The boldness in elaborating the curriculum in a municipal public network

singularities that blur fields and framings

Authors

  • Ligia Maria Motta Lima Leão de Aquino Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)
  • Sandra Cristina Ferreira de Sousa Fundação Municipal de Educação de Niterói https://orcid.org/0000-0002-9531-2212

DOI:

https://doi.org/10.28998/2175-6600.2022v14nEspp149-175

Keywords:

Early Childhood Education, Curriculum, BNCC

Abstract

This paper analyzes the curriculum production in early childhood education in the municipal public network of Niterói/RJ (2019-2020), when the network's document, named Curricular References (RC), was reformulated in 2010. This process engaged early childhood education professionals in discussing the Common National Curriculum Base (BNCC) in comparison with the RC/2010 and the experience of the network. This happened in dialogue with researchers through various activities, part of which happened remotely due to Covid-19. The final document brings a curriculum concept that escapes the homogenizing and centralized model as determined by the BNCC, organized in “learning rights,” “experience fields” and “age groups”.

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Author Biography

Sandra Cristina Ferreira de Sousa, Fundação Municipal de Educação de Niterói

Possui graduação em Pedagogia/Unirio (1997) e Mestrado em Educação/Unirio (2006). Atualmente, tem vínculo como Servidora Pública na Fundação Municipal de Educação de Niterói (Supervisora Educacional), lotada na Superintendência de Desenvolvimento de Ensino, e possui bolsa para mediação à distância no curso LIPEAD/UNIRIO/Estágio Supervisionado na Educação Infantil. Possui experiência de docência no Ensino Superior, nos componentes curriculares de Educação Infantil, Currículo, Didática, Prática e Pesquisa, Estágio Supervisionado e Didática do Ensino Superior. Ênfase de pesquisa nos seguintes temas: Infâncias, Educação Infantil e Currículo.

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Published

2022-06-10

How to Cite

AQUINO, Ligia Maria Motta Lima Leão de; SOUSA, Sandra Cristina Ferreira de. The boldness in elaborating the curriculum in a municipal public network: singularities that blur fields and framings. Debates em Educação, [S. l.], v. 14, n. Esp, p. 149–175, 2022. DOI: 10.28998/2175-6600.2022v14nEspp149-175. Disponível em: https://seer.ufal.br/index.php/debateseducacao/article/view/12728. Acesso em: 21 nov. 2024.

Issue

Section

Dossiê: Educação Infantil e currículo(s)

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