Chemistry and art in the educational curator
DOI:
https://doi.org/10.28998/2175-6600.2021v13nEsp2p216-243Keywords:
Educational curation, Chemistry education, Greimas, PinterestAbstract
This article proposes an invitation to interdisciplinary dialogue between chemistry, aesthetics and plastic arts. In this sense, we discussed the notion of curatorship, presenting its manifestations in relation to the digital environment and educational content. We present the results of a pedagogical intervention in which we invited graduates in chemistry to perform a curatorial exercise with the images distributed on the social network Pinterest that were related to chemistry. We analyze the expographies produced by students from elements of Greimas' discursive semiotics, with an emphasis on the four constituent elements of nature: water, air, fire and earth. The results show that curating by Pinterest can be approached as a pedagogical strategy, as an activity conducive to the teaching and learning process.
Downloads
References
ALVES, Rubem. A escola com que sempre sonhei sem imaginar que pudesse existir. São Paulo: Papirus 7 Mares, 2001.
ARTHUR, William B. The Nature of Technology: what it is and how it evolves. Londres: Penguin, 2009.
ASLAM, Salman. Pinterest by the Numbers: Stats, Demographics & Fun Facts. Omnicore, 2021. Disponível em: https://www.omnicoreagency.com/pinterest-statistics/. Acesso em: 24 de maio de 2021.
BARTLETT, Jamie; MILLER, Carl. Truth, lies and the internet: a report into young people’s digital fluency. Londres: Demos, 2011.
BHASKAR, Michael. Curadoria: O poder da seleção no mundo do excesso. São Paulo: Edições SESC, 2020.
CORREIA, Ana-Paula. As Múltiplas Facetas da Curadoria de Conteúdos Digitais. ReDoC – Revista Docência e Cibercultura, v. 2, n. 3, p. 14-32, 2018.
CORTELLA, Mario S.; DIMENSTEIN, Gilberto. A Era da Curadoria: o que importa é saber o que importa. São Paulo: Papirus 7 Mares, 2015.
DIAS, Álvaro R. A aplicação da semiótica discursiva na análise da comunicação publicitária para a divulgação da marca. Intexto, n. 37, p. 394-412, 2016.
EICHLER, Tatiana Z. N.; EICHLER, Marcelo L. A rede social Pinterest e a curadoria na educação científica: O exemplo do surrealismo de Dalí. In: ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM EDUCAÇÃO EM CIÊNCIAS, Anais do XI ENPEC, Florianópolis, 2017.
EICHLER, Tatiana Z. N.; ARAÚJO, Ione C.; EICHLER, Marcelo L. A curadoria no Pinterest como transcriação da representação e do imaginário acerca do átomo. RENOTE – Revista Novas Tecnologias na Educação, v. 15, n. 1, p. 1-13, 2017.
FERREIRA, Aurélio Buarque de Holanda. Dicionário Aurélio da Língua Portuguesa. São Paulo: Editora Positivo, 2008.
FERRER, Raquel H. Gráficos que cuentan historias: caracterización de infografías y visualizaciones narrativas a través de Pinterest. Obra Digital, n. 9, p. 98-119, 2015.
FLORIDI, Luciano. Semantic Capital: Its Nature, Value, and Curation. Philosophy & Technology, v. 31, p. 481-497, 2018.
GARCIA, Marilene S. dos Santos; CZESZAK, Wanderlucy. Caminhos para a prática da curadoria educacional. Pátio, n. 88, p. 22-25, 2019a.
GARCIA, Marilene S. dos Santos; CZESZAK, Wanderlucy. Curadoria Educacional: Práticas pedagógicas para tratar (o excesso de) informação e fake news em sala de aula. São Paulo: SENAC, 2019b.
GREIMAS, Aljirdas. Semântica Estrutural. São Paulo: Editora Cultrix, 1973.
GREIMAS, Aljirdas. Da Imperfeição. São Paulo: Hacker Editores, 2002.
HARARI, Yuval N. Sapiens: Uma Breve História da Humanidade. São Paulo: L&PM, 2018.
HERNANDES, Nilton. Análise de Publicidade da revista Veja. Cadernos de Semitótica Aplicada, v. 1, n. 2, p. 25-43, 2003.
KIILI, Carita; LAURINEN, Leena, MARTTUNEN, Miika. Students evaluating internet sources: from versatile evaluators to uncritical readers. Journal of Educational Computing Research, v. 39, n. 1, p. 75-95, 2008.
LANDOWSKI, Eric. Com Greimas. São Paulo: Estação das Letras e Cores, 2017.
LANDOWSKI, Eric; DORRA, Raul; OLIVEIRA, Ana Cláudia. Semiótica, estesis, estética. São Paulo: EDUC, 1999.
MARTINEZ, Elisa de Souza. Curadoria e expografia em abordagem semiótica. In: ENCONTRO NACIONAL DA ASSOCIAÇÃO NACIONAL DE PESQUISADORES DE ARTES PLÁSTICAS DINÂMICAS EPISTEMOLÓGICAS EM ARTES VISUAIS, Anais [...], Florianópolis, 2007.
MAYER-SCHÖNBERGER, Viktor; CUKIER, Kenneth. Big Data: Como extrair volume, variedade, velocidade e valor da avalanche de informação cotidiana. São Paulo: Campus, 2013.
NEVES, Sandra G. A Produção Omnilateral do Homem na Perspectiva Marxista: a Educação e o Trabalho. In: CONGRESSO NACIONAL DE EDUCAÇÃO, Anais [...], Curitiba, 2009.
NOGUEIRA, Fernanda F. M. Isotopia temática e figuratividade em "Eis os amantes" e "Introdução" de Augusto de Campos. Estudos Semióticos, n. 3, p. 1-12, 2007.
PONTES, Gilvânia M. D. de; PILLAR, Analice D. Experiência Estética na Semiótica Discursiva: pistas para leitura de textos de professores sobre suas práticas. Palíndromo, v. 10, n. 22, p. 12-24, 2018.
RAMALHO E OLIVEIRA, S. R. Imagem também se lê. São Paulo: Edições Rosari. 2005.
RASTIER, François. Da semântica estrutural à semiótica das culturas. Galaxia, Especial 2 Dossiê Algirdas J. Greimas, p. 15-40, 2019.
RECTOR, Monica. Para Ler Greimas. Rio de Janeiro: Francisco Alves, 1979.
REGINALDO, Thiago; BALDESSAR, Maria José. Teoria Educacional e Semiótica na Compreensão de Imagens: análise da animação “Um Plano Para Salvar O Planeta”. In: VI SEMINÁRIO LEITURA DE IMAGENS PARA A EDUCAÇÃO: MÚLTIPLAS MÍDIAS, Anais [...], Florianópolis, 2013.
ROOT-BERNSTEIN, Robert. Do we have the structure of DNA right? Art Journal, v. 55, n. 1, p. 47-55, 1996.
ROOT-BERNSTEIN, Robert. Sensual Chemistry. HYLE – International Journal for Philosophy of Chemistry, v. 9, n. 1, p. 33-50, 2003.
SANTAELLA, Lúcia. Estética: de Platão à Peirce. São Paulo: Experimento, 1994.
SCHAFF, Adam. A Sociedade Informática. São Paulo: Brasiliense, 1992.
SCHUBERT, Karsten. The Curator's Egg: The Evolution of the Museum Concept from the French Revolution to the Present Day. Londres: One-off Press, 2000.
WALLMAN, James. Stuffocation: Living More with Less. Londres: Penguin, 2015.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Debates em Educação
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Neste tipo de licença é permitido Compartilhar (copiar e redistribuir o material em qualquer suporte ou formato) e Adaptar (remixar, transformar, e criar a partir do material). Deverá ser dado o crédito apropriado , prover um link para a licença e indicar se mudanças foram feitas . O conteúdo não pdoerá ser utilizado para fins comerciais .
Atribuição-NãoComercial 4.0 Internacional Creative Commons Attribution 4.0 (CC BY-NC 4.0).