Custom investment
a fusion of Flipped classroom and Just-in-time teaching methodologies
DOI:
https://doi.org/10.28998/2175-6600.2022v14n36p423-443Keywords:
Chemistry Teaching, Flipped Classroom, Just-in-Time Teaching, ObservationAbstract
This article presents the potential of the methodological fusion between the active methodologies Inverted Classroom (SAI) and Just-in-Time Teaching (JiTT) in the light of Digital Technologies (TD). The fusion was applied in the teaching of chemistry in Basic Education for students of the first grade of high school, in a private school in Curitiba/PR. This research, with a qualitative approach and action-research procedure, whose observation was the main instrument for data construction, reveals, in addition to the teaching and student actions in the methodological fusion, the requirement of planning, empathy, autonomy and commitment, modifying the traditional structure of developing the teaching and learning processes.
Downloads
References
ALVES, F. C. Diário-um contributo para o desenvolvimento profissional dos professores e estudo dos seus dilemas. Millenium, p. 222-239, 2004.
ARAÚJO, I. S., MAZUR, E. Instruções pelos colegas e ensino sob medida: uma proposta para o engajamento dos alunos no processo de ensino-aprendizagem de física. Cad. Bras. Ens. Fís. v. 30, n. 2, 2013.
BEDIN, E. Como Ensinar Química?. Revista Diálogo Educacional, v. 21, n. 69, 2021a. https://doi.org/10.7213/1981-416X.21.069.AO09
BEDIN, E. Por que Ensinar Química?. Currículo sem Fronteiras, v. 21, n. 3, p. 1639-1654, set./dez. 2021b. http://dx.doi.org/10.35786/1645-1384.v21.n3.33
BISHOP, J.; VERLEGER, M. A. The flipped classroom: A survey of the research. In: ASEE Annual Conference & Exposition. 2013. p. 1-23.
BOGDAN, R. IKLEN, S. Investigação qualitativa em educação: uma introdução à teoria e aos métodos. Porto, Portugal: Porto, 1994.
CORREIA, M. C. B. A observação participante enquanto técnica de investigação. Pensar enfermagem, v. 13, n. 2, p. 30-36, 2009.
DANNA, M. F.; MATOS, M. A. Aprendendo a observar. São Paulo: Edicon, 2006.
FONSECA, J. J. S. Metodologia da pesquisa científica. Fortaleza: UEC, 2002.
FERRARINI, R.; SAHEB, D.; TORRES, P. L. Metodologias ativas e tecnologias digitais: aproximações e distinções. Revista Educação em Questão, [S. l.], v. 57, n. 52, 2019.
KEMMIS, S. C; MCTAGGART, Robin. Como Planificar La InvestigaciónAccion. 3ª ed. Barcelona: Alertes, 1998.
KNUTH, L R. Possibilidades no ensino de geografia: o uso de tecnologias educacionais digitais. 2016. Dissertação de Mestrado. Universidade Federal de Pelotas.
MORAN, J. Metodologias ativas para uma aprendizagem mais profunda. Porto Alegre: Penso, p. 02-25, 2018.
NOVAK, G. M.; PATTERSON, E. T.; GAVRIN, A. D.; CHRISTIAN, W. Just-intime-teaching: blending active learning with web technology. Upper Saddle River, N.J. Prentice-Hall, 1999.
NOVAK, G. M.; MIDDENDORF, J. Just-in-Time Teaching: 21st Century Pedagogies. What works, what matters, what lasts. V. 4, 2004.
SCHNEIDERS, L. A. O método da sala de aula invertida (flipped classroom). Lajeado: Ed. da Univates, 2018.
VALENTE, J. A. A sala de aula invertida e a possibilidade do ensino personalizado: uma experiência com a graduação em midialogia. Porto Alegre: Penso, p. 26-44, 2018.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Debates em Educação
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Neste tipo de licença é permitido Compartilhar (copiar e redistribuir o material em qualquer suporte ou formato) e Adaptar (remixar, transformar, e criar a partir do material). Deverá ser dado o crédito apropriado , prover um link para a licença e indicar se mudanças foram feitas . O conteúdo não pdoerá ser utilizado para fins comerciais .
Atribuição-NãoComercial 4.0 Internacional Creative Commons Attribution 4.0 (CC BY-NC 4.0).