Between theory and practice
towards an ecology of knowledge in the training of Portuguese teachers
DOI:
https://doi.org/10.28998/2175-6600.2023v15n37pe14156Keywords:
Teacher training, Letters-Portuguese, Theory, PracticeAbstract
This study discusses the training of Portuguese teachers considering the need to produce intersections between knowledge of theory and knowledge of practice. In order to do so, the syllabus of a Letters course is analyzed, outlining categories of analysis that seek, in the course syllabus, for the occurrence of lexias with theoretical-conceptual (1) or practical-operational (2) value, in order to understand the functioning of this intercession. The results indicate that the course draws a clear boundary between theory and practice.
Downloads
References
ARAÚJO, Luciana Cardoso; RIBEIRO, Maria Clara Maciel de Araújo. Formação de professores para o ensino de português como segunda língua para surdos: imagens de si, do surdo e do processo de formação. Fórum Linguístico, v. 15, n. 3, p. 3124-3135, 2018. Disponível em: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6661603. Acesso em: 18 mar. 2021.
FERRARI, L. V. Introdução à linguística cognitiva. São Paulo: Contexto, 2011.
FERRARI, Lilian. Modelos de gramática em linguística cognitiva: princípios convergentes e perspectivas complementares. Cadernos de Letras da UFF - Dossiê: Letras e Cognição, n. 41, p. 149-165, 2010. Disponível em: https://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_nlinks&ref=000202&pid=S1981-5794201400010000700020&lng=pt. Acesso em: 20 jul. 2021.
FINATTO, Maria José B. Terminologia e ciência cognitiva. In: KRIEGER, Maria da Graça; MACIEL, Anna Maria B. (Orgs.). Temas de terminologia. Porto Alegre: Editora UFRGS, 2001. p. 141-149.
FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. 17. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2007.
JESUS, Saul Neves de. Desmotivação e crise de identidade na profissão docente. Revista Katálysis, Santa Catarina, vol. 7, n. 2, p. 192-202, 2004. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/katalysis/article/view/6458. Acesso: 13 jan. 2021.
NÓVOA, António. Os professores na virada do milênio: do excesso dos discursos à pobreza das práticas. Educação e Pesquisa, v. 25, p. 11-20, 1999. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ep/a/FVqZ5WXm7tVyhCR6MRfGmFD/abstract/?lang=pt. Acesso em: 12 jun. 2021.
RIBEIRO, Nilsa Brito. O discurso da relação entre teoria e prática na formação do professor de português. Signum: Estudos da Linguagem, v. 16, n. 2, p. 271-292, 2013. Disponível em: http://www.uel.br/revistas/uel/index.php/signum/article/view/15540. Acesso em: 10 maio 2021.
RODRIGUES, Nara Caetano; HENTZ, Maria Izabel de B. Desafios da formação de professores de língua portuguesa: a relação entre os saberes disciplinares e os saberes da prática. Fórum Linguístico, Florianópolis, v. 8, n. 1, p. 55-73, jan./jun. 2011. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/index. Acesso em: 14 jun. 2019.
ROSCH, Eleanor. Principles of categorization. In: ROSCH, Ekeanor.; LLOYD, Bárbara. (eds.) Cognition and categorization. Hillsdale, NJ; NY: Lawrence Erlbaum, 1978, p. 27-48.
SANTOS, Boaventura de Sousa. Para além do pensamento abissal: das linhas globais a uma ecologia de saberes. Revista crítica de ciências sociais, n. 78, p. 3-46, 2007. Disponível em: https://www.scielo.br/j/nec/a/ytPjkXXYbTRxnJ7THFDBrgc/?lang=pt. Acesso em: 15 maio 2021.
SANTOS, Boaventura de Souza. Um discurso sobre as ciências. São Paulo: Cortez, 2005.
SILVA, Augusto S. da; BATORÉO, Hanna J. Gramática cognitiva: estruturação conceptual, arquitectura e aplicações. In: BRITO, A. M. (Org.). Gramática: história, teorias, aplicações. Porto: Universidade do Porto, 2010. Disponível em: http://ler.letras.up.pt/uploads/ficheiros/8319.pdf. Acesso em: 28 set. 2022.
SOUZA, Nadia Aparecida. A relação teoria-prática na formação do educador. Semina: Ciências Sociais e Humanas, v. 22, n. 1, p. 5-12, 2001.
TARDIF, Maurice. Saberes docentes e formação profissional. Petrópolis: Vozes, 2002.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Debates em Educação
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Neste tipo de licença é permitido Compartilhar (copiar e redistribuir o material em qualquer suporte ou formato) e Adaptar (remixar, transformar, e criar a partir do material). Deverá ser dado o crédito apropriado , prover um link para a licença e indicar se mudanças foram feitas . O conteúdo não pdoerá ser utilizado para fins comerciais .
Atribuição-NãoComercial 4.0 Internacional Creative Commons Attribution 4.0 (CC BY-NC 4.0).