Voluntary teaching

between actions and formative perceptions for higher teaching

Authors

DOI:

https://doi.org/10.28998/2175-6600.2023v15n37p1-20.e14224

Keywords:

Higher education teaching., Voluntary Teaching, Formative perceptions

Abstract

This study aims to reflect on the formative actions for higher education, based on the experiences obtained in the Voluntary Teaching project. For this, we opted for descriptive research, in the application of a questionnaire with graduates of the Professional Master's in Education course, based on Gil (2010) and Pimenta and Anastasiou (2002) on teaching in higher education; Nóvoa (1997), Freire (1983; 2007) and Imbernón (2011; 2017) on teacher training. The perception of higher teaching is based on the knowledge and actions developed in teaching practices, becoming a two-way formative movement for undergraduate and master's students.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Ilsa do Carmo Vieira Goulart, Universidade Federal de Lavras

Pos-doutorado em Educação pela Universitat de Barcelona e Universitat Autònoma de Barcelona.

Doutora em Educação pela FE, da Unicamp.

Profa. do Departamento de Gestão Educacional, Teorias e Práticas de Ensino e do Programa de Pós-graduação da Universidade Federal de Lavras.

Coordenadora do Núcleo de Estudos em Linguagens, Leitura e Escrita.

Joselma Silva, Prefeitura Municipal de Lavras

Mestre em Educação pelo Programa de Pós-graduação em Educação da UFLA. Professora da rede municipal de educação de Lavras.

References

ALMEIDA, M. I. Formação do professor do ensino superior. Desafios e políticas institucionais. São Paulo: Cortez, 2012.

BARBOSA, J. R. A. Didática do ensino superior. 2. Ed. Curitiba: IESD Brasil S.A., 2011.

BRASIL. Conselho Nacional de Saúde. Resolução nº 510, de 7 de abril de 2016. Diário Oficial da União, Poder Executivo, Brasília, DF, 24 maio 2016. Seção 1, n. 98, p. 44-46. Disponível em: https://pesquisa.in.gov.br/imprensa/jsp/visualiza/index.jsp?jornal=1&data=24/05/2016&pagina=44 Acesso: 19 ago. 2021

BRASIL. Lei nº 9.394 de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Diário Oficial – República Federativa do Brasil, Brasília 23 dez. 1996. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/arquivos/pdf/ldb.pdf. Acesso em: 10 out. 2022.

CUNHA, M. I. Docência na Educação Superior: a professoralidade em construção. Educação (Porto Alegre), v. 41, n. 1, p. 6-11, jan.-abr. 2018.

FREIRE, P. Pedagogia do oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1983.

FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. Rio de Janeiro: Ed. Paz e Terra, 2007.

GIL, A. C. Didática do ensino superior. São Paulo: Atlas, 2010.

GIL, A. GIL, Antonio. Métodos e técnicas de pesquisa social. 6. ed. São Paulo: Editora Atlas, 2008.

HERNÁNDEZ, S. C. El arte de enseñar. Málaga: Ediciones Aljibe, 2021.

IMBERNÓN, F. Formação docente e profissional: formar-se para a mudança e a incerteza. Trad. Silvana Cobucci Leite. Coleção questões da nossa época. v. 14. 9. ed. São Paulo: Cortez, 2011.

IMBERNÓN, F. Ser docente em uma sociedade compleja: l difícil tarea de ensinar. Barcelona: Editorial Graó, 2017.

MASETTO, M. T. Professor universitário: um profissional da educação na atividade docente. In: MANSETTO, M. T. (Org.). Docência na Universidade. 4. ed. Campinas, SP: Papirus Editora, 2002.

MASETTO, M. T. Competência pedagógica do professor universitário. São Paulo: Summus, 2003.

MORIN, E. Introdução ao pensamento complexo. 2. ed. Lisboa: Instituto Piaget, 1990.

MORIN, E. Os sete saberes necessário à educação do futuro. 11. ed. São Paulo: Cortez; Brasília: UNESCO, 2006.

NÓVOA, A. (coord). Os professores e sua formação. Lisboa, Portugal, Ed. Dom Quixote, 1997.

PIMENTA, S. G.; ANASTASIOU, L. G. C. Docência no ensino superior. São Paulo: Cortez, 2010.

PIMENTA, S. G. Formação de professores: identidade e saberes da docência. In: PIMENTA, S. G. (Org). Saberes pedagógicos e atividade docente. São Paulo: Cortez, 1999.

PIMENTA, S. G.; ALMEIDA, M. I. de. Pedagogia Universitária: caminhos para a formação de professores. (Orgs.). São Paulo: Cortez, 2011.

PIMENTA, S. G.; FUSARI, J. C.; ALMEIDA, M. I. de; FRANCO, M. A. do R. S. A. Construção da didática: análise de seus referenciais. Revista Brasileira de Educação, local, v. 18, n. 52, p. 123-241, jan./mar. 2013.

QUEIRÓS, G.B.; AROEIRA, K. P. Professores em Docência no Ensino Superior: formação e desafios didático-pedagógicos no atual cenário brasileiro. Revista Eletrônica Pesquisa em Educação. Santos, Volume 12, número 26, p. 18-36, jan./abril, 2020.

RESOLUÇÃO CEPE Nº 268, DE 12 DE JUNHO DE 2018. Regulamenta a atividade de Docência Voluntária exercida por discentes de Pós-Graduação Stricto sensu e por estagiários de pós-doutorado da UFLA e dá outras providências. Disponível em https://prograd.ufla.br/images/docencia-voluntaria/Resolu%C3%A7%C3%A3o_CEPE_268_2018.pdf#

RIOS, T. A. Ética na docência universitária: a caminho de uma universidade pedagógica? Cadernos Pedagogia Universitária. Universidade de São Paulo, maio 2009.

ROLDÃO, M. C. Função docente: natureza e construção do conhecimento profissional. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, v. 12, nº 34, p. 94-181, jan./abr. 2007.

SANTO, E. do E; LUZ, L. C. S. da. Didática no ensino superior: perspectivas e desafios. SABERES, Natal, v 1, n 8, p. 43-55, ago. 2013.

SILVA, J.; GOULART, I. C. V.; CABRAL, G. R. Ensino remoto na educação superior: impactos na formação inicial docente. RIAEE–Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, Araraquara, v. 16, n. 2, p. 407-423, abr./jun. 2021.

SHULMAN, L. Knowledge and teaching: foundations of the new reform. Harvard Educational Review, Cambridge, v. 57, n. 1, p. 1-22, 1987.

UNIVERSIDADE FEDERAL DE LAVRAS. Conselho de Ensino, Pesquisa e Extensão. Resolução n. 059, de 14 de maio de 2020. Lavras, MG: CEPE, 2020. Disponível em: https://prograd.ufla.br/images/arquivos/legislações/5_089_29072020.pdf. Acesso em: 18 set. 2022.

Published

2023-02-02

How to Cite

GOULART, Ilsa do Carmo Vieira; SILVA, Joselma. Voluntary teaching: between actions and formative perceptions for higher teaching. Debates em Educação, [S. l.], v. 15, n. 37, p. 1–20.e14224, 2023. DOI: 10.28998/2175-6600.2023v15n37p1-20.e14224. Disponível em: https://seer.ufal.br/index.php/debateseducacao/article/view/14224. Acesso em: 12 aug. 2024.

Issue

Section

Dossiê: O estágio de docência nos programas de pós-graduação stricto sensu

Most read articles by the same author(s)

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.