E-dialogicity as a perspective of open scientific communication in Education journals

Authors

  • Júlio Cesar Correia da Silva Uninassau
  • Luis Paulo Leopoldo Mercado Universidade Federal de Alagoas (UFAL)

DOI:

https://doi.org/10.28998/2175-6600.2024v16n38pe16216

Keywords:

e-dialogicity, Open Science, Data Science, Educational Journals, DICT.

Abstract

This research investigates existing sources of dialogue in national journals in the area of Education, with emphasis on the regulatory elements that model the opening of data and constitute Open Science in periodized interfaces. The element that characterizes the dialogue in these environments is the e-dialogicity that is defined by the mediatization of the common dialogue through the usability of a digital device. The objective of this study is to characterize the occurrence of prevailing e-dialogic switches in educational journals, identifying the elements of e-dialogicity present in scientific dissemination in Brazilian education journals available on the Scielo Brasil and Educ@/FCC portals. The research was qualitative, with a documentary study of e-dialogicity in Brazilian journals to highlight the structure of national journals and the communicative profile of the available interfaces using content analysis. The results show how e-dialogicity is present in educational journals and how it is structured, and can occur in academic data mediatization environments or in social networks that encourage the sharing of scientific research and feedback from specialists and non-specialized readers. computerized or not, promoting the opening of data from the perspective of democratic dialogue and serving as a potential tool for training in citizenship.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Júlio Cesar Correia da Silva, Uninassau

Mestre em Educação pela Universidade Federal de Alagoas (UFAL), com ênfase em Tecnologias Digitais de Informação e Comunicação para a Formação de Docentes Presenciais e Online, Pós-Graduado em Gestão Pública pela Universidade Estadual de Alagoas (UNEAL) e Graduado em Pedagogia-Licenciatura, pela UFAL. O alagoano Mestre e pesquisador Júlio César Correia da Silva iniciou suas incursões universitárias em 2012, realizando atividades acadêmicas de ensino, interdisciplinares e extracurriculares, destacando sua atuação na iniciação científica por meio dos projetos PAINTER, PIBIC e MONITORIA e na Administração Pública de Alagoas e de Maceió a partir de 2015, colaborando para a Secretaria de Estado da Segurança Pública (SSP/AL) e para a Secretaria Municipal de Educação (SEMED), respectivamente. Enquanto graduando em Pedagogia, recebeu em 2018 o Título de Excelência Acadêmica do CNPq e Capes pela dedicação ao projeto "Recursos Educacionais Abertos na Perspectiva das Autorias Docente e Discente: Análise da Produção Brasileira", vinculado ao Programa Institucional de Bolsas de Iniciação Científica, projeto que proporcionou contatos e publicações em outros países, a exemplo de Portugal e França. 

Luis Paulo Leopoldo Mercado, Universidade Federal de Alagoas (UFAL)

Professor Titular da Universidade Federal de Alagoas com atuação na graduação em Educação Física e Pedagogia e na Pós-Graduação (Mestrado e Doutorado em Educação). Bolsista Produtividade em Pesquisa 2 do CNPq. Doutor em Educação (PUC/SP, 1998), Mestre em Educação (UFSM, 1993), Especialista em Formação de Professores em Mídias na Educação (UFAL, 2010), Licenciado em Ciências Biológicas Licenciatura Plena (UFSM, 1989). Bacharel em Direito (CESMAC, 2012). Realizou Aperfeiçoamento em Formação em Tutoria Online pela Organização dos Estados Americanos (OEA/INEAM) e em Melhoria da Qualidade da Educação Básica pela UNESCO (UNESCO/OEA). Lider do Grupo de Pesquisa Tecnologias da Informação e Comunicação na Formação de Professores Presencial e Online, certificado pelo CNPq.

References

ALBAGLI, S. Ciência aberta em questão. In: ALBAGLI, S.; MACIEL, M. L.; ABDO, A. H. (Ed.). Ciência aberta, questões abertas. Brasília: IBICT; Rio de Janeiro: Unirio, 2015. p. 9-26.

ALBAGLI, Sarita. Ciência Aberta: movimento de movimentos. In: SHINTAKU, Milton; SALES, Luana Farias (Orgs.) Ciência aberta para editores científicos. Botucatu, SP: ABEC, 2019. p. 15-20. DOI: http://dx.doi.org/10.21452/978-85-93910-02-9.cap2

ATAÍDES, O. Q. Diálogo, dialogicidade, ação dialógica: elementos constitutivos da práxis no processo de ensino-aprendizagem. In: SÍVERES, L. (org.). Diálogo: um princípio pedagógico. Brasília: Liber, 2016, p. 97-109.

BARBOSA, S. D.; SILVA, B. S. Interação humano-computador. Rio de Janeiro: Elsevier, 2010.

BELLONI, M. L. Educação a distância mais aprendizagem aberta. In: BELLONI, M. L. (Org.). A formação na sociedade do espetáculo. São Paulo: Loyola, 2002, p. 151-168.

BENTES, J. A. O; SOUZA-BENTES, R. N. Diálogo, dialogismo e dialogicidade em Buber, Bakhtin e Freire: algumas observações. Conjectura: Filos. Educ., Caxias do Sul, RS, [Aheadof Print], v. 24, e019017, 2019. DOI: 10.18226/21784612.v24.e019017.

CHAN, L.; COSTA, S. Participation in the global knowledgecommons: challengesandopportunities for researchdissemination in developing countries. New Library World, v.106, n.3/4, p.141-163, 2005.

CHAN, L.; KIRSOP, B.; ARUNACHALAM, S. Towards open andequitableaccesstore Search andknowledge for development. PLoSMed, v.8, n.3, e 1001016, 2011. doi:10.1371/journal.pmed.1001016.

FERREIRA, J. Midiatização: dispositivos, processos sociais e de comunicação. Revista E-Compós, v. 10, n. 26, s. p., 2007.

FOUREZ, G. A construção das ciências: introdução à filosofia e à ética das ciências. Tradução de Luiz Paulo Rouanet. São Paulo: Editora da Universidade Estadual Paulista, 1995.

FREIRE, P. Pedagogia do oprimido. 65. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2018.

GHALI, W. A. et al. Acceleratedpublication versus usual publication in 2 leading medical journals. CMAJ: Canadian Medical AssociationJournal, [s. l.], v. 166, n. 9, p. 1137–1143, 2002. Disponível em: <https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC102352/>. Acesso em 30 ago. 2023.

JAKOBSON, R. Lingüística e poética. In:¬¬¬ JAKOBSON, R. Lingüística e comunicação. São Paulo: Cultrix, 1960.

KIELLING, C. et al. RBP implementa um novo sistema de submissão de manuscritos. Rev. Bras. Psiquiatr. 2009; 31(4), p. 295.

LÉVY, P. Cibercultura. Editora 34, 1999.

LIRA, R. A.; et al. Design thinking em bibliotecas: evidências da literatura. P2P e inovação, v. 6, n. 1, pág. 104-116, 2019.

MACIEL, M. Ciência colaborativa: conhecimento a muitas mãos, em qualquer lugar. Superinteressante, jan. 2014.

MERCADO, L. P. L; BRITO, R. O; SILVA, J. C. C. E-dialogicidade em recursos educacionais abertos na formação cidadã. In: SÍVERES, L; LUCENA, J. I. A (Orgs.). Diálogo: uma perspectiva educacional. Brasília: Cátedra da Unesco de Juventude, Educação e Sociedade; Universidade Católica de Brasília, 2019, p. 151-168.

OLIVEIRA, A. C. S. Ciência aberta, direitos de propriedade intelectual e autoria colaborativa: a multiplicidade da ciência contemporânea. Rio de Janeiro: Lumen Juris, 2019a.

OLIVEIRA, T. M. Midiatização da ciência: reconfiguração do paradigma da comunicação científica e do trabalho acadêmico na era digital. MATRIZes, v. 12, n. 3, 2018.

PIERRO, Bruno. Uma ciência mais aberta: Editor da Nature e dirigente da Royal Society discutem na FAPESP desafios e limites da abertura de dados científicos. Pesquisa Fapesp, São Paulo, 205, ed. 2013.

PRIMO, Alex. Interação Mediada por Computador: comunicação, cibercultura e cognição. 2. Ed. Editora Sulina: Porto Alegra – RS, 2011.

SAGAN, C. O mundo assombrado pelos demônios: a ciência vista como uma vela no escuro. Tradução de RosauraEichemberg. São Paulo: Companhia das Letras, 1996.

SANTAELLA, L. A aprendizagem ubíqua na educação aberta. Revista Tempos e Espaços em Educação, p. 15-22, 30 dez. 2014.

SCHIESSL, I. T; BARCELOS, J. Comunicação na Ciência Aberta: depósito e disseminação de dados. In: SHINTAKU, M.; SALES, L. F. (Orgs.) Ciência aberta para editores científicos. Botucatu, SP: ABEC, 2019. p. 51-58. DOI: http://dx.doi.org/10.21452/978-85-93910-02-9.cap7.

SECOMANDI, F. O artefato irredutível: em busca de novos ideais para o design de interfaces. Ergodesign& HCI, n. 1, v. 3 (3), 2015, p. 28-35.

SFEZ, L. Crítica da comunicação. São Paulo: Loyola, 1994.

SÍVERES, L.; MENDES, M. J. O diálogo e a dialogicidade como mediação pedagógica. In: SÍVERES, L. (org.) Diálogo: um princípio pedagógico. Brasília: Liber, 2018, p. 77-95.

VEIGA, Viviane. Fast track publication: rapidez na comunicação científica. In: SHINTAKU, Milton; SALES, Luana Farias (Orgs.) Ciência aberta para editores científicos. Botucatu, SP: ABEC, 2019, p. 73-78. DOI: http://dx.doi.org/10.21452/978-85-93910-02-9.cap10

ZAMBONI, L. M. S. Cientistas, jornalistas e a divulgação científica: subjetividade e heterogeneidade no discurso da divulgação científica. Campinas: Autores Associados, 2001.

Published

2024-02-08

How to Cite

SILVA, Júlio Cesar Correia da; MERCADO, Luis Paulo Leopoldo. E-dialogicity as a perspective of open scientific communication in Education journals. Debates em Educação, [S. l.], v. 16, n. 38, p. e16216, 2024. DOI: 10.28998/2175-6600.2024v16n38pe16216. Disponível em: https://seer.ufal.br/index.php/debateseducacao/article/view/16216. Acesso em: 12 aug. 2024.

Issue

Section

Artigos

Most read articles by the same author(s)

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.