Curricular organization of the technical course integrated into secondary environmental education

a pedagogical concept study

Authors

DOI:

https://doi.org/10.28998/2175-6600.2024v16n38pe16477

Keywords:

Comprehensive education, Pedagogy of skills, Historical-critical pedagogy

Abstract

In the pedagogy of skills, we see an approach used for technical and pragmatic training. The historical-critical pedagogy, in turn, brings forth the principles that lead to a comprehensive human formation by understanding the human being as a historical and social being. This article aims to foster discussions related to understanding which of these conceptions is more prominently represented in the Curricular Pedagogical Project of the technical course integrated into high school in the environmental field of three Federal Institutes in the Northern region of Brazil.

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Author Biographies

Rivadavia Porto Cavalcante, Programa de Mestrado em Educação Profissional e Tecnológica, Campus Palmas, IFTO

Doutor em Linguística e Práticas Sociais pela Universidade Federal da Paraíba – (PROLING/UFPB), Estágio de Doutorado Sanduiche (PDSE/CAPES) - Boursier d’excelence - pela Universidade de Genebra (UNIGE), Suíça. Mestre em Linguística e Práticas Sociais (PROLING/UFPB), Especialista em métodos de Ensino/Aprendizagem da língua inglesa pela Faculdade de Educação São Luiz, Jabotical/SP, Especialista em Docência Universitária pela Universidade Estadual de Goiás (UEG). Licenciado e Bacharelado em Letras pela Universidade Federal de Goiás (UFG). Atua como Pesquisador de práticas sociais da lingua(gem) e dos gêneros de texto que as representam, com ênfase em Linguística Aplicada, Políticas Linguísticas e formação profissional. Orienta pesquisas no Programa Nacional de Mestrado em Educação Profissional e Tecnológica, Campus Palmas, IFTO. Tradutor (Inglês/Francês) com experiência em gestão de projetos para cooperação e parcerias internacionais. Lider do Grupo de Estudos em Lingua(gem), Interação e Representações nas Práticas Formativas (GELIPRAC/IFTO), Membro do Grupo de Estudos em Letramentos, Interação e Trabalho (GELIT/UFPB) e do Núcleo de Estudos de Políticas e Educação Linguística (NEPEL/UFPB) cadastrados no CNPq.

Marcelo Rythowem, Programa de Mestrado em Educação Profissional e Tecnológica, Campus Palmas, IFTO

Doutor em Educação pela Universidade Federal de Goiás (2017).  Mestrado em Educação pela Universidade de Brasília (2008). Graduado em Filosofia pela Universidade de Passo Fundo (1996). É professor Instituto Federal de Educação Ciência e Tecnologia do Tocantins Campus Palmas. Tem experiência na área de Filosofia, Gestão e Educação. Coordenador do Programa de Mestrado em Educação Profissional e Tecnológica, Campus Palmas, IFTO.

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Published

2024-12-23

How to Cite

SANTOS, Marcos Dias dos; CAVALCANTE, Rivadavia Porto; RYTHOWEM, Marcelo. Curricular organization of the technical course integrated into secondary environmental education: a pedagogical concept study. Debates em Educação, [S. l.], v. 16, n. 38, p. e16477, 2024. DOI: 10.28998/2175-6600.2024v16n38pe16477. Disponível em: https://seer.ufal.br/index.php/debateseducacao/article/view/16477. Acesso em: 23 dec. 2024.

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