Between theory and practice

towards an ecology of knowledge in the training of Portuguese teachers

Authors

  • Maria Clara Maciel de Araújo Ribeiro Universidade Estadual de Montes Claros
  • Ana Márcia Ruas de Aquino Universidade Estadual de Montes Claros https://orcid.org/0000-0001-5639-5257
  • Evilázia Ferreira Martins Universidade Estadual de Montes Claros

DOI:

https://doi.org/10.28998/2175-6600.2023v15n37pe14156

Keywords:

Teacher training, Letters-Portuguese, Theory, Practice

Abstract

This study discusses the training of Portuguese teachers considering the need to produce intersections between knowledge of theory and knowledge of practice. In order to do so, the syllabus of a Letters course is analyzed, outlining categories of analysis that seek, in the course syllabus, for the occurrence of lexias with theoretical-conceptual (1) or practical-operational (2) value, in order to understand the functioning of this intercession. The results indicate that the course draws a clear boundary between theory and practice.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Ana Márcia Ruas de Aquino, Universidade Estadual de Montes Claros

Doutora em Letras pela PUC-Minas e Professora da Universidade Estadual de Montes Claros (UNIMONTES).

Evilázia Ferreira Martins, Universidade Estadual de Montes Claros

Mestre em Estudos Linguísticos pela UFMG e professora da Universidade Estadual de Montes Claros UNIMONTES).

References

ARAÚJO, Luciana Cardoso; RIBEIRO, Maria Clara Maciel de Araújo. Formação de professores para o ensino de português como segunda língua para surdos: imagens de si, do surdo e do processo de formação. Fórum Linguístico, v. 15, n. 3, p. 3124-3135, 2018. Disponível em: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6661603. Acesso em: 18 mar. 2021.

FERRARI, L. V. Introdução à linguística cognitiva. São Paulo: Contexto, 2011.

FERRARI, Lilian. Modelos de gramática em linguística cognitiva: princípios convergentes e perspectivas complementares. Cadernos de Letras da UFF - Dossiê: Letras e Cognição, n. 41, p. 149-165, 2010. Disponível em: https://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_nlinks&ref=000202&pid=S1981-5794201400010000700020&lng=pt. Acesso em: 20 jul. 2021.

FINATTO, Maria José B. Terminologia e ciência cognitiva. In: KRIEGER, Maria da Graça; MACIEL, Anna Maria B. (Orgs.). Temas de terminologia. Porto Alegre: Editora UFRGS, 2001. p. 141-149.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. 17. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2007.

JESUS, Saul Neves de. Desmotivação e crise de identidade na profissão docente. Revista Katálysis, Santa Catarina, vol. 7, n. 2, p. 192-202, 2004. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/katalysis/article/view/6458. Acesso: 13 jan. 2021.

NÓVOA, António. Os professores na virada do milênio: do excesso dos discursos à pobreza das práticas. Educação e Pesquisa, v. 25, p. 11-20, 1999. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ep/a/FVqZ5WXm7tVyhCR6MRfGmFD/abstract/?lang=pt. Acesso em: 12 jun. 2021.

RIBEIRO, Nilsa Brito. O discurso da relação entre teoria e prática na formação do professor de português. Signum: Estudos da Linguagem, v. 16, n. 2, p. 271-292, 2013. Disponível em: http://www.uel.br/revistas/uel/index.php/signum/article/view/15540. Acesso em: 10 maio 2021.

RODRIGUES, Nara Caetano; HENTZ, Maria Izabel de B. Desafios da formação de professores de língua portuguesa: a relação entre os saberes disciplinares e os saberes da prática. Fórum Linguístico, Florianópolis, v. 8, n. 1, p. 55-73, jan./jun. 2011. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/index. Acesso em: 14 jun. 2019.

ROSCH, Eleanor. Principles of categorization. In: ROSCH, Ekeanor.; LLOYD, Bárbara. (eds.) Cognition and categorization. Hillsdale, NJ; NY: Lawrence Erlbaum, 1978, p. 27-48.

SANTOS, Boaventura de Sousa. Para além do pensamento abissal: das linhas globais a uma ecologia de saberes. Revista crítica de ciências sociais, n. 78, p. 3-46, 2007. Disponível em: https://www.scielo.br/j/nec/a/ytPjkXXYbTRxnJ7THFDBrgc/?lang=pt. Acesso em: 15 maio 2021.

SANTOS, Boaventura de Souza. Um discurso sobre as ciências. São Paulo: Cortez, 2005.

SILVA, Augusto S. da; BATORÉO, Hanna J. Gramática cognitiva: estruturação conceptual, arquitectura e aplicações. In: BRITO, A. M. (Org.). Gramática: história, teorias, aplicações. Porto: Universidade do Porto, 2010. Disponível em: http://ler.letras.up.pt/uploads/ficheiros/8319.pdf. Acesso em: 28 set. 2022.

SOUZA, Nadia Aparecida. A relação teoria-prática na formação do educador. Semina: Ciências Sociais e Humanas, v. 22, n. 1, p. 5-12, 2001.

TARDIF, Maurice. Saberes docentes e formação profissional. Petrópolis: Vozes, 2002.

Published

2023-09-27

How to Cite

RIBEIRO, Maria Clara Maciel de Araújo; AQUINO, Ana Márcia Ruas de; MARTINS, Evilázia Ferreira. Between theory and practice: towards an ecology of knowledge in the training of Portuguese teachers. Debates em Educação, [S. l.], v. 15, n. 37, p. e14156, 2023. DOI: 10.28998/2175-6600.2023v15n37pe14156. Disponível em: https://seer.ufal.br/index.php/debateseducacao/article/view/14156. Acesso em: 21 nov. 2024.

Issue

Section

Artigos

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.