BNNC and BNC-training
reflections on competencies, skills and pedagogical practices based on the documents that guide brazilian basic education
DOI:
https://doi.org/10.28998/2175-6600.2023v15n37pe15019Keywords:
Curriculum, Integral education, Human formationAbstract
The teacher training process was reformulated to meet the requirements imposed by the National Common Curriculum Base (BNCC). This theoretical article aims to discuss how the BNC-training contemplates the development of general and specific skills articulated with the teaching pedagogical practices, ensure the construction of essential learning recommended by BNCC and enable the democratization of teaching and integral education. For this, the theoretical-methodological assumptions of these documents are discussed, which guide the curricula of basic education and teacher training, making articulation with pedagogical practices for integral and human education. Through the discussion, it is possible to reflect on a series of meetings and disagreements between BNCC and BNC-training, with regard to the development of skills, skills, integral education, human training and experiential knowledge. We defend at the end that, to achieve the process of teaching and learning, consider the singularities of students, it is essential to think about human and democratic formation.
Downloads
References
ANASTASIOU, L. das G. C. Estratégias de ensinagem. Processos de ensinagem na universidade. Pressupostos para as estratégias de trabalho em aula, v. 3, p. 67-100, 2004.
BERBEL, N. A. N. As metodologias ativas e a promoção da autonomia de estudantes. Semina: Ciências sociais e humanas, Londrina, v. 32, n. 1, p. 25-40, 2011. Disponível em: http://sta.sites.uff.br/wp-content/uploads/sites/433/2018/08/berbel_2011.pdf. Acesso em: 30 jan. 2023.
BITTENCOURT, J. Educação Integral no contexto da BNCC. Revista E-curriculum, v. 17, n. 4, p. 1759-1780, 2019. Disponível em: http://educa.fcc.org.br/pdf/curriculum/v17n4/1809-3876-e-curriculum-17-04-1759.pdf. Acesso em: 27 jan. 2023.
BRANCO, E. P.; BRANCO, A. B. de G.; IWASSE, L. F. A.; ZANATTA, S. C. Sistema Nacional de Educação: críticas no contexto da implantação da BNCC. Debates em Educação, v. 11, n. 25, p. 271-294, 2019. Disponível em: https://www.seer.ufal.br/ojs2-somente-consulta/index.php/debateseducacao/article/view/8035. Acesso em: 29 jan. 2023.
BRASIL. Base Nacional Comum Curricular: educação é a base. Brasília: Ministério da Educação/ Secretaria da Educação Básica, 2017.
BRASIL. Resolução CNE/CP n.2, de 20 de dezembro de 2019.Define as Diretrizes Curriculares Nacionais para a Formação Inicial de Professores para a Educação Básica e institui a Base Nacional Comum para a Formação Inicial de Professores da Educação Básica (BNC-Formação), 2019.
COSTA, E. M.; DE MATTOS, C. C.; DA SILVA CAETANO, V. N. Implicações da BNC-formação para a universidade pública e formação docente. Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, p. 896-909, 2021. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/14924. Acesso em: 22 jan. 2023.
COSTA, D. V. da. A Base Nacional Comum Curricular (BNCC) do ensino médio: entre os interesses neoliberais e possibilidades de formação humana. Conjecturas, v. 22, n. 5, p. 949-964, 2022. Disponível em: http://conjecturas.org/index.php/edicoes/article/view/1066. Acesso em: 11 jan. 2023.
DINIZ-PEREIRA, J. E. Nova tentativa de padronização dos currículos dos cursos de licenciatura no Brasil: a BNC-formação. Revista Práxis Educacional, v. 17, n. 46, p. 53-71, 2021. Disponível em: http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2178-26792021000300053. Acesso em: 10 jan. 2023.
FARIAS, I. M. S. O discurso curricular da proposta para BNC da formação de professores da educação básica. Retratos da escola, v. 13, n. 25, p. 155-168, 2019. Disponível em: https://retratosdaescola.emnuvens.com.br/rde/article/view/961. Acesso em: 10 jan. 2023.
FAZENDA, I. C. A. Desafios e perspectivas do trabalho interdisciplinar no ensino fundamental contribuições das pesquisas sobre interdisciplinaridade no Brasil: o reconhecimento de um percurso. In: DALBEM, A. et al. Coleção Didática e Prática de Ensino Convergências e tensões no campo da formação e do trabalho docente. Belo Horizonte: Autêntica, 2010. 734p.
FAZENDA, I. C. A. Integração e interdisciplinaridade no ensino brasileiro: efetividade ou ideologias. 5 ed. São Paulo: Edições Loyola, 2002.
GOMES, J. M.; LIMA, A. S. T. Os espaços não-formais de ensino e a prática pedagógica no Ensino Médio Integrado. Humanidades & Inovação, v. 8, n. 53, p. 365-379, 2021. Disponível em: https://revista.unitins.br/index.php/humanidadeseinovacao/article/view/5935. Acesso em: 29 jan. 2023.
LAVOURA, T. N.; ALVES, M. S.; SANTOS JUNIOR, C. de L. S. Política de formação de professores e a destruição das forças produtivas: BNC-formação em debate. Práxis Educacional, v. 16, n. 37, p. 553-577, 2020. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/6405. Acesso: 21 jan. 2023.
LIBÂNEO, J. C. Organização e gestão da escola. Goiânia: alternativa, p. 123-140, 2001.
MORÁN, J. Mudando a educação com metodologias ativas. Coleção Mídias Contemporâneas. Convergências Midiáticas, Educação e Cidadania: aproximações jovens, v. 2, p. 15-33, 2015. Disponível em: https://edisciplinas.usp.br/pluginfile.php/4941832/mod_resource/content/1/Artigo-Moran.pdf. Acesso em: 29 jan. 2023.
NÓVOA, A. Vidas de Professores. Porto, Portugal: Porto Editora, 2 ed. 1995.
PERRENOUD, P. Dez novas competências para ensinar. Artmed editora, 2010.
RICARDO, E. C. Discussão acerca do ensino por competências: problemas e alternativas. Cadernos de pesquisa, v. 40, p. 605-628, 2010. Disponível em: https://www.scielo.br/j/cp/a/jhbTLVnkSMxDnWTyjxR37Ch/?lang=pt. Acesso em: 15 jan. 2023.
SANTOS, E. Pesquisa-formação na cibercultura. Portugal, Whitebooks, 1º ed., 2014.
SILVA, A. C. C.; FARIAS, D. C. C.; GOMES, D. J. L.; SANTOS, E. S. F. dos. Prática docente no ensino superior: uma análise a partir da abordagem do ensino por competências de Philippe Perrenoud. Revista Educação em Debate, n. 81, p. 131-145, 2020. Disponível em: https://repositorio.ufc.br/handle/riufc/52244. Acesso: 25 jan. 2023.
SILVA, D. de. M.; ARAÚJO, F. O.; FERREIRA, R. G. Interdisciplinaridade: reflexões sobre práticas pedagógicas no ensino médio integrado. Revista Brasileira da Educação Profissional e Tecnológica, v. 1, n. 18, p. e8814-e8814, 2020. Disponível em: https://www2.ifrn.edu.br/ojs/index.php/RBEPT/article/view/8814. Acesso em: 29 jan. 2023.
SIMIONATO, M. F.; HOBOLD, M. de S. Diretrizes curriculares nacionais para a formação inicial de professores: padronizar para controlar?. Revista Práxis Educacional, v. 17, n. 46, p. 72-88, 2021. Disponível em: http://educa.fcc.org.br/scielo.php?pid=S2178-26792021000300072&script=sci_arttext&tlng=pt. Acesso em: 15 jan. 2023.
SOARES, M. C. Narrativas de professores e as práticas pedagógicas: flashes narrativos no contexto da educação integral. Minas Gerais/MG, 2020. Dissertação (Mestrado em Educação e Docência) – Universidade Federal de Minas Gerais, Minas Gerais, 2020. Disponível em: https://repositorio.ufmg.br/handle/1843/38188. Acesso: 21 jan. 2023.
SOARES, P. G.; GONÇALVES, N. S.; SANTOS, T. de L.; RUPPENTHAL, R.; MELLO, E. B. BNC-Formação Continuada de Professores da Educação Básica: competências para quem?. Research, Society and Development, v. 11, n. 9, p. e46011932181-e46011932181, 2022. Disponível em: https://rsdjournal.org/index.php/rsd/article/view/32181. Acesso em: 20 jan. 2023.
TARDIF, M. Saberes docentes e formação profissional. Editora Vozes Limitada, 2014.
TAVARES, C. Educação integral, educação contextualizada e educação em direitos humanos: reflexões sobre seus pontos de intersecção e seus desafios. Acta Scientiarum. Human and Social Sciences, v. 31, n. 2, p. 141-150, 2009. Disponível em: https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/ActaSciHumanSocSci/article/view/5436. Acesso: 27 jan. 2023.
ZANARDI, T. A. C. Educação integral, tempo integral e Paulo Freire: os desafios da articulação conhecimento-tempo-território. Revista e-Curriculum, v. 14, n. 1, p. 82-107, 2016. Disponível em: http://educa.fcc.org.br/pdf/curriculum/v14n1/1809-3876-curriculum-14-01-00082.pdf. Acesso em: 27 jan. 2023.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Debates em Educação
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Neste tipo de licença é permitido Compartilhar (copiar e redistribuir o material em qualquer suporte ou formato) e Adaptar (remixar, transformar, e criar a partir do material). Deverá ser dado o crédito apropriado , prover um link para a licença e indicar se mudanças foram feitas . O conteúdo não pdoerá ser utilizado para fins comerciais .
Atribuição-NãoComercial 4.0 Internacional Creative Commons Attribution 4.0 (CC BY-NC 4.0).