagógicas e outros escritos. São Paulo: Editora UNESP, 2000.

FREIRE, Paulo. Educação como prática da liberdade. 26. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2002.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 31. ed. São Paulo: Paz e Terra, 2005.

GALEANO, Eduardo. As palavras andantes. Porto Alegre: L&PM, 1994.

GALLO, Silvio. Conhecimento transversalidade e educação. In: Impulso. Revista de Ciências Sociais. v. 10. p.115-133. São Paulo: Edições UNIMEP, out. 1997.

HOUAISS, Antonio. Dicionário Houaiss da Língua Portuguesa. 1. ed. Rio de Janeiro: Objetiva, 2009.

KRENAK, Ailton. A vida não é útil. São Paulo: Companhia das Letras, 2020.

LARROSA, Jorge Bondía. Notas sobre a experiência e o saber de experiência. In: Revista Brasileira de Educação. ANPEd. n. 19. jan./fev./mar./abr. 2002. Rio de Janeiro: ANPEd: Autores Associados. p. 20-28.

MORIN, Edgar. Oitava Jornada. A religação dos saberes. Introdução. In: MORIN, Edgar. A religação dos saberes. O desafio do século XXI. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2001. p. 489-492.

MORIN, Edgar. Os desafios da complexidade. In: MORIN, Edgar. A religação dos saberes. O desafio do século XXI. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2001. p. 559-567.

SANTOS, Boaventura de Sousa; MENESES, Maria Paula. Epistemologias do Sul. São Paulo: Cortez, 2010.

TAYLOR, Paul. Que pedagogia para que liberdade? Um argumento freireano para uma pedagogia do carinho. In: LINHARES, Célia, TRINDADE, Maria de Nazareth (org.). Compartilhando o mundo com Paulo Freire. São Paulo: Cortez/Instituto Paulo Freire, 2003.

UNESCO. Declaração de Hamburgo sobre a Educação de Adultos e Plano de Ação para o Futuro. V Conferência Internacional sobre Educação de Adultos. Hamburgo, Alemanha, 14-18 jul. 1997.

Published

2021-09-29

How to Cite

PAIVA, Jane; FERNANDES, Fatima Lobato. The indispensables of our times: Paulo Freire. Debates em Educação, [S. l.], v. 13, n. Esp, p. 16–38, 2021. DOI: 10.28998/2175-6600.2021v13nEspp16-38. Disponível em: https://seer.ufal.br/index.php/debateseducacao/article/view/12118. Acesso em: 22 nov. 2024.

Issue

Section

Paulo Freire, cidadão do mundo: 100 anos de contribuições, diálogos, histórias e memórias.

Most read articles by the same author(s)

Similar Articles

<< < 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.