Digital technologies and the teaching of english language

the use of digital tools in public schools in the Northwest region of Ceará

Authors

  • Danilo Santos e Silva Miami University Of Science and Technology, MUST, Estados Unidos.
  • Flavio Santiago Universidade Federal de Juiz de Fora

DOI:

https://doi.org/10.28998/2175-6600.2023v15n37pe15257

Keywords:

English Language Teaching, Public teaching, Digital technologies., Teaching praxis, Pandemic Education

Abstract

The present study aimed to understand the pedagogical praxis of English language teachers in the period of remote classes, caused by the Covid-19 pandemic in 18 public high schools in the northwest region of the state of Ceará. This is a qualitative and qualitative research, which used as a tool for data collection the application of a questionnaire in online format to English language teachers. According to 52% of the teachers interviewed did not even receive adequate training to know the digital tools. Regarding the emergency use of these devices that were used in the most critical period of the Covid-19 pandemic, it is possible to identify structural obstacles that limit access to these resources.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Flavio Santiago, Universidade Federal de Juiz de Fora

Doutor em Educação pela Faculdade de Educação  da UNICAMP

References

ALMEIDA, S. do C. D. de; FERNANDES JUNIOR, A. M.; GOI, V. M. Uso de tecnologias digitais na escola: um estudo fundamentado nos relatórios de Políticas Públicas Brasileiras. Educação, [S. l.], v. 44, p. e64/ 1–21, 2019. DOI: 10.5902/1984644436752. Disponível em: https://periodicos.ufsm.br/reveducacao/article/view/36752. Acesso em: 10 jul. 2023.

BONI, V.; QUARESMA, S. J. Aprendendo a entrevistar: como fazer entrevistas em Ciências Sociais. Em Tese: Revista Eletrônica dos Pós-Graduandos em Sociologia Política da UFSC, v. 2, n. 1 (3), janeiro-julho, 2005, p. 68-80. Disponível em https://periodicos.ufsc.br/index.php/emtese/article/view/18027//. Acesso em: 10 jul. 2023.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, 2018. Disponível em http://basenacionalcomum.mec.gov.br/abase// Acesso em: 10 jul. 2023.

BRASIL. Ministério da Educação. Parecer CP. Brasília 2020. Disponível em http://portal.mec.gov.br/component/content/article/33371-cne-conselho-nacional-de-educacao/85201-parecer-cp-2020/ Acesso em: 10 jul. 2023.

CEARÁ. Secretaria de Educação: Lei 17.347/2020, Autorização de compra e distribuição de tablets. (2020). Brasil. Disponível em: //https://belt.al.ce.gov.br/index.php/legislacao-do-ceara/organizacao-tematica/ciencia-e-tecnologia-e-educacao-superior/item/7898-lei-n-17-347-11-12-2020-d-o-16-02-21/ Acesso em: 10 jul. 2023.

CEARÁ. Governo do Estado do Ceará. Cartilha da Previdência do Estado do Ceará. 2018. Disponível em:// https://www.seplag.ce.gov.br/wp-content/uploads/sites/14/2018/11/CARTILHA-DA-PREVID%C3%8ANCIA-DO-ESTADO-DO-CEAR%C3%81.pdf. Acesso em: 10 jul. 2023.

FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996. Coleção leitura, p. 21, 2005.

FREIRE, P. Pedagogia do oprimido. São Paulo: Paz e Terra, 1974. 2011.

GATTI, B. A. Possível reconfiguração dos modelos educacionais pós-pandemia. Estudos avançados, v. 34, p. 29-41, 2020. Disponível em https://doi.org/10.1590/s0103-4014.2020.34100.003// Acesso em: 10 jul. 2023.

GIL, A.C., et al. Como elaborar projetos de pesquisa. São Paulo: Atlas, 2002.

KAMENOV, K.. Immersive experience—The 4th wave in tech: Learning the ropes. 2017. Disponível em https://www.accenture.com/gb-en/blogs/blogs-immersive-experience-wave-learning-ropes// Acesso em: 10 jul. 2023.

MALAGUTI, D. A. A. A.; RODRIGUES, A. M. C.; LIMA, D. C.. Os desafios do ensino de língua inglesa em um cenário pandêmico. fólio-Revista de Letras, v. 14, n. 1, 2022. Disponível em https://doi.org/10.22481/folio.v14i1.10659// Acesso em: 10 jul. 2023.

MANZINI, Ed. J. Entrevista semiestruturada: análise de objetivos e de roteiros. Seminário internacional sobre pesquisa e estudos qualitativos, v. 2, p. 58-59, 2004.

MARTINS, M R . Educação e tecnologia: a crise da inteligência. Educação UFSM, v. 44, 2019. Disponível em https://doi.org/10.5902/1984644437943// Acesso em: 10 jul. 2023.

MARTINS-CESTARO, S. A.. O ensino da Língua Estrangeira: história e metodologia. Videtur, 1999. Disponível em http://www.hottopos.com/videtur6/selma.htm// Acesso em: 10 jul. 2023.

MARTINS-CESTARO, S. A. O ensino da Língua Estrangeira: história e metodologia. Videtur, 1999. Disponível em http://www.hottopos.com/videtur6/selma.htm// Acesso em: 10 jul. 2023.

MENEZES, V. Digital Technology In Pandemic Times. Cadernos de Linguística, [S. l.], v. 2, n. 1, p. e312, 2021. DOI: 10.25189/2675-4916.2021.v2.n1.id312. Disponível em: https://cadernos.abralin.org/index.php/cadernos/article/view/312 . Acesso em: 10 jul. 2023.

MENEZES, V.A www e o ensino de inglês. Revista brasileira de linguística aplicada, v. 1, p. 93-116, 2001. Disponível em https://www.scielo.br/j/rbla/a/s5xKpGJ5TL4dTWYTsGjx74s// Acesso em: 10 jul. 2023.

MENEZES, V.A. Tecnologias digitais no ensino de línguas: passado, presente e futuro. Revista da ABRALIN, 2019. Disponível em https://revista.abralin.org/index.php/abralin/article/view/1323// Acesso em: 10 jul. 2023.

MENEZES, V.A. Ensino remoto ou ensino a distância: efeitos da pandemia. Estudos Universitários: revista de cultura, v. 37, n. 1, p. 58-70, 2020. Disponível em https://periodicos.ufpe.br/revistas/estudosuniversitarios/article/view/249044// Acesso em: 10 jul. 2023.

OLIVEIRA COSTA, J. W.; CARVALHO LIMA, S.. Um estudo exploratório sobre o ensino remoto de língua inglesa na escola pública potiguar em tempos de pandemia de Covid-19 (2020-2021). Revista Horizontes de Linguistica Aplicada, n. 1, p. AG10-AG10, 2022. Disponível em https://periodicos.unb.br/index.php/horizontesla/article/view/42632//. Acesso em: 10 jul. 2023.

PEIXOTO, J.; ARAÚJO, C. H. S.. Tecnologia e educação: algumas considerações sobre o discurso pedagógico contemporâneo. Educação & Sociedade, v. 33, p. 253-268, 2012. Disponível em https://www.scielo.br/j/es/a/fKjYHb7qD8nK4MWQZFchr6K/abstract// Acesso em: 10 jul. 2023.

SEGATY, K.; BAILER, C. O ensino de língua inglesa na educação básica em tempos de pandemia: um relato de experiência em um programa bilíngue em implantação. Signo, v. 46, n. 85, p. 262-271, 6 jan. 2021. Disponível em https://doi.org/10.17058/signo.v46i85.15709// Acesso em: 10 jul. 2023.

SEVERINO, A. J. Metodologia do trabalho científico. São Paulo. 14º ed. Editora Cortez. 2013.

SILVA, A. V. M. da. Tecnologias e Educação: O discurso da UNESCO. Educação UFSM, v. 44, 2019. Disponível em https://doi.org/10.5902/1984644437288// Acesso em: 10 jul. 2023.

VENTURA, M. M.. O estudo de caso como modalidade de pesquisa. Revista SoCERJ, v. 20, n. 5, p. 383-386, 2007. Disponível em <http://sociedades.cardiol.br/socerj/revista/2007_05/a2007_v20_n05_art10.pdf> Acesso em: 10 jul. 2023.

Published

2023-09-27

How to Cite

SILVA, Danilo Santos e; SANTIAGO, Flavio. Digital technologies and the teaching of english language: the use of digital tools in public schools in the Northwest region of Ceará. Debates em Educação, [S. l.], v. 15, n. 37, p. e15257, 2023. DOI: 10.28998/2175-6600.2023v15n37pe15257. Disponível em: https://seer.ufal.br/index.php/debateseducacao/article/view/15257. Acesso em: 23 nov. 2024.

Issue

Section

Artigos

Most read articles by the same author(s)

Similar Articles

<< < 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.