Education in context
the perceptions of early years teachers in Fortaleza (CE)
DOI:
https://doi.org/10.28998/2175-6600.2023v15n37pe14074Keywords:
Continuing education, Education in context, Pedagogical practiceAbstract
The objective is to understand the perceptions of teachers in the early years, in Fortaleza-CE, about education in context. This is a qualitative research, of the case study type, with a semi-structured interview with seven teachers from a municipal public school, with data examined in the light of content analysis. The results showed that continuing education is offered from a critical and reflective perspective, but that teachers do not build this education collectively. Furthermore, educational topics are not defined by teachers and pedagogical coordinators, but by the Department of Education.
Downloads
References
ÁVILA, M. A et al. Entrevista não estruturadas. In: LOMBARDI, M. R.; ÁVILA, M.; BOCCARA, M. A. (Orgs.). O prazer da entrevista em pesquisas qualitativas. Curitiba: CRV, 2021.
BARDIN, L. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2011.
BRASIL. Ministério da Educação. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Institui a Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Brasília: MEC, 1996.
COSTA, L. R et al. O “relato de vida” como método das ciências sociais: Entrevista com Daniel Bertaux. Tempo Social, v. 32, n. 1, p. 319-346, 2020.
FORTALEZA. Secretaria Municipal de Educação. Orientações gerais para o desenvolvimento do trabalho pedagógico no Ensino Fundamental. Fortaleza: SME, 2019.
FORTALEZA. Projeto Político Pedagógico (PPP). E. M. João Saraiva Leão. Fortaleza, 2020.
FUSARI, J. C.; FRANCO, A. P. Formação contínua em serviço e projeto pedagógico: uma articulação necessária. In: GHEDIN, E. (Org.). Perspectivas em formação de professores. Manaus: Editora Valer, 2007.
GADOTTI, M. Boniteza de um sonho: ensinar-e-aprender com sentido. 2. ed. São Paulo: Instituto Paulo Freire, 2011.
GATTI, B. A. Análise das políticas públicas para formação continuada no Brasil, na última década. Revista Brasileira de Educação, v. 13 n. 37, jan./abr. 2008.
GIVIGI, R. C. do N. et al. Formação continuada dos professores em contexto: espaços de diálogo/formação no ensino fundamental. Revista Educação e Cultura Contemporânea, v. 15, n. 41, p. 126-148, 2018.
GOTTARDI, A et al. A. A escola como espaço de formação continuada de professores. In: Salão Internacional de Ensino, Pesquisa e Extensão, v. 13, n. 3. Anais... nov. 2021. Disponível em: https://periodicos.unipampa.edu.br/index.php/SIEPE/article/view/110918 Acesso em: 22 mar. 22.
GUMBE, J. S. V. Terminologia do Subsistema de Formação de Professores: Proposta de um glossário terminológico. Tese (Doutorado) – Faculdade de Ciências Sociais e Humanas, Universidade de Novo Lisboa, Lisboa, Portugal, 2017.
IMBERNÓN, F. Formação docente e profissional: formar-se para a mudança e a incerteza. São Paulo: Cortez, 2011.
IMBERNÓN, F. Qualidade do ensino e formação do professorado: uma mudança necessária. São Paulo: Cortez, 2016.
LIMA, M. S. L. A formação contínua do professor nos caminhos e descaminhos do desenvolvimento profissional. Tese (Doutorado) – Faculdade de Educação, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2001.
LINS, C. P. et al. Os modos de ser estar e os saberes fazeres da docência atravessados pelas “parcerias” público-privado na Rede Pública de Ensino Municipal do agreste de Pernambuco. Debates em Educação, v. 12, p. 610-623, 2020.
MARTINS, E. S. Educação das relações étnico-raciais e formação de professores de ciências da natureza e matemática: um estudo em escolas de ensino médio do Maciço de Baturité/CE. Relatório de Pós-Doutorado. Universidade de São Paulo, São Paulo, 2018.
OLIVEIRA-FORMOSINHO, J.; KISHIMOTO, T. M. (Orgs.). Formação em contexto: uma estratégia de integração. São Paulo: Nova Fronteira, 2002.
ORSOLON, L. A. M. O coordenador/formador como um dos agentes de transformação da/na escola. In: ALMEIDA, L. R.; PLACCO, V. M. N. de S. (Orgs.). O Coordenador pedagógico e o espaço da mudança. São Paulo: Ed. Loyola, 2014. p. 17-26.
PIMENTA, S. G. Pedagogo na escola pública. São Paulo: Edições Loyola, 2002.
TARDIF, M. Saberes docentes e formação profissional. São Paulo: Editora Vozes Limitada, 2012.
TOZETTO, S. S. Docência e formação continuada. In: Formação de professores: contextos, sentidos e práticas. IV Seminário Internacional de Representações Sociais, subjetividade e educação. VI Seminário Internacional sobre Profissionalização Docente. Anais... 2017. Disponível em: https://educere.bruc.com.br/arquivo/pdf2017/23503_13633.pdf Acesso em: 22 mar. 2022.
YIN, R. K. Estudo de caso: planejamento e métodos. 5. ed. Porto Alegre: Bookman editora, 2015.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Debates em Educação
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Neste tipo de licença é permitido Compartilhar (copiar e redistribuir o material em qualquer suporte ou formato) e Adaptar (remixar, transformar, e criar a partir do material). Deverá ser dado o crédito apropriado , prover um link para a licença e indicar se mudanças foram feitas . O conteúdo não pdoerá ser utilizado para fins comerciais .
Atribuição-NãoComercial 4.0 Internacional Creative Commons Attribution 4.0 (CC BY-NC 4.0).