Countryside education

movement and resistance

Authors

  • Diana da Silva Ribeiro Universidade Federal do Amazonas- UFAM
  • Eulina Maria Leite Nogueira Universidade Federal do Amazonas (UFAM)

DOI:

https://doi.org/10.28998/2175-6600.2023v15n37pe15262

Keywords:

Social movements, social achievements, regulatory frameworks, Countryside Education, Resistance

Abstract

This bibliographic work is the result of research carried out during the Master's Degree in Teaching Science and Humanities, at the Institute of Education, Agriculture and Environment - Federal University of Amazonas. The theme was developed with the aim of discussing countryside education in Brazil, making a dynamic and dialectical movement of thought. During the analyses, the qualitative approach of the raised bibliographical research was used. The results indicate that this education is woven by many struggles, conflicts, but also by the strength of peasant identities that resist, seeking ways of their emancipation, opposing the model of education supported by capital, to create sustainability in the countryside, whose struggles caused in normative frameworks to propose a countryside education. For centuries, a model of banking and authoritarian education prevailed, serving to maintain the current order. However, when these models are questioned, new proposals emerge, reaffirming a movement of resistance in search of transformation. In the midst of the reality experienced by the people of the countryside, denial of their right to education, a set of actions supported by social movements and by social subjects emerges, which permeate the present, with new confrontations through neoliberalism and policies of retrogression of the normative landmarks already conquered. This education elaborated from the yearnings, the struggles, to think about the place, the culture, the peasant language, and to contribute to the identity affirmation of the countryside people is called countryside education, opposed to the paradigm of rural education, with the dynamics of movement and resistance.

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Author Biographies

Diana da Silva Ribeiro, Universidade Federal do Amazonas- UFAM

Doutoranda em Educação pela Universidade Federal do Amazonas- PPGE. Mestra em Ensino de Ciências e Humanidades pela Universidade Federal do Amazonas- UFAM. Especialista em Libras com ênfase em Educação Inclusiva. Licenciada em História. 

Eulina Maria Leite Nogueira, Universidade Federal do Amazonas (UFAM)

Possui graduação em Licenciatura em Estudos Sociais pela Universidade Federal do Amazonas, graduação em História pela Universidade Federal do Amazonas, graduação em Pedagogia pela Universidade Federal do Amazonas, Mestrado em Educação pela Universidade Federal do Amazonas e Doutorado em Educação (Currículo) pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo. Atualmente é professora adjunta da Universidade Federal do Amazonas, possui experiência na Educação, com ênfase nas seguintes área: Formação de Professores, Políticas Públicas, Educação do Campo, Educação Indígena e Diversidade Cultural. Credenciada no Programa de Pós-Graduação Mestrado em Ensino: Ciências e Humanidades.

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Published

2023-06-05

How to Cite

RIBEIRO, Diana da Silva; NOGUEIRA, Eulina Maria Leite. Countryside education: movement and resistance. Debates em Educação, [S. l.], v. 15, n. 37, p. e15262, 2023. DOI: 10.28998/2175-6600.2023v15n37pe15262. Disponível em: https://seer.ufal.br/index.php/debateseducacao/article/view/15262. Acesso em: 12 aug. 2024.

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