The teaching pratice and teaching knowledge for higher education

Authors

  • Fabricia Nates dos Santos Galvão Universidade Federal de Mato Grosso/UFMT https://orcid.org/0000-0002-0508-2725
  • Deise Rôos Universidade Federal de Mato Grosso/UFMT
  • Rute Cristina Domingos da Palma Universidade Federal de Mato Grosso/UFMT

DOI:

https://doi.org/10.28998/2175-6600.2023v15n37p1-20.e14230

Keywords:

Teaching practice, Higher education, Teaching knowledge., Former students

Abstract

This article aims to understand the perceptions former students had about the Graduate Program in Education at UFMT, more specifically about the teaching practice and what they learned about teaching knowledge for higher education. As a data source, this qualitative research work used a semi-structured interview and the reflexive reports produced by two former students at the end of their teaching practice. The data analysis was performed based on Content Analysis. According to the students’ perceptions, their teaching practice was planned and supervised by the professor responsible for the discipline, aiming to achieve a theoretical and methodological improvement mediated by dialogues, negotiations and interactions, which enabled effective learning and reflections on subject and professional knowledge.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ANSELMO, K. de B.; LIMA, M. S. L. Estágio de docência: possibilidade para formação contínua. In: VEIGA, I. P. A.; VIANA, C. M. Q. Q.; SILVA, E. F. da; MACHADO, L. C (Org.). Docência, currículo e avaliação: territórios referenciais para a formação docente. Curitiba: CRV, 2017, p. 79-92.

BARDIN, L. Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70, 2016.

BOGDAN, R. C.; BIKLEN, S. K. Investigação qualitativa em educação: uma introdução à teoria e aos métodos. Porto, Portugal: Porto Editora, 1994.

CARVALHO, R. S. T.; DAVID, A. Saberes docentes e o professor reflexivo: reflexões na prática escolar. Revista debates em educação, Maceió, v. 7, n. 13, p. 156-167, ja./jun. 2015. Disponível em: https://www.seer.ufal.br/index.php/debateseducacao/article/view/742. Acesso em: 08 de out. 2022.

CONCEIÇÃO, J. S. da; NUNES, C. M. F. Saberes docentes e professores iniciantes: dialogando sobre a formação de professores para o ensino superior. Revista docência do ensino superior, v. 5, n. 1, p. 9-36, abr. 2015. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/1970/1312. Acesso em: 08 out. 2022.

CRUZ, G. B. da. Didática e docência no ensino superior. Revista brasileira de estudos pedagógicos, Brasília, v. 98, n. 250, p. 672-689, set./dez. 2017. Disponível em: http://rbep.inep.gov.br/ojs3/index.php/rbep/article/view/3337. Acesso em: 08 out. 2022.

FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 2001.

GATTI, B. A.; NUNES, M. M. R. Formação de professores para o ensino fundamental: estudo de currículos das licenciaturas em pedagogia, língua portuguesa, Matemática e ciências biológicas. Textos FCC, v. 29, p. 155, 2013. Acesso em: http://www.fcc.org.br/pesquisa/ publicacoes/textos_fcc/arquivos/1463/arquivoAnexado.pdf. Acesso em: 22 ago. 2021.

BRASIL. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Diário Oficial da União, Brasília, 23 dez. 1996. Seção 1, p. 27833. Disponível em: . Acesso em: 08 out. 2022.

LIBÂNEO, J. C. A formação de professores no curso de Pedagogia e o lugar destinado aos conteúdos do Ensino Fundamental: que falta faz o conhecimento do conteúdo a ser ensinado às crianças? In: SILVESTRE, M. A.; PINTO, U. de A. (Org.). Curso de Pedagogia: avanços e limites após as Diretrizes Curriculares Nacionais. São Paulo: Cortez, 2017.

MONTEIRO, F. A.; FREITAS, G. O.; ESCOTO, J. J. C. Estágio-docência: experiência potencializadora da formação. Série-Estudos, Campo Grande, MS, v. 27, n. 59, p. 79-96, jan./abr. 2022. Disponível em: https://www.serie-estudos.ucdb.br/serie-estudos/article/view/1609. Acesso em: 08 out. 2022.

NEUENFELDT, M. C. Formação de professores para o ensino superior: reflexões sobre a docência orientada. Santa Maria, 2006. In: II Seminário Nacional de Filosofia e Educação - Confluências, 2006.

NÓVOA, António. Formação de professores e profissão docente. 1992. Disponível em:http://repositorio.ul.pt/bitstream/10451/4758/1/FPPD_A_Novoa.pdf. Acesso em: 07 out. 2022.

PIMENTA, S. G.; et al. Os cursos de Licenciatura em Pedagogia: fragilidades na formação inicial do professor polivalente. In: SILVESTRE, Magali Aparecida; PINTO, Umberto de Andrade (Org.). Curso de Pedagogia: avanços e limites após as Diretrizes Curriculares Nacionais. São Paulo: Cortez, 2017.

PIMENTA, S.G.; LIMA, M. S. L. Estágio e docência: diferentes concepções. Revista Poíesis, v. 3, n. 3 e 4, p. 5-24, 2006. Disponível em: https://revistas.ufg.br/poiesis/article/view/10542. Acesso em: 07 out. 2022.

PIMENTA, S. G.; ANASTASIOU, L. das G. C. Docência no Ensino Superior. 5. ed. - São Paulo: Cortez, 2014.

XXXX UFXX. X. Disponível em: https://www.ufmt.br/curso/ppge/pagina/ppge/5172#top_page. Acesso em: 19 set. 2022.

SOARES, S. R.; CUNHA, M. I. da. Formação do professor: a docência universitária em busca de legitimidade. Salvador: EDUFBA, 2010.

TARDIF, M. Saberes profissionais dos professores e conhecimentos universitários - Elementos para uma epistemologia da prática profissional dos professores e suas consequências em relação à formação para o magistério. Revista Brasileira de Educação. v. 13, p. 05-24, 2000. Disponível em: http://www.ergonomia.ufpr.br/Metodologia/RBDE13_05_MAURICE_TARDIF.pdf. Acesso em: 09 out. 2022.

TARDIF, M. Saberes docentes e formação profissional. 17ª. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2014.

TRIVIÑOS, A. N. da S. Introdução à pesquisa em ciências sociais: a pesquisa qualitativa em educação. São Paulo: Atlas, 1987.

UFXX. Resolução nº 6/2019, de 19 de julho de 2019. Regulamenta o Estágio de Docência no Programa de Pós-graduação em Educação da UFXX – XXXX/XXXX. Cuiabá: UFXX, 2022. Disponível em: https://cms.ufmt.br/files/galleries/220/6df5853e6d9d1857ff215cf0363b32ef25b524d82.pdf. Acesso em: 19 set. 2022.

VEIGA. I. P. A. Docência universitária na educação superior. In: RISTOFF, D.; SAVEGNANI, P. (Org.). Docência na educação superior. Brasília: Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira, 2006, p.85-96. Disponível em: https://download.inep.gov.br/publicacoes/diversas/temas_da_educacao_superior/docencia_na_educacao_superior.pdf. Acesso em: 25 set. 2022.

ZABALZA, M. A. O ensino Universitário: seu cenário e seus protagonistas. Porto Alegre: Artmed, 2004.

Published

2023-02-02

How to Cite

NATES DOS SANTOS GALVÃO, Fabricia; RÔOS, Deise; PALMA, Rute Cristina Domingos da. The teaching pratice and teaching knowledge for higher education. Debates em Educação, [S. l.], v. 15, n. 37, p. 1–20.e14230, 2023. DOI: 10.28998/2175-6600.2023v15n37p1-20.e14230. Disponível em: https://seer.ufal.br/index.php/debateseducacao/article/view/14230. Acesso em: 22 nov. 2024.

Issue

Section

Dossiê: O estágio de docência nos programas de pós-graduação stricto sensu

Similar Articles

<< < 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.