For an education of promoting and safeguarding traditional games

interview with Pere Lavega-Burgués

Authors

DOI:

https://doi.org/10.28998/2175-6600.2022v14n34p430-441

Keywords:

Traditional Games, Heritage, Physical Education, Education

Abstract

The following is an interview with Pere Lavega-Burgués, one of the most influential figures in the promotion and safeguard of traditional sports and games (TSGs) in the world. He is a professor at the National Institute of Physical Education of Catalonia, at the University of Lleida, Spain, a member of the Advisory Committee for the United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization (UNESCO), and President of the European Association for Traditional Sports and Games (AEJeST). The interview focuses on his serving at the helm of AEJeST, a non-governmental organization, with a continental scope, that works towards the recognition of TSGs as Intangible Cultural Heritage of Humanity by establishing local, national and continental networks; of promoting events, festivals and educational training; of research development; of the production the teaching materials; and intervening in global institutions, such as the International Association for Traditional Sports and Games and UNESCO. Recognizing, safeguarding and nurturing cultural heritage is therefore an essential factor in educational processes and in the continuity of ancestral and social minority groups.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Elizara Carolina Marin, Universidade Federal da Paraíba

Possui graduação em Licenciatura Plena em Educação Física pela Universidade Federal de Santa Maria (1988), mestrado em Educação Física pela Universidade Estadual de Campinas (1996), doutorado em Ciências da Comunicação pela Universidade do Vale do Rio dos Sinos (2006), doutorado Sanduíche pela Universidade Autônoma de Barcelona (2005), Pós-doutorado (Estágio Sênior no Exterior) na Università degli Studi di Roma "La Sapienza" (2015-2016), Coordenadora do Programa de Pós-Graduação em Educação Física (nível de mestrado) da UFSM (período 2011-2013), colaboradora no Programa de Pós-Graduação em Educação Física da UFPel ( 2009-2018), Presidente da Associação Pan-americana de Jogos e Esportes Autóctones e Tradicionais (2017-2019), professora (Associado 4) da Universidade Federal da Paraíba. Atua principalmente nos seguintes temas: educação física; lazer; jogo; formação de professores

References

AEJeST. Red Mundial de Profesores e Investigadores de Juegos y Deportes Tradicionales. Disponível em: https://jugaje.com/red-profesores/. Acesso em: 21 fev. 2021.

AEJeST. Verona declaration – September 20th 2015 – Italy. 2015. Disponível em: https://jugaje.com/morbi-lectus-dui-rhoncus-dignissim-neque-vitae-tempor-justo-elementum/?lang=en. Acesso em: 20 jun. 2021.

ARANTES, Antônio Augusto. Sobre o inventário e outros instrumentos de salvaguarda do Patrimônio Cultural Intangível: Ensaio de antropologia pública. Anuário Antropológico, v. 1, n. 1, p. 173-222, 2008. Disponível em: https://www.sumarios.org/artigo/sobre-invent%C3%A1rios-e-outros-instrumentos-de-salvaguarda-do-patrim%C3%B4nio-cultural-intang%C3%ADvel. Acesso em: 21 fev. 2021.

LAGARDERA, Francisco; LAVEGA, Pere. Introducción a la Praxiología motriz. Barcelona: Editorial Paidotribo, 2003.

LAVEGA, Pere. Juegos y Deportes Populares Tradicionales. Múrcia, Espanha: Editorial Indi, 2000.

LAVEGA, Pere et al. Enhancing Multimodal Learning Through Traditional Sporting Games: Marro360◦. Front. Psychol, p.5-25, 2020. Disponível em: https://repositori.udl.cat/handle/10459.1/69487. Acesso realizado em: 11 jun. 2021.

LAVEGA, Pere, PRAT; Queralt, SÁEZ DE OCÁRIZ, Unai; SERNA, Jorge; MUÑOZ-ARROYAVE, Verónica. Reflection-on-action learning through traditional games. The case of la Pelota Sentada (sitting ball). Culture and Education, p.1-17, 2018. Disponível em: https://libgen.ggfwzs.net/book/68445503/17427e. Acesso em: 11 jun. 2021.

PELEGRINI, Sandra de Cássia Araújo; FUNARI, Pedro Paulo. O que é Patrimônio Cultural Imaterial. São Paulo: Brasiliense, 2013.

UNESCO. Organização das Nações Unidas para a Educação, a Ciência e a Cultura. Convenção para a Salvaguarda do Patrimônio Cultural Intangível. 2003. Disponível em: http://www.Unesco.org. Disponível em: 3 fev. 2021.

UNESCO. Carta Internacional da Educação Física e do Esporte da UNESCO. Conferência Geral da Organização das Nações Unidas para a Educação, a Ciência e a Cultura. Paris, 1978. Disponível em: https://www.confef.org.br/arquivos/235409POR.pdf. Acesso em: 11 jun. 2021.

UNESCO. Informe preliminar sobre la conveniencia y el alcance de una carta internacional de juegos y deportes tradicionales. UNESCO. General Conference, 33., 2005. Disponível em: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000141146_spa?posInSet=2&queryId=16787e15-3015-43e4-86a5-3b96ac6f427e. Acesso em: 11 jun. 2021.

UNESCO. Terceira Conferência de Ministros e Altos Funcionários Encarregados da Educação Física e do Esporte – MINEPS III. Declaração de Punta del Este. Punta del Este,1999.

Published

2022-04-27

How to Cite

MARIN, Elizara Carolina. For an education of promoting and safeguarding traditional games: interview with Pere Lavega-Burgués. Debates em Educação, [S. l.], v. 14, n. 34, p. 430–441, 2022. DOI: 10.28998/2175-6600.2022v14n34p430-441. Disponível em: https://seer.ufal.br/index.php/debateseducacao/article/view/12681. Acesso em: 23 nov. 2024.

Issue

Section

Entrevistas

Similar Articles

<< < 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.