Childhood education and education of ethnic-racial relations in supervised internship reports

Authors

DOI:

https://doi.org/10.28998/2175-6600.2023v15n37pe13804

Keywords:

Child education, Teacher Training, Ethnic-Racial Relations, Supervised internship

Abstract

The objective is to investigate how the education of ethnic-racial relations is addressed in internship reports in Early Childhood Education. It is a documentary research and indicates the need to include themes in teacher training for an anti-racist Early Childhood Education.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Alyssandra Fabrícia Ferreira Barros, Federal University of Alagoas

Master's student in Education (UFAL), Graduated in Pedagogy (UFAL). He worked as a fellow in the Institutional Scholarship Program for Teaching Initiation (PIBID). He was a PIBIC fellow with the theme: Reflective record in the initial training for teaching in Early Childhood Education: an analysis of supervised internship reports (2017-2019) and is a student/member of the Group of Studies and Research in Children's Pedagogies and Cultures (GEPPECI/ CNPq) - CEDU/UFAL.

Cleriston Izidro dos Anjos, Universidade Federal de Alagoas - Centro de Educação - Curso de PedagogiaGEPPECI - Grupo de Estudos e Pesquisas em Pedagogias e Culturas Infantis

Professor at the Federal University of Alagoas (UFAL) in the area of ​​Fundamentals and Practices of Early Childhood Education. Pedagogue (UNESP), Master in Education (USP), Doctor in Education (UFAL).

Fábio Hoffmann Pereira , Federal University of Alagoas

Professor in the area of ​​Early Childhood Education of the Pedagogy course at the Federal University of Alagoas. Graduated in Pedagogy (2004), Master's (2008) and Doctorate (2015) in Education from the University of São Paulo. Member of GEPPECI - Study and Research Group on Children's Pedagogies and Cultures (CNPq/UFAL).

Ellen de Lima Souza, Federal University of Sao Paulo

Graduated in Pedagogy from the Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho - UNESP/SP, Master and Doctor in Education from the Federal University of São Carlos - UFSCar/SP. She is currently an Adjunct Professor at the Federal University of São Paulo and coordinator of the LAROYÊ Research Group - Children's Cultures and Decolonizing Pedagogies.

Rose Mística da Silva Ferreira, Federal University of Alagoas

Master's student in Education (UFAL), Graduated in Pedagogy (UFAL). He worked as a fellow in the Institutional Scholarship Program for Teaching Initiation (PIBID). He was PIBIC Scholars with the theme: Reflective record in initial training for teaching in Early Childhood Education: an analysis of supervised internship reports (2017-2019) and is a student/member of the Group of Studies and Research in Children's Pedagogies and Cultures (GEPPECI/ CNPq) - CEDU/UFAL.

References

ABIB, Pedro Rodolpho Jungers. Capoeira angola: Cultura popular e os jogos dos saberes na roda. Tese (Doutorado Em Educação), Faculdade de Educação, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, SP,2004.

ABRAMOWICZ, Anete; RODRIGUES, Tatiane Cosentino; CRUZ Ana Cristina Juvenal da. A diferença e a diversidade na educação. Contemporânea, n. 2, p. 85-97Jul.–Dez. 2011. Disponível em: https://www.contemporanea.ufscar.br/index.php/contemporanea/article/view/38/20. Acesso em: 05/07/2022.

ANJOS, Cleriston Izidro dos. Estágio na licenciatura em Pedagogia: 3. Arte na Educação Infantil. Petrópolis, RJ: Vozes; Maceió, AL: Edufal, 2012.

ANJOS, Cleriston Izidro dos; CARVALHO, Rodrigo Saballa de. Apresentação - Dossiê Educação infantil e currículos: cultura, docência e formação em debate (segunda parte): Currículo da Educação Infantil: embates, tensionamentos e proposições. Debates em Educação, [S. l.], v. 14, n. Esp, p. iv-xviii, 2022. DOI: 10.28998/2175-6600.2022v14nEsppiv-xviii. Disponível em: https://www.seer.ufal.br/index.php/debateseducacao/article/view/13720. Acesso em: 5 jul. 2022.

ANJOS, Cleriston Izidro dos; CARVALHO, Rodrigo Saballa de. Dossiê Educação infantil e currículos: cultura, docência e formação em debate (primeira parte): Educação infantil e currículos: desafios, problematizações e propostas no tempo presente. Debates em Educação, [S. l.], v. 13, n. 33, p. i-xv, 2021. DOI: 10.28998/2175-6600.2021v13n33pi-xv. Disponível em: https://www.seer.ufal.br/index.php/debateseducacao/article/view/13203. Acesso em: 29 maio. 2022.

ANJOS, Cleriston Izidro dos; MILLER, Stela. Universidade e escola em parceria: uma proposta de projeto para o desenvolvimento do estágio supervisionado destinado à formação do professor de educação infantil. Ensino em Re-Vista, [S. l.], 2014. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/28016. Acesso em: 5 jul. 2022.

ANJOS, Cleriston Izidro dos; SANTOS, Solange Estanislau dos. As crianças pequenas precisam de uma Base Nacional Comum Curricular? À guisa de apresentação. Debates em Educação, [S. l.], v. 8, n. 16, p. i, 2016. DOI: 10.28998/2175-6600.2016v8n16pi. Disponível em: https://www.seer.ufal.br/index.php/debateseducacao/article/view/2830. Acesso em: 5 jul. 2022

BARCELLOS, Daisy. Etnografia, educação e relações raciais. Movimento-revista de educação, n. 12, 18 dez. 2013. Disponível em: https://periodicos.uff.br/revistamovimento/article/view/32512. Acesso em: 05/07/2022.

BARDIN, Laurence. Análise de Conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2011.

BENCINI. Roberta. Educação não tem cor: a questão racial na escola. Nova Escola, 2004. Disponível em: https://novaescola.org.br/conteudo/410/educacao-nao-tem-cor. Acesso em: 05/07/2022.

BENTO, Maria Aparecida Silva. Branqueamento e branquitude no Brasil. In: CARONE, Iray; BENTO, Maria Aparecida Silva. Psicologia social do racismo – estudos sobre branquitude e branqueamento no Brasil. Petrópolis, RJ: Vozes, 2002.

BOURDIEU, Pierre. Escritos de Educação. Petrópolis, RJ: Vozes, 2007.

BRASIL. Conselho Nacional de Educação (CNE). Parecer do Conselho Nacional de Educação - Câmara Plena (CNE/CP) nº 3, de 10 de março de 2004. Institui as

BRASIL. Lei n. 10.639/03, de 9 de janeiro de 2003. Altera a Lei no 9.394, de 20 de dezembro de 1996, que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional, para incluir no currículo oficial da Rede de Ensino a obrigatoriedade da temática "História e Cultura Afro-Brasileira", e dá outras providências. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/2003/l10.639.htm. Acesso em: 05/07/2022.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Diretrizes curriculares nacionais para a Educação Infantil / Secretaria de Educação Básica. – Brasília: MEC, SEB, 2009. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=2298-rceb005-09&category_slug=dezembro-2009-pdf&Itemid=30192. Acesso em: 02/06/2022.

BRASIL. Mistério da Educação. Referencial Curricular Nacional para a Educação Infantil. Brasília: MEC/ SEF, 1998.

CANDAU, Vera Maria Ferrão. Diferenças Culturais, cotidiano escolar e práticas pedagógicas. Currículo sem Fronteiras, v.11, n.2, pp.240-255, Jul/Dez 2011. Disponível em: https://saopauloopencentre.com.br/wpcontent/uploads/2019/05/candau.pdf.

CAVALLEIRO, Eliane dos Santos. Do Silêncio do lar ao silêncio escolar: racismo, preconceito e discriminação na Educação Infantil. 4ª ed. São Paulo: Contexto, 2005.

Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação das Relações Étnico-Raciais e para o

Ensino de História e Cultura Afro-Brasileira e Africana. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/dmdocuments/cnecp_003.pdf. Acesso em: 05/07/2022.

FIAD, Raquel Salek; SILVA, Lilian Lopes Martins. Escrita na formação docente: relatos de estágio. Acta Scientiarum. Languagem and Culture (online), v.31, p. 123-131, 2009. Disponível em: https://doaj.org/article/d3ea8aecf23f42249015c3f0188e426d. Acesso em: 05/07/2022.

FRANCO, Nanci Helena Rebouças; FERREIRA, Fernando Ilídio da Silva. Pesquisar e educar para as relações étnico-raciais na Educação Infantil: uma luta contra o ruído do silêncio. Revista Zero-a-Seis. v.19. n.36, 2017. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/zeroseis/article/view/1980-4512.2017v19n36p252. Acesso em: 05/07/2022.

GEERTZ, Clifford. A Interpretação das Culturas. Rio de Janeiro: LTC, 2008.

GOMES, Nilma Lino. Educação, identidade negra e formação de professores/as: um olhar sobre o corpo negro e o cabelo crespo. Educação e Pesquisa, São Paulo, v.29, n.1, p. 167-182, jan./jun. 2003. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ep/a/sGzxY8WTnyQQQbwjG5nSQpK/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 05/07/2022.

GOMES, Nilma Lino. O movimento negro educador: saberes construídos nas lutas por emancipação. Petrópolis, RJ: Vozes, 2018.

GOMES, Nilma Lino. Relações étnico-raciais, educação e descolonização dos currículos. Currículo sem Fronteiras, v.12, n.1, pp. 98-109, Jan/Abr 2012. Disponível em: http://www.apeoesp.org.br/sistema/ck/files/5_Gomes_N%20L_Rel_etnico_raciais_educ%20e%20descolonizacao%20do%20curriculo.pdf. Acesso em: 05/07/2022.

MACEIÓ. Secretaria Municipal de Educação. Orientações curriculares para a educação Infantil da rede municipal de Maceió. Maceió: EDUFAL, 2015.

MOREIRA, Antonio Flavio Barbosa. Currículo, diferença cultural e diálogo. Educação & Sociedade [online]. 2002, v. 23, n. 79 [Acessado 5 Julho 2022] , pp. 15-38. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S0101-73302002000300003. Epub 20 Ago 2002. ISSN 1678-4626.

MOREIRA. Antônio Flavio Barbosa; CÂMARA, Michelle Januário. Reflexões sobre currículo e identidade: implicações para a prática pedagógica. In. MOREIRA, Antônio Flávio; CANDAU, Vera Maria. Multiculturalismo: diferenças culturais e práticas pedagógicas. Petrópolis, RJ: Vozes, 2008.

MUNANGA, Kabengele. Racismo da desigualdade à intolerância. São Paulo em Perspectiva. 4(2), abril/junho 1990, pp. 51-54. Disponível em: http://produtos.seade.gov.br/produtos/spp/v04n02/v04n02_09.pdf. Acesso em: 05/07/2022.

NOVAES, Ana Rita Moura; FAUSTINO, Jeane da Paz. Contos Africanos. Maceió: CEDU/UFAL, 2013.

NUNES, Míghian Danae Ferraira. Educação antirracista para crianças pequenas: ideias para começar um novo mundo. Zero-a-Seis, Florianópolis, v. 23, n. Especial, p. 58-76, jan./jan., 2021. Disponível em: https://doi.org/10.5007/1980-4512.2021.e79002. Acesso em: 05/07/2022.

OLIVEIRA, Luiz Fernandes de; CANDAU, Vera Maria Ferrão. Pedagogia decolonial e educação antirracista e intercultural no Brasil. Educação em Revista [online]. 2010, v. 26, n. 1 [Acessado 5 julho 2022], pp. 15-40. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S0102-46982010000100002. Epub 21 maio 2010. ISSN 1982-6621. https://doi.org/10.1590/S0102-46982010000100002.

OSTETTO, Luciana Esmeralda. Sobre a organização curricular da Educação Infantil: conversas com professoras a partir das Diretrizes Curriculares Nacionais. Zero a Seis. v. 19, n. 35 p. 46 – 68, jan-jun 2017. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/zeroseis/article/view/1980-4512.2017v19n35p46. Acesso em: 05/07/2022.

PEREIRA, Fábio Hoffmann. Campos de Experiência e a BNCC: Um olhar crítico. Zero a Seis, v. 22, n. 41, p. 73-89, jan./jun. 2020. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/zeroseis/article/view/1980-4512.2020v22n41p73. Acesso em: 05/07/2022.

PINTO, Ana Lúcia Guedes.; FONTANA, Roseli Aparecida Cação. Professoras e estagiários - sujeitos de uma complexa e "velada" relação de ensinar e aprender. Pro-Posições, v. 12, n. 2-3, p.141-151, jul./nov. 2001. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8644001. Acesso em: 05/07/2022.

SÁ- SILVA, Jackson Ronie; ALMEIDA, Cristóvão Domingos; GUINDANI, Joel Felipe. Pesquisa documental: pistas teóricas e metodológicas. Revista Brasileira de História & Ciências Sociais, [S. l.], v. 1, n. 1, 2009. Disponível em: https://periodicos.furg.br/rbhcs/article/view/10351. Acesso em: 5 jul. 2022.

SANTOS, Vivian Maria dos. Notas desobedientes: decolonialidade e a contribuição para a crítica feminista à ciência. Psicologia & Sociedade [online]. 2018, v. 30 [Acessado 5 Julho 2022], e200112. Disponível em: https://doi.org/10.1590/1807-0310/2018v30200112 . Epub 03 Dez 2018. ISSN 1807-0310.

SILVA, Tomaz Tadeu. Documentos de identidade: uma introdução às teorias do currículo. 2ª ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2004.

SOUZA, Ellen; NOGUEIRA, Sidnei. Giramos e assim nos educamos: com Exu transformamos erros em acertos! SOUZA, Ellen; NOGUEIRA, Sidnei; TEBET, Gabriela. Giro epistemológico para uma educação antirracista. São Carlos: Pedro & João Editores, 2022.

TRINDADE. Azoilda Loretto da. Olhando com o coração e sentindo com o corpo inteiro no cotidiano escolar. In: TRINDADE, Azoilda Loretto da, SANTOS, Rafael dos. Multiculturalismo: mil e uma faces da escola. 3 ed.Rio de Janeiro: DP&A, 2002.

UFAL. Centro de Educação. Projeto pedagógico de curso: Pedagogia. Maceió: UFAL/Cedu, 2006.

UFAL. Centro de Educação. Projeto pedagógico de curso: Pedagogia. Maceió: UFAL/Cedu, 2019.

VERÇOSA, Elcio de Gusmão. Cultura e Educação nas Alagoas: História / Histórias. 3ª edição. Maceió: Edufal, 2001.

Published

2023-03-25

How to Cite

BARROS, Alyssandra Fabrícia Ferreira; IZIDRO DOS ANJOS, Cleriston; HOFFMANN PEREIRA , Fábio; DE LIMA SOUZA, Ellen; DA SILVA FERREIRA, Rose Mística. Childhood education and education of ethnic-racial relations in supervised internship reports. Debates em Educação, [S. l.], v. 15, n. 37, p. e13804, 2023. DOI: 10.28998/2175-6600.2023v15n37pe13804. Disponível em: https://seer.ufal.br/index.php/debateseducacao/article/view/13804. Acesso em: 24 nov. 2024.

Issue

Section

Artigos

Similar Articles

<< < 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.