Early childhood education, gender and sexuality

an analysis of curriculum documents for initial formation in pedagogy

Authors

DOI:

https://doi.org/10.28998/2175-6600.2022v14nEspp353-374

Keywords:

Early childhood education, Gender relations, Pedagogy

Abstract

The article brings data from a research at the master's level that analyzes the curricular documents of 13 presential courses for initial formation in Pedagogy at the institutions of the Associação Catarinense das Fundações Educacionais (ACAFE). For the analyzes we seek the mapping of the disciplines, the workload, the formative contents of the syllabus, the existence of interdisciplinary dialogues that contemplate gender and sexuality are mapped. The data reveal that from a total of 674 disciplines, only eight address denominations concerning gender and sexuality, equivalent to 1% of the list of disciplines in the analyzed curriculum documents. Of the 621 syllabus, 550 do not make reference to formation contents concerning gender and sexuality, equivalent to 88.5% of the analyzed disciplines.

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Author Biographies

Karine Zimmer, Universidade Federal de Santa Catarina

Mestranda em Educação pela Universidade Federal de Santa Catarina (2019) na linha de pesquisa Educação e Infância. É integrante do Núcleo de Estudos e Pesquisas da Educação na Pequena Infância (NUPEIN/UFSC).Especialista em Gênero e Diversidade na Escola pela Universidade Federal de Santa Catarina (2017) e Graduada em Pedagogia - Educação Infantil e Séries Iniciais pela Universidade Federal de Santa Catarina (2009). Atualmente é professora de educação infantil do quadro permanente da rede municipal de ensino de Florianópolis. 

Márcia Buss-Simão, Universidade Federal de Santa Catarina

Professora na Universidade Federal de Santa Catarina no Departamento de Estudos Especializados em Educação - UFSC/EED. Doutora em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação na Universidade Federal de Santa Catarina na linha de pesquisa Ensino e Formação de Educadores. Realizou parte de seu doutoramento na Goethe Universität de Frankfurt am Main na Alemanha com bolsa DAAD no período de dezembro de 2009 a abril de 2011. É mestre em Educação pela Universidade Federal de Santa Catarina (2005-2007) na linha de pesquisa Educação e Infância. Possui Graduação em Licenciatura em Educação Física pela Universidade Federal de Santa Catarina (1993). Realizou estágio pós-doutoral de 2012 a 2013 na Universidade Federal de Santa Catarina com bolsa REUNI sob supervisão de Eloisa Acires Candal Rocha no Programa de Pós-Graduação em Educação com a temática: Professoras de Educação Infantil: uma análise da constituição da docência no contexto Catarinense. Está como editora da Revista Zero-a-Seis e Vice-líder do Núcleo de Estudos e Pesquisas da Educação na Pequena Infância (NUPEIN/UFSC) e integrante do Grupo de Pesquisa Educação, Infância e Gênero (GEDIG) do PPGE/UNISUL.

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Published

2022-06-10

How to Cite

ZIMMER, Karine; BUSS-SIMÃO, Márcia. Early childhood education, gender and sexuality: an analysis of curriculum documents for initial formation in pedagogy. Debates em Educação, [S. l.], v. 14, n. Esp, p. 353–374, 2022. DOI: 10.28998/2175-6600.2022v14nEspp353-374. Disponível em: https://seer.ufal.br/index.php/debateseducacao/article/view/12670. Acesso em: 12 aug. 2024.

Issue

Section

Dossiê: Educação Infantil e currículo(s)

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