Geography, education and citizenship
which citizenship interests us?
DOI:
https://doi.org/10.28998/2175-6600.2023v15n37pe14830Keywords:
Geography, Education, CitizenshipAbstract
This study has as objective discuss the Geography’s teaching under the perspective of the education for the exercise of territorial citizenship. Under the methodological point of view, a qualitative approach with documental investigative and bibliographical basis was utilized. Initially, the Brazilian educational legislation was analyzed and it was verified that in the legal marks of Education of Brazil the possibility of practicing citizenship finds itself strictly related and very limited to the capacity of the individual being tied to the world of work/job, and, for consequence, to consumption. The teaching of geography has much to favor the (re)construction of a citizenship that extrapolates the guarantee of civil and political rights, specially to enable socially engaged individuals.
Downloads
References
BRASIL. Base nacional comum curricular. Brasília, DF: MEC, 2018. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf. Acesso em: 23 dez. 2022.
BRASIL. Ministério da Educação. Parâmetros Curriculares Nacionais: Ensino Médio. Brasília: MEC/SEF. 2000. Contido em: http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/blegais.pdf. Acesso em: 02 Jan. 2023.
BRASIL.. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. Diretrizes curriculares nacionais gerais da educação básica. Brasília: MEC/CNE, 2013. Contido em: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=13448-diretrizes-curiculares-nacionais-2013-pdf&Itemid=30192. Acesso em 19 Mar. 2022.
BRASIL. Instituto Brasileiro de Geografia e Estatísticas. Contido em: https://cidades.ibge.gov.br/brasil/ce/fortaleza/panorama. Acesso em 21 dez. 2022.
BRASIL. Ministério da Educação. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Brasília: MEC, 1996 Contido em: https://www2.senado.leg.br/bdsf/bitstream/handle/id/70320/65.pdf. Acesso em: 20 Mar. 2022.
BRASIL. Ministério da Educação. Parâmetros Curriculares Nacionais. Contido em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/pcn/geografia.pdf. Acesso em: 26 Dez. 2022.
CAVALCANTI. L. S. A Geografia escolar e a cidade: ensaios sobre o ensino de
geografia para a vida urbana contemporânea. Campinas, S.P: Papirus, 2010.
CARLOS, A. F. O lugar no/do mundo. São Paulo: Hucitec, 2007.
CASTRO, I. E; GOMES, P. C. da C. CORRÊA, R. L. (org.). Geografia: conceitos e temas. 2. ed. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2000.
CASTROGIOVANNI, A.C. CALLAI, H. C. KAERCHER, N.A. (Org.) Ensino de Geografia: práticas e textualizações no cotidiano. Porto Alegre: Mediação, 2009.
CEARÁ. Secretaria de Educação do Estado do Ceará. Documento curricular referencial do Ceará: educação infantil e ensino fundamental. Fortaleza: SEDUCCE, 2019.
CLAUDINO, S. Escola, Educação geográfica e cidadania territorial. Scripta Nova: Revista Electrónica de Geografía y Ciencias Sociales, v. 9, n. 494, 2014. Disponível em: https://revistes.ub.edu/index.php/ ScriptaNova/article/view/14971. Acesso em: 06 ago. 2018.
DAMIANI, A. L. A Geografia e a construção da cidadania. In: CARLOS, Ana Fani. A. (org.). A Geografia na sala de aula. São Paulo: Contexto, 2008. p. 50-61.
GALIAN, C.V.A. Os PCN e a elaboração de propostas curriculares no Brasil. Cadernos de Pesquisa, 44(153) p.648-669. Disponível em: https://publicacoes.fcc.org.br/cp/article/view/2812. Acesso em 23 Dez. 2022.
GUARÁ, I. M. F. R. Educação e desenvolvimento integral; articulando saberes na escola e além da escola. Em aberto, Brasília, v. 22, n.80, p.65-81, abr. 2009.
RANIERI, N. B. S. O direito à educação e o pleno exercício da cidadania. ComCiência, Campinas, n. 111, 2009. Disponível em: http://comciencia.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1519-76542009000700008&lng=es&nrm=iso. Acesso em 22 Dez. 2022.
SANTOS, M. O espaço do cidadão. São Paulo: Nobel, 1998.
SANTOS, M. Metamorfoses do espaço habitado: fundamentos teóricos e metodológicos da Geografia. 6ª edição. São Paulo: Edusp, 2008.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Debates em Educação
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Neste tipo de licença é permitido Compartilhar (copiar e redistribuir o material em qualquer suporte ou formato) e Adaptar (remixar, transformar, e criar a partir do material). Deverá ser dado o crédito apropriado , prover um link para a licença e indicar se mudanças foram feitas . O conteúdo não pdoerá ser utilizado para fins comerciais .
Atribuição-NãoComercial 4.0 Internacional Creative Commons Attribution 4.0 (CC BY-NC 4.0).