Thinking complex is an exercise

Authors

  • Alcione Batista Leite UFPR
  • Milton Carlos Mariotti Universidade Federal do Paraná (UFPR)

DOI:

https://doi.org/10.28998/2175-6600.2022v14n36p135-148

Keywords:

Complex Thinking, Occupational Therapy, Non-Formal Education, Work

Abstract

This article brings reflections on Occupational Therapy in the light of complexity theory, focusing on the relations of educational processes at work. The ethical training of the education professional, both in the school context and outside of it, should not be restricted merely to technical education, but a critical training based on a perspective of conceptual construction for new learning. The paradigm of complexity enabled the beginning of a new journey of knowledge.

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Author Biography

Milton Carlos Mariotti, Universidade Federal do Paraná (UFPR)

Atualmente é docente e pesquisador do Programa de Pós-Graduação em Educação PPGE da UFPR na linha de pesquisa Cognição, aprendizagem e desenvolvimento humano. Doutor em Ciências da Saúde pela UFPR (2009). Mestre em Educação pela UFPR (1999). Graduado em Terapia Ocupacional pela PUCCampinas (1981). Professor Associado do Departamento de Terapia Ocupacional do Setor de Ciências da Saúde da Universidade Federal do Paraná (UFPR) desde 2001. 

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Published

2022-12-23

How to Cite

BATISTA LEITE, Alcione; MARIOTTI, Milton Carlos. Thinking complex is an exercise. Debates em Educação, [S. l.], v. 14, n. 36, p. 135–148, 2022. DOI: 10.28998/2175-6600.2022v14n36p135-148. Disponível em: https://seer.ufal.br/index.php/debateseducacao/article/view/14218. Acesso em: 25 nov. 2024.

Issue

Section

Dossiê: Complexidade, Tessituras Educacionais e Poética Transdisciplinar

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