Mobilizing processes in the trajectory of deaf students towards higher education

Authors

  • Adriana Alves Novais Souza Universidade Federal de Sergipe (UFS)
  • Rita de Cacia Santos Souza Universidade Federal de Sergipe (UFS)

DOI:

https://doi.org/10.28998/2175-6600.2022v14n35p164-183

Keywords:

Deaf education, University education, Mobilization, Relationship with knowledge

Abstract

This work aims to analyze the trajectory of the deaf student through basic education and the processes that mobilized his intellectual activity towards higher education. This is a qualitative, autobiographical research, whose narratives were produced through the Balance of Knowledge and a semi-structured interview, with nine deaf students from a University's Letters Libras course. The research revealed the desire for greater fluency in sign language, for the purpose of qualification and professional performance and the desire for the status that higher education promotes, manifesting there the desire for the "Other", through the figure of deaf friends who reached such a condition.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Adriana Alves Novais Souza, Universidade Federal de Sergipe (UFS)

Doutora (2022) e mestra em Educação pela UFS (2015). Especialista em Libras. Graduada em Letras Português e em Pedagogia. Professora do AEE na rede estadual de Sergipe. Mediadora do GT Educação de surdos do NUPITA/UFS. Membro do Grupo de Pesquisa Educação e Contemporaneidade-EDUCON-UFS/Cnpq.

Rita de Cacia Santos Souza , Universidade Federal de Sergipe (UFS)

Pós-doutorado (2014) e doutorado em Educação pela Universidade Federal da Bahia (2009), mestrado em Educação pela Universidade Federal de Sergipe (2000) e Licenciatura em Pedagogia pela Universidade Federal de Sergipe (1993). Professora do Departamento de Educação da Universidade Federal de Sergipe. Pesquisadora e Líder do Núcleo de Estudo, Extensão e Pesquisa em Inclusão Educacional e Tecnologia Assistiva (NUPITA/UFS)

References

ALBRES, N. A. Ensino de Libras: aspectos históricos e sociais para a formação didática de professores. 1. ed. – Curitiba: Appris, 2016.

CHARLOT, Bernard. Da relação com o saber às práticas educativas. 1. ed. São Paulo: Cortez, 2013.

CHARLOT, B. Relação com o saber, formação de professores e globalização: questões para a educação hoje. Porto Alegre: Artmed, 2005.

CHARLOT, B. Da relação sobre o saber: elementos para uma teoria. Trad. Bruno Magne. Porto Alegre: Artes Médicas Sul, 2000.

QUADROS, R. M. Língua de herança: língua brasileira de sinais. Porto Alegre: Penso, 2017.

SÁ, N. R. L. Cultura, poder e educação de surdos. Manaus: Editora da Universidade Federal do Amazonas, 2002.

SILVA, V. A. Os significados do vestibular: análise socio-histórica e pesquisa junto a alunos de um pré-vestibular popular. In: CHARLOT, B. (organizador). Juventude popular e universidade: acesso e permanência. São Cristóvão, 2010. p. 13-38.

[autor]. Retirado para evitar identificação autoral.

STROBEL, K. As imagens do outro sobre a cultura surda. 4. ed. 1. reimp. – Florianópolis: Ed. da UFSC, 2018.

Published

2022-08-31

How to Cite

ALVES NOVAIS SOUZA, Adriana; SANTOS SOUZA , Rita de Cacia. Mobilizing processes in the trajectory of deaf students towards higher education. Debates em Educação, [S. l.], v. 14, n. 35, p. 164–183, 2022. DOI: 10.28998/2175-6600.2022v14n35p164-183. Disponível em: https://seer.ufal.br/index.php/debateseducacao/article/view/13699. Acesso em: 24 nov. 2024.

Issue

Section

Dossiê "Estudantes da universidade, narrativas e relação com o saber"

Most read articles by the same author(s)

Similar Articles

<< < 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.