Early childhood education curriculum in the context of the pandemic

problematizing conceptions and relationships

Authors

DOI:

https://doi.org/10.28998/2175-6600.2022v14nEspp109-126

Keywords:

Curriculum, Child education, Covid - 19

Abstract

This article discusses curriculum concepts, Early Childhood Education, pedagogical practices, time-space relationships and families-institutions-children in the covid-19 pandemic, revisiting learned data in the area and reflecting on materializations and possibilities in the experience of physical distancing. Understanding that, the curriculum is effective in the context of daily pedagogical practices and the relationships between teachers and children, recognizing that such practices have been significantly changed and re-signified, despite the challenges of the virtual environment. The experiences presented exemplify the redefinition of these practices and highlight the challenges faced, specially examples of successful practices of teachers and Child Education Units in Paraíba.

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Author Biographies

Fernanda de Lourdes Almeida Leal, Universidade Federal de Campina Grande (UFCG)

Psicóloga (UEPB), Mestre em Comunicação e Semiótica (PUC-SP) e Doutora em Ciências Sociais (UFCG). Professora da Unidade Acadêmica de Educação e do Programa de Pós-graduação em Educação da UFCG.

Ana Luisa Nogueira de Amorim, Universidade Federal da Paraíba (UFPB)

Professora Associada I do Centro de Educação da Universidade Federal da Paraíba

Maria Betania Barbosa da Silva Lima , Universidade Federal de Campina Grande (UFCG)

Professora da Unidade Acadêmica de Educação Infantil da Universidade Federal de Campina Grande

References

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Published

2022-06-10

How to Cite

LEAL, Fernanda de Lourdes Almeida; AMORIM, Ana Luisa Nogueira de; LIMA , Maria Betania Barbosa da Silva. Early childhood education curriculum in the context of the pandemic: problematizing conceptions and relationships . Debates em Educação, [S. l.], v. 14, n. Esp, p. 109–126, 2022. DOI: 10.28998/2175-6600.2022v14nEspp109-126. Disponível em: https://seer.ufal.br/index.php/debateseducacao/article/view/12676. Acesso em: 25 nov. 2024.

Issue

Section

Dossiê: Educação Infantil e currículo(s)

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