Indigenous school education in the state of Pernambuco

new paradigms for another school education

Authors

  • Natally Araujo da Silva Galindo Universidade Federal de Pernanmbuco (UFPE) -CAA
  • Sandro Guimarães de Salles Universidade Federal de Pernambuco – UFPE

DOI:

https://doi.org/10.28998/2175-6600.2022v14nEspp638-657

Keywords:

Indigenous school education, Intercultural Education, Indigenous peoples in Pernambuco

Abstract

Since the beginning of contact between indigenous peoples and Europeans, especially from the second half of the 16th century onwards, education was used by the colonizers as a tool for the control and domination of native peoples. This interest in the “instruction” of the indigenous, therefore, was not disinterested, but sought to meet the religious, agrarian-mercantile, warlike, etc., demands of the colonizers themselves. From the 1980s onwards, this way in which the State relates to indigenous peoples is questioned, shifting the paradigms of control, assimilation, and integration to intercultural paradigms. This article deals with these changes in the context of Pernambuco, based on the mobilization of indigenous peoples for the realization of a specific, differentiated, and intercultural indigenous school education.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Sandro Guimarães de Salles, Universidade Federal de Pernambuco – UFPE

Doutor em Antropologia - UFPE. Professor da Universidade Federal de Pernambuco – UFPE. Coordenador   do   Laboratório   de   Antropologia, Arqueologia e Bem Viver (Laab). http://lattes.cnpq.br/4191320222049403.

References

ALMEIDA, Eliene Amorim de. A política de educação escolar indígena: limites e possibilidades da escola indígena. 2001. Dissertação (Mestrado) – Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Federal de Pernambuco, Recife (PE), 2001.

BARBALHO, José Ivamilsom Silva. Saberes da Prática: tempo, espaço e sujeitos da formação escolar entre professores/as indígenas do estado de Pernambuco. Dissertação (Mestrado) – Programa de Pós-Graduação em Educação, Federal de Pernambuco (UFPE), Recife, 2007.

BRASIL, MEC. Resolução CEB nº 3, de 10 de novembro de 1999. Disponível em: portal.mec.gov.br. Acesso em: 22 jan. 2021.

BRASIL, MEC/SECADI. Portaria Interministerial n. 559, de 16 de abril de 1991. Sobre a educação escolar para as populações indígenas. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 17 abr.1991. n. 73, Seção 1, p. 7084-7085.

BRASIL, Presidência da República. Decreto nº 7.690, de 2 de março de 2012. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato2011-2014/2012/Decreto/D7690.htm. Acesso em: 22 jan. 2021.

BRASIL. Decreto nº 6.861, de 27 de maio de 2009. Dispõe sobre a Educação Escolar Indígena, define sua organização em territórios etnoeducacionais, e dá outras providências. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato2007 2010/2009/Decreto/D6861.htm. Acesso em: 01 jun. 2020.

CIMI. Congresso anti-indígena: Os parlamentares que mais atuaram contra os direitos indígenas. CAVALI, Guilherme (org.). 2018. Disponível em: https://cimi.org.br/wp-content/uploads/2018/09/congresso-anti-indigena.pdf. Acesso em: 22 jan. 2021.

CIMI. Portaria Interministerial n.º 559, de 16.04.91. Dispõe sobre a Educação Escolar para as Populações Indígenas. 2004. Disponível em: https://cimi.org.br/2004/06/21816/. Acesso em: 01 jun. 2020.

CUNHA JÚNIOR, José Lopes da. Educação escolar indígena em Pernambuco: interculturalidade, retomadas e sujeitos indígenas. Dissertação (Mestrado em Educação, Culturas e Identidades). Universidade Federal Rural de Pernambuco / Fundação Joaquim Nabuco. Departamento de Educação da UFRPE, Recife, 2016.

FERREIRA, Diana Cibele. “Primeiro nós somos indígenas e depois nós somos professores”: educação escolar Kambiwá e identidade étnica. 2018. 146 f. Dissertação (Mestrado) – Programa de Pós-Graduação em Educação Contemporânea, Universidade Federal de Pernambuco, Caruaru (PE), 2018.

FNEEI. Carta do V Fórum Nacional de Educação Escolar Indígena. 2020. Disponível em: http://fneei.org/2020/11/03/carta-do-v-forum-nacional-de-educacao-escolar-indigena/. Acesso em: 22 jan. 2021.

GEERTZ, Clifford. A interpretação das culturas. Rio de Janeiro: LTC, 1989.

LACERDA, Rosane Freire. A “Pedagogia Retomada”: uma contribuição das lutas emancipatórias dos povos indígenas no Brasil. Revista Interritórios | Revista de Educação Universidade Federal de Pernambuco, Caruaru, Brasil, v.7, n.13, 2021.

LIMA, Antonio Carlos de Souza. Sobre Indigenismo, Autoritarismo e Nacionalidade: consideração sobre a constituição do discurso e da prática da proteção fraternal no Brasil. IX Encontro Anual da Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Ciências Sociais. 2015.

PEIRANO, Mariza. The anthropology of anthropology: the brazilian case. Tese de Doutorado em Antropologia, Universidade de Harvard, 1981.

PERNAMBUCO, SEE. Política de Educação Escolar Indígena (PEEI). Recife, 1989 (Manuscrito).

PERNAMBUCO. Decreto nº 24.628, de 12 de agosto de 2002. Estabelece a estadualização do ensino indígena, no âmbito da educação básica, no sistema de ensino do Estado de Pernambuco, e dá outras providências.

PROJETO POLÍTICO PEDAGÓGICO DO CURSO LICENCIATURA INTERCULTURAL INDÍGENA. Universidade Federal de Pernambuco-UFPE. Centro Acadêmico Do Agreste – CAA. Caruaru-PE, 2017.

SANTOS, Claudio Eduardo Felix dos. Uma Escola para “Formar Guerreiros”: Professores e Professoras Indígenas e a Educação Escolar Indígena em Pernambuco. Dissertação (Mestrado) – Programa de Pós-Graduação em Educação, Federal de Pernambuco (UFPE), Recife. 2004.

SALLES, Sandro Guimarães de. COMO CERA BRANCA: notas sobre a catequese e educação dos povos indígenas. Coleção Educação, Saberes e Práticas Didático-Pedagógicas. Educação, Estado e Diversidade. Caruaru: Ed. CRV. 2021.

TUBINO, Fidel. Del interculturalismo funcional al interculturalismo crítico. In: M. Samaniego y C. Garbarini (Orgs.), Rostros y fronteras de la identidad. Temuco, UCT, 2004.

WALSH, Catherine. Interculturalidade Crítica e Pedagogia Decolonial: in-surgir, re-existir e re-viver. In CANDAU, Vera. Educação intercultural na América Latina: entre concepções, tensões e propostas. Rio de Janeiro: Letras, 2009.

Published

2022-06-10

How to Cite

GALINDO, Natally Araujo da Silva; SALLES, Sandro Guimarães de. Indigenous school education in the state of Pernambuco: new paradigms for another school education. Debates em Educação, [S. l.], v. 14, n. Esp, p. 638–657, 2022. DOI: 10.28998/2175-6600.2022v14nEspp638-657. Disponível em: https://seer.ufal.br/index.php/debateseducacao/article/view/13409. Acesso em: 24 nov. 2024.

Issue

Section

Artigos

Most read articles by the same author(s)

Similar Articles

<< < 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.