Geography, education and citizenship

which citizenship interests us?

Authors

  • Edvar Ferreira Basílio Universidade Federal do Ceará (UFC) https://orcid.org/0000-0001-6511-789X
  • Raimundo Lenilde de Araújo Universidade Federal do Piauí (UFPI)
  • Alexandra Maria de Oliveira Universidade Federal do Ceará (UFC)

DOI:

https://doi.org/10.28998/2175-6600.2023v15n37pe14830

Keywords:

Geography, Education, Citizenship

Abstract

This study has as objective discuss the Geography’s teaching under the perspective of the education for the exercise of territorial citizenship. Under the methodological point of view, a qualitative approach with documental investigative and bibliographical basis was utilized. Initially, the Brazilian educational legislation was analyzed and it was verified that in the legal marks of Education of Brazil the possibility of practicing citizenship finds itself strictly related and very limited to the capacity of the individual being tied to the world of work/job, and, for consequence, to consumption. The teaching of geography has much to favor the (re)construction of a citizenship that extrapolates the guarantee of civil and political rights, specially to enable socially engaged individuals.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Edvar Ferreira Basílio, Universidade Federal do Ceará (UFC)

Mestrando em Educação Brasileira pela Universidade Federal do Ceará(UFC);  Especialista em Gestão Escolar; Especialista em Educação Ambiental. Profesor efetivo da rede oficial de ensino do Estado do Ceará.

References

BRASIL. Base nacional comum curricular. Brasília, DF: MEC, 2018. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf. Acesso em: 23 dez. 2022.

BRASIL. Ministério da Educação. Parâmetros Curriculares Nacionais: Ensino Médio. Brasília: MEC/SEF. 2000. Contido em: http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/blegais.pdf. Acesso em: 02 Jan. 2023.

BRASIL.. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. Diretrizes curriculares nacionais gerais da educação básica. Brasília: MEC/CNE, 2013. Contido em: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=13448-diretrizes-curiculares-nacionais-2013-pdf&Itemid=30192. Acesso em 19 Mar. 2022.

BRASIL. Instituto Brasileiro de Geografia e Estatísticas. Contido em: https://cidades.ibge.gov.br/brasil/ce/fortaleza/panorama. Acesso em 21 dez. 2022.

BRASIL. Ministério da Educação. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Brasília: MEC, 1996 Contido em: https://www2.senado.leg.br/bdsf/bitstream/handle/id/70320/65.pdf. Acesso em: 20 Mar. 2022.

BRASIL. Ministério da Educação. Parâmetros Curriculares Nacionais. Contido em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/pcn/geografia.pdf. Acesso em: 26 Dez. 2022.

CAVALCANTI. L. S. A Geografia escolar e a cidade: ensaios sobre o ensino de

geografia para a vida urbana contemporânea. Campinas, S.P: Papirus, 2010.

CARLOS, A. F. O lugar no/do mundo. São Paulo: Hucitec, 2007.

CASTRO, I. E; GOMES, P. C. da C. CORRÊA, R. L. (org.). Geografia: conceitos e temas. 2. ed. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2000.

CASTROGIOVANNI, A.C. CALLAI, H. C. KAERCHER, N.A. (Org.) Ensino de Geografia: práticas e textualizações no cotidiano. Porto Alegre: Mediação, 2009.

CEARÁ. Secretaria de Educação do Estado do Ceará. Documento curricular referencial do Ceará: educação infantil e ensino fundamental. Fortaleza: SEDUCCE, 2019.

CLAUDINO, S. Escola, Educação geográfica e cidadania territorial. Scripta Nova: Revista Electrónica de Geografía y Ciencias Sociales, v. 9, n. 494, 2014. Disponível em: https://revistes.ub.edu/index.php/ ScriptaNova/article/view/14971. Acesso em: 06 ago. 2018.

DAMIANI, A. L. A Geografia e a construção da cidadania. In: CARLOS, Ana Fani. A. (org.). A Geografia na sala de aula. São Paulo: Contexto, 2008. p. 50-61.

GALIAN, C.V.A. Os PCN e a elaboração de propostas curriculares no Brasil. Cadernos de Pesquisa, 44(153) p.648-669. Disponível em: https://publicacoes.fcc.org.br/cp/article/view/2812. Acesso em 23 Dez. 2022.

GUARÁ, I. M. F. R. Educação e desenvolvimento integral; articulando saberes na escola e além da escola. Em aberto, Brasília, v. 22, n.80, p.65-81, abr. 2009.

RANIERI, N. B. S. O direito à educação e o pleno exercício da cidadania. ComCiência, Campinas, n. 111, 2009. Disponível em: http://comciencia.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1519-76542009000700008&lng=es&nrm=iso. Acesso em 22 Dez. 2022.

SANTOS, M. O espaço do cidadão. São Paulo: Nobel, 1998.

SANTOS, M. Metamorfoses do espaço habitado: fundamentos teóricos e metodológicos da Geografia. 6ª edição. São Paulo: Edusp, 2008.

Published

2023-09-27

How to Cite

BASÍLIO, Edvar Ferreira; ARAÚJO, Raimundo Lenilde de; OLIVEIRA, Alexandra Maria de. Geography, education and citizenship: which citizenship interests us?. Debates em Educação, [S. l.], v. 15, n. 37, p. e14830, 2023. DOI: 10.28998/2175-6600.2023v15n37pe14830. Disponível em: https://seer.ufal.br/index.php/debateseducacao/article/view/14830. Acesso em: 21 nov. 2024.

Issue

Section

Artigos

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.