Curriculum and childhood in Brazil : resuming propositions and extending debate
DOI:
https://doi.org/10.28998/2175-6600.2022v14nEspp44-63Keywords:
Early Childhood Education, Curriculum, Common National Curricular BaseAbstract
The aim of this article to present reflections that contribute to a critical reading of the BNCCEI, from the perspective of unveiling expressive aspects of that document. Through bibliographical research and documental analysis, we expect to answer: what is the progress of the discussions concerning the Common National Curriculum Base for Early Childhood Education? The results showed that the text and construction of the BNCC are populated by hidden interests and/or relationships that tend to disorganize the knowledge accumulated in the area of Early Childhood Education.
Downloads
References
ABRAMOWICZ, Anete; CRUZ, Ana Cristina Juvenal da; MORUZZI, Andrea Braga. Alguns apontamentos: a quem interessa a Base Nacional Comum Curricular para a Educação Infantil? Debates em Educação, Maceió, v. 8, n. 16, p. 29-45, 2016. Disponível: https://doi.org/10.28998/2175-6600.2016v8n16p46. Acesso: 19/07/2021.
ADRIÃO, Theresa; PERONI, Vera Maria Vidal. A formação das novas gerações como campo para os negócios? In: AGUIAR, Marcia Angela da Silva; DOURADO, Luiz Fernandes (org.). A BNCC na contramão do PNE 2014- 2024: avaliação e perspectivas. Recife: ANPAE, 2018, p. 49 - 54.
ANDRADE, Maria Carolina Pires de; NEVES, Rosa Maria Correa das.; PICCININI, Cláudia Lino. Base nacional comum curricular: disputas ideológicas na educação nacional. Colemarx, 2017. Disponível em: http://www.niepmarx.blog.br/MM2017/anais2017/MC37/mc373.pdf. Acesso em: 22 abr. 2021.
ANJOS, Cleriston Izidro dos; FARIA; Ana Lúcia Goulart; ARELARO, Lisete Regina Gomes. (org.). Por uma educação emancipatória: lutas e resistências em defesa das infâncias. Maceió: EDUFAL / Imprensa Oficial Graciliano Ramos, 2021.
ANJOS, Cleriston Izidro dos; PEREIRA, Fábio Hoffmann. Educação infantil em tempos de pandemia: outros desafios para os direitos, as políticas e as pedagogias das infâncias. Zero-a-Seis, Florianópolis, v. 23, n. Especial, p. 3-20. Disponível: https://doi.org/10.5007/1980-4512.2021.e79179. Acesso: 21/08/2021.
ANJOS, Cleriston Izidro dos; SANTOS, Solange Estanislau dos. As crianças pequenas precisam de uma Base Nacional Comum Curricular? À Guisa de apresentação. Debates em Educação, Maceió, v. 8, n. 16, p. i-vi. Jul./Dez. 2016. Disponível: https://doi.org/10.28998/2175-6600.2016v8n16pi. Acesso: 28/07/2021.
ANJOS, Cleriston Izidro dos; SANTOS, Solange Estanislau dos; FERREIRA, Fernando Ilídio. As lutas pela Educação Infantil: políticas, direitos e pedagogias. Zero-a-seis, Florianópolis, v.19, n. 36 p.156-165, jul.-dez., 2017. Disponível: https://doi.org/10.5007/1980-4512.2017v19n36p156. Acesso: 15/07/2021.
ANTUNES, A. A quem interessa a BNCC?. Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venâncio, EPSJV/Fiocruz, Rio de Janeiro, 23 nov. 2018. Disponível em: http://www.epsjv.fiocruz.br/noticias/reportagem/a-quem-interessa-a-bncc. Acesso em: 10 abr. 2021.
AQUINO, Lígia Maria Leão de; MENEZES, Flávia Maria de. Base Nacional Comum Curricular: tramas e enredos para a infância brasileira. Debates em Educação, Maceió, v. 8, n. 16, p. 29-45, 2016. Disponível: https://doi.org/10.28998/2175-6600.2016v8n16p30. Acesso: 18/07/2021.
ARELARO, Lisete Regina Gomes; ANJOS, Cleriston Izidro dos. A educação da pequena infância no Brasil e seus desafios: lutar e resistir em defesa de uma educação emancipatória. In: ANJOS, Cleriston Izidro dos; FARIA; Ana Lúcia Goulart; ARELARO, Lisete Regina Gomes. (org.). Por uma educação emancipatória: lutas e resistências em defesa das infâncias. Maceió: EDUFAL / Imprensa Oficial Graciliano Ramos, 2021.
BARBOSA, Ivone Garcia; SILVEIRA, Telma Aparecida Teles Martins; SOARES, Marcos Antonio. A BNCC da Educação Infantil e suas contradições: regulação versus autonomia. Retratos da Escola, Brasília, v. 13, n. 25, p. 77-90, jan./maio, 2019.
BARBOSA, Maria Carmen Silveira et al. O que é básico na Base Nacional Comum Curricular para a Educação Infantil?. Debates em Educação, Maceió, v. 8, n.16, p.11 a 28, jul./dez., 2016.
BARBOSA, Maria Carmen Silveira; CRUZ, Silvia Helena Vieira Cruz; FOCHI, Paulo Sergio; OLIVEIRA, Zilma Moraes Ramos de Oliveira. O que é básico na Base Nacional Comum Curricular para a Educação Infantil? Debates em Educação, Maceió, v. 8, n. 16, p. 11-28, 2016. Disponível: https://doi.org/10.28998/2175-6600.2016v8n16p11. Acesso: 17/07/2021.
BARBOSA, Maria Carmen Silveira; FINCO, Daniela; FARIA, Ana Lucia Goulart de (org.). Campos de experiência na escola da infância: contribuições italianas para inventar um currículo de educação infantil brasileiro. Campinas: Leitura Crítica, 2015.
BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria da Educação Básica. Base nacional comum curricular. Brasília, DF: MEC/SEB, 2017a. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf. Acesso em: 04 mai.2021.
BRASIL. Constituição (1988). Constituição da República Federativa do Brasil: promulgada em 5 de outubro de 1988. Brasília, DF, 1988. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicaocompilado.htm. Acesso em: 04 mai. 2021.
BRASIL. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Brasília, DF, 1996. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/Leis/L9394.htm. Acesso em: 04 mai. 2021.
BRASIL. Lei no 8.069, de 13 de julho de 1990. Dispõe sobre o Estatuto da Criança e do Adolescente e dá outras providências. Diário Oficial [da] República Federativa do Brasil, Brasília, DF, 16 jul. 1990. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/LEIS/L8069.htm#art266. Acesso em: 16 dez. 2018.
BRASIL. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. Conselho Pleno. Resolução CNE/CP nº5, de 17 de dezembro de 2009. Fixa as Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação Infantil. Brasília, DF: MEC/CNE/CP, 2009. Disponível em: http://www.seduc.ro.gov.br/portal/legislacao/RESCNE005_2009.pdf. Acesso em: 02 mai 2021.
CAMPOS, Maria Malta. A mulher, a criança e seus direitos. Cad. de Pesq. São Paulo, n.106, p.117- 127, mar. 1999.
CAMPOS, Maria Malta. Balanço Analítico da Educação Infantil: Direitos em risco e consensos possíveis. In: Reunião Nacional da Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Educação – Anped, 38., 2017, São Luís. Anais [...]. Disponível em: http://anais.anped.org.br/38reuniao?_ga=2.268771697.1084417025.1595202257- 1424461725.1588715110. Acesso em: 15 abr. 2021.
CORAZZA, Sandra Mara. Base Nacional Comum Curricular: apontamentos crítico-clínicos e um trampolim. Educação, v. 39, n. 4, p. s135-s144, dez., 2016.
FPEI. Fórum Paulista de Educação Infantil. Manifesto indignado. Debates em Educação, Maceió, v. 8, n. 16, p. 208-209, 2016. DOI: 10.28998/2175-6600.2016v8n16p208. Disponível: https://www.seer.ufal.br/index.php/debateseducacao/article/view/2815. Acesso: 24 ago. 2021.
FÓRUM PAULISTA DE EDUCAÇÃO INFANTIL. Manifesto Indignado. Debates em Educação, Maceió, v. 8, n. 16, p. 208-209, 2016. Disponível: https://doi.org/10.28998/2175-6600.2016v8n16p208. Acesso: 26/07/2021.
GOBBI, Marcia Aparecida. Entreatos: precisamos de BNCC ou seria melhor contar com a base? A Base Nacional Comum Curricular de Educação Infantil. Debates em Educação, Maceió, v. 8, n. 16, p. 118-135, 2016. Disponível: https://doi.org/10.28998/2175-6600.2016v8n16p118. Acesso: 20/07/2021.
LEITE FILHO, Aristeo. Proposições para uma educação infantil cidadã. In: GARCIA, Regina Leite; LEITE FILHO, Aristeo. (org.). Em defesa da educação infantil. Rio de Janeiro: DP&A, 2001.
LOPES, Antonio Carlos. Por um currículo sem fundamentos. Linhas Críticas, Brasília, v. 21, p. 445- 466, 2015.
MELLO, Ana Maria Araújo; NEGREIROS, Fauston; ANJOS, Cleriston Izidro dos. Caderno de Direitos – Retorno à creche e à escola: Direitos das crianças, suas famílias e suas/seus educadoras/es - gestoras/es, professoras/es e funcionárias/os. Piauí: FRENTE NORDESTE CRIANÇA/EDUFPI, 2020. 34pp. 17fls. (Círculo Temático Violência e Direitos Humanos - Subgrupo 8 - Políticas Públicas). Disponível: https://www.ufpi.br/arquivos_download/arquivos/Caderno_Direitos_-_EDULPI_com_ISBN20200725103619.pdf
MELLO, Suely Amaral; SILVA, Greice Ferreira da. BNCC: um currículo integrador da infância brasileira? Debates em Educação, Maceió, v. 8, n. 16, p. 66-88, 2016. Disponível: https://doi.org/10.28998/2175-6600.2016v8n16p66. Acesso: 21/07/2021.
PEREIRA, Fábio Hoffmann. Campos de experiência e a BNCC: um olhar crítico. Zero-a-Seis, Florianópolis, v. 22, n. 41, p. 73-89, jan./jul., 2020. Disponível: DOI: https://doi.org/10.5007/1980-4512.2020v22n41p73. Acesso: 24/08/2021.
ROSEMBERG, Fúlvia. Crianças e adolescentes na sociedade brasileira e a Constituição de 1988. In: OLIVEN, Ruben George; RIDENTI, Marcelo; BRANDÃO, Gildo Marçal. (org.). A Constituição de 1988 na vida brasileira. São Paulo: Hucitec, 2008. p.296-333.
SANTIAGO, Flávio; FARIA, Ana Lúcia Goulart . Currículo é responsabilidade: discussão contemporânea na Itália. Debates em Educação, Maceió, v. 8, n. 16, p. 89-117, 2016. Disponível: https://doi.org/10.28998/2175-6600.2016v8n16p89. Acesso: 21/07/2021.
SOUZA, Marcia Lucia Anacleto de . Quais as crianças da Base Nacional Comum Curricular? Um olhar para as “culturas” sem diversidade cultural. Debates em Educação, Maceió, v. 8, n. 16, p. 136-156, 2016. Disponível: https://doi.org/10.28998/2175-6600.2016v8n16p136. Acesso: 21/07/2021.
TIRIBA, Léa; FLORES, Maria Luiza Rodrigues. A Educação Infantil no contexto da Base Nacional Comum Curricular: em defesa das crianças como seres da natureza, herdeiras das tradições culturais brasileiras. Debates em Educação, Maceió, v. 8, n. 16, p. 157-183, 2026. Disponível: https://doi.org/10.28998/2175-6600.2016v8n16p157. Acesso: 28/07/2021.
VITORIA, Telma. Entrevista com Rita Coelho. Debates em Educação, Maceió, v. 8, n. 16, p. 1-10. Disponível: https://doi.org/10.28998/2175-6600.2016v8n16p01. Acesso: 16/07/2021.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Debates em Educação
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Neste tipo de licença é permitido Compartilhar (copiar e redistribuir o material em qualquer suporte ou formato) e Adaptar (remixar, transformar, e criar a partir do material). Deverá ser dado o crédito apropriado , prover um link para a licença e indicar se mudanças foram feitas . O conteúdo não pdoerá ser utilizado para fins comerciais .
Atribuição-NãoComercial 4.0 Internacional Creative Commons Attribution 4.0 (CC BY-NC 4.0).