Ink, time and human formation credentials for teaching

Authors

  • Juliana Marques de Farias Universidade Federal de Pelotas
  • Maiane Liana Hatschbach Ourique Universidade Federal de Pelotas

DOI:

https://doi.org/10.28998/2175-6600.2023v15n37pe15007

Keywords:

Teacher training, Human formation, Aesthetics

Abstract

The objective of this essay is to understand the contribution of the aesthetic experience to mobilize affects and expand the ways of understanding and feeling the process of human formation in teaching. The relationship between aesthetic sensitivity and humanized action is identified.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Juliana Marques de Farias, Universidade Federal de Pelotas

Doutoranda do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal de Pelotas, na linha de pesquisa Formação de Professores, Ensino, Processos e Práticas Educativas. Mestra em Educação na referida instituição.

Maiane Liana Hatschbach Ourique, Universidade Federal de Pelotas

Doutora em Educação; Professora da Faculdade de Educação, nos cursos de Pedagogia e no Programa de Pós-graduação em Educação (PPGE) da Universidade Federal de Pelotas (UFPel/RS/BR).

References

BENJAMIN, Walter. Magia e técnica, arte e política: ensaio sobre literatura e história da cultura (Obras Escolhidas v. I). São Paulo: Brasiliense, 2012.

BENJAMIN, Walter. Reflexões sobre a criança, o brinquedo e a educação. São Paulo: Duas Cidades; Ed. 34, 2002.

BENJAMIN, Walter et al. Rua de mão única. São Paulo: Brasiliense, 1987.

CAMPELLO, Filipe. Crítica dos afetos. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2022.

DREXLER, Jorge. Soledad. Miami Beach, Florida, USA: Warner Music Latina, 2006.

DREXLER, Jorge. Tinta y tiempo. Nova York, USA: Sony Music Group, 2022.

HABERMAS, Jürgen. Dialética e hermenêutica: para a crítica da hermenêutica de Gadamer. Porto Alegre: LPM. 1987.

HERMANN, Nadja. Ética e estética: a relação quase esquecida. Porto Alegre, RS: Edipucrs, 2005.

HERMANN, Nadja. Hermenêutica e educação. Rio de Janeiro, RJ: DP&A Editora, 2002.

HONNETH, Axel. Reificação: um estudo de teoria do reconhecimento. São Paulo, SP: Editora Unesp, 2020.

JOSSO, Marie-Christine. Experiências de vida e formação. São Paulo: Cortez, 2004.

MAGRI, André. Os trabalhos da memória: lavrar a própria vida. In: PASSEGGI, Maria da Conceição; JÚNIOR, Lucrécio Araújo de Sá; BARBOSA, Tatyana Mabel Nobre. Educação e experiência: narrativas em múltiplos contextos. Natal: EDUFRN, 2021.

NÓVOA, António. A formação tem que passar por aqui: as histórias de vida no Projeto Prosalus. In: NÓVOA, António; FINGER, Matthias. O método (auto) biográfico e a formação. 2ed. Natal, RN: EDUFRN, 2014.

PASSEGGI, Maria da Conceição. Narrativas da experiência na pesquisa-formação: do sujeito epistêmico ao sujeito biográfico. Roteiro, v. 41, n. 1, p. 67-86, 2016. Disponível em: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6195624 Acesso em: 30 jan 2022.

SOUZA, Elizeu Clementino de; MEIRELES, Mariana Martins de. Olhar, escutar e sentir: Modos de pesquisar-narrar em educação. Revista Educação e Cultura Contemporânea, v. 15, n. 39, p. 282-303, 2018. Disponível em: http://periodicos.estacio.br/index.php/reeduc/article/view/4750/47966110. Acesso em: 30 jan 2022.

Published

2023-05-10

How to Cite

FARIAS, Juliana Marques de; OURIQUE, Maiane Liana Hatschbach. Ink, time and human formation credentials for teaching. Debates em Educação, [S. l.], v. 15, n. 37, p. e15007, 2023. DOI: 10.28998/2175-6600.2023v15n37pe15007. Disponível em: https://seer.ufal.br/index.php/debateseducacao/article/view/15007. Acesso em: 17 oct. 2024.

Issue

Section

Dossiê Temático - Formação Docente: Políticas e Práticas sob a perspectiva Human

Similar Articles

<< < 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.