Teaching knowledge in the light of complexity and transdisciplinarity in the renewal of pedagogical practice in search of dialogue and ethics
DOI:
https://doi.org/10.28998/2175-6600.2022v14n36p185-197Keywords:
Pedagogical practices, Complexity, Transdisciplinarity, Teaching knowledgeAbstract
In this research, with a qualitative approach, of the action-research type, we sought to investigate what teaching knowledge can be identified in complex and transdisciplinary thinking that enable the renewal of pedagogical practice, with the objective of analyzing together with doctoral students the relevance of the construction of teaching knowledge based on the complex and transdisciplinary paradigm, as constructs that can subsidize new pedagogical practices. As a result, it was possible to perceive that the approach to complexity and the reception of the transdisciplinary vision requires the reform of thought and the emerging need to reconnect the knowledge necessary for the development of an innovative pedagogical practice.
Downloads
References
AUTOR. Docência universitária no paradigma da complexidade: caminho para a visão transdisciplinar formação de professores. In: MAGALHÃES, S. M.; SOUZA, R. C. C. R. Formação de professores: elos da dimensão complexa e transdisciplinar. Goiânia: Ed. da PUC Goiás, 2012. p.143-178.
MORAES, M. C. Transdisciplinaridade e educação. In: MAGALHÃES, S. M.; SOUZA, R. C. C. R. Formação de professores: elos da dimensão complexa e transdisciplinar. Goiânia: Ed. da PUC Goiás, 2012. p. 71-91.
MORAES, M. C. Da ontologia e epistemologia complexa à metodologia transdisciplinar. Revista Terceiro Incluído, Goiânia, v. 5, n. 1, p. 1-19, 2015. Disponível em: https://revistas.ufg.br/teri/article/view/36344. Acesso em: 30 set. 2022.
MORAES, M. C. Paradigma educacional ecossistêmico: por uma nova ecologia da aprendizagem humana. Rio de Janeiro: Wak, 2021.
MORIN, E. Os sete saberes necessários à educação do futuro. São Paulo: Cortez, 2000.
MORIN, E. Ciência com consciência. 8. ed. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2005.
MORIN, E. A cabeça bem-feita: repensar a reforma, reformar o pensamento. 8. ed. São Paulo: Bertrand Brasil, 2011.
NICOLESCU, B. O manifesto da transdisciplinaridade. São Paulo: TRIOM, 1999.
OLIVEIRA, Z. M. F. Resenha da obra MORAES, Maria Cândida; NAVAS, Juan Miguel Batalloso (Col). Transdisciplinaridade, criatividade e educação: fundamentos ontológicos e epistemológicos. Campinas: Papirus, 2015. 191 p. Práxis Educativa, Ponta Grossa, v. 12, n. 1, p. 290-293, jan./abr. 2017 Disponível em: https://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/8705/5238. Acesso em: 30 set. 2022.
PETRAGLIA, I. Educação e complexidade: os sete saberes na prática pedagógica. In: MORAES, M. C.; ALMEIDA, M. C. (Org.). Os sete saberes necessários à educação presente: por uma educação transformadora. Rio de Janeiro: Wak, 2012.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Debates em Educação
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Neste tipo de licença é permitido Compartilhar (copiar e redistribuir o material em qualquer suporte ou formato) e Adaptar (remixar, transformar, e criar a partir do material). Deverá ser dado o crédito apropriado , prover um link para a licença e indicar se mudanças foram feitas . O conteúdo não pdoerá ser utilizado para fins comerciais .
Atribuição-NãoComercial 4.0 Internacional Creative Commons Attribution 4.0 (CC BY-NC 4.0).